• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

בשר בחלב

שלום רב,

1. בצל שצלוהו בשמן בקדירה חלבית [במקרה מדובר שאינה בת יומה], האם מותר להשתמש בו בבישול בשר.

2. רוטב עגבניות שהורתח בקדירה חלבית, האם מותר להשתמש בו בבישול בשר.

תודה רבה.
 
ב"ה
שלום וברכה,
1. אם היתה הקדרה בת יומא, היה אסור לבשל את הבצל עם בשר, דאע"פ שמהחלב עד הבשר יש ב' תחנות של היתר, הקדרה והבצל, וזה נחשב נותן טעם בר נותן טעם דהיתרא, שאינו אוסר, אולם כיון שהבצל מוגדר כדבר חריף לענין זה, הדין הוא שנחשב שקיבל את עיקר הטעם, ואינו נידון כטעם שני, ולכן אסור.
אולם למעשה מכיון שהקדרה לא היתה בת יומא, כתב מרן זיע"א ביבי"א שאנו תופסים עיקר בדעת מרן הש"ע כמ"ש בסי' צו ס"א בסתם, דנותן טעם לפגם אף בדבר חריף בדיעבד מותר. וכ"ש כאן שיש תרתי לטיבותא, גם נותן טעם לפגם וגם נותן טעם בר נותן טעם דהיתרא, שכתב מרן הראש"ל שליט"א בילקו"י או"ה, דבתרתי לטיבותא בודאי שלדעת מרן הש"ע מותר. (שלא כתב בסי' קג לאסור בקדרה עם פלפלין אלא מחמת דאיסורא בלע ולא שייך בו דין נ"ט בר נ"ט דהיתרא, ע"ש).

2. אפשר להשתמש ברוטב לבישול עם בשר, בין אם הקדרה החלבית היתה בת יומא בין אם לא היתה בת יומא. ולאחינו האשכנזים היוצאים ביד רמ"א, ההיתר הוא דוקא אם הקדרה לא היתה בת יומא, אבל אם היתה הקדרה בת יומא יש להחמיר לכתחילה, אבל בדיעבד שנתנו הרוטב עם בשר, אף להרמ"א מותר, גם כשהקדרה היתה בת יומא.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון