ומפרי העץ אשר בתוך הגן אמר אלהים לא תאכלו ממנו ולא תגעו בו פן תמתון
פירש רש"י, הוסיפה על הצווי לפיכך באה לידי גרעון הוא שנאמר (משלי ל, ו) אל תוסף על דבריו. והקשו במושב זקנים בשם ר"י, מדוע נענשה חוה על שהוסיפה על ציווי הקב"ה, והרי יכולה להוסיף סייג להרחיקה, כמו שתיקנו חכמים בנזיר לך לך אמרין נזירא סחור סחור לכרמא לא תקרב (ע"ז נח, ב), ובעוד מקומות.
ולכאורה התירוץ הוא [וכמדומה שכתוב כעי"ז באחד המפרשים], שאמנם אפשר להוסיף גדרים על הציווי, אך אסור לומר שזהו מציווי הקב"ה, וזה מה שהביא לכשלונה, שראתה שלא מתה כשנגעה, ועל ידי זה גם אכלה [וצ"ע מדוע המושב זקנים לא תירץ כן].
והנה הרמב"ם (הלכות ממרים פ"ב ה"ט) כתב שאם בית דין אמרו על בשר עוף בחלב שאסור מדאורייתא, הרי זה עוברים בבל תוסיף. והחו"ב (עירובין סי' יז סק"ב) הקשה, שהרי אם הם טועים לא שייך לומר שזה לאו, ואם הם אומרים כן במזיד, הרי עוברים על מדבר שקר תרחק או מגלה פנים בתורה שלא כהלכה, והניח בצ"ע.
ושמעתי לתרץ ע"פ הנ"ל, שכיון שההוספה מביאה לידי גירעון, עוברים בזה על בל תוסיף [מלבד איסור מדבר שקר תרחק ומגלה פנים בתורה שלא כהלכה].
פירש רש"י, הוסיפה על הצווי לפיכך באה לידי גרעון הוא שנאמר (משלי ל, ו) אל תוסף על דבריו. והקשו במושב זקנים בשם ר"י, מדוע נענשה חוה על שהוסיפה על ציווי הקב"ה, והרי יכולה להוסיף סייג להרחיקה, כמו שתיקנו חכמים בנזיר לך לך אמרין נזירא סחור סחור לכרמא לא תקרב (ע"ז נח, ב), ובעוד מקומות.
ולכאורה התירוץ הוא [וכמדומה שכתוב כעי"ז באחד המפרשים], שאמנם אפשר להוסיף גדרים על הציווי, אך אסור לומר שזהו מציווי הקב"ה, וזה מה שהביא לכשלונה, שראתה שלא מתה כשנגעה, ועל ידי זה גם אכלה [וצ"ע מדוע המושב זקנים לא תירץ כן].
והנה הרמב"ם (הלכות ממרים פ"ב ה"ט) כתב שאם בית דין אמרו על בשר עוף בחלב שאסור מדאורייתא, הרי זה עוברים בבל תוסיף. והחו"ב (עירובין סי' יז סק"ב) הקשה, שהרי אם הם טועים לא שייך לומר שזה לאו, ואם הם אומרים כן במזיד, הרי עוברים על מדבר שקר תרחק או מגלה פנים בתורה שלא כהלכה, והניח בצ"ע.
ושמעתי לתרץ ע"פ הנ"ל, שכיון שההוספה מביאה לידי גירעון, עוברים בזה על בל תוסיף [מלבד איסור מדבר שקר תרחק ומגלה פנים בתורה שלא כהלכה].