"הרב יצחק יוסף מתאמץ לשמור על עולם התורה הספרדי - שאביו זצ"ל הקים"
דברי סנגוריה מיוחדים מהרב יגאל לווינשטיין
לשמיעה והורדה:
תמלול מחשב מההקלטה:
""הדברים של הרב יצחק יוסף — תלמיד חכם עצום, גאון עולם — הם ברורים מאוד. אני שמעתי את השיחה שלו; מה ששמעתי זה דברים מאוד ברורים, הוא מסביר את הכל בטוב טעם. הוא אומר שהוא מגן על הציבור הספרדי, כי המהפכה שהתחילה — לבנות את עולם התורה הספרדי שנמחק בהקמת המדינה על ידי העולם החילוני — המחיקה של עולם התורה הספרדי הייתה רחבה: לא רק האנשים הפשוטים שאיבדו את התורה ושחלקם ירדו שמימה, אלא עולם התורה כולו כמעט ונמחק מעל פני האדמה..
המהפכה האדירה שעשה רבו, הרב עובדיה יוסף, לפני 40–50 שנה — החזרת התורה ליושנה, הקמת עולם התורה החרדי-ספרדי — הייתה התחלה מאפס ממש. הוא עשה מהפכה אמיתית..
רוב המנדטים של ש"ס — ה-10–11 מנדטים — מגיעים מהציבור התורני-ספרדי שלומד בישיבות וגדל בישיבות. למגזר הזה, הוא אומר, יש הבדלים ביחס לציבור האשכנזי — וזה מקור המאבק הנוקב שלו..
הצעיר האשכנזי, גם אם יחטא או יעבור עבירה כלשהי, אם ייענש או ייקנס או יישלח לכלא — יש לו גיבוי רחב מאוד: משפחה, חברה, קהילה, עיר שלמה שעומדת מאחוריו, תגן עליו ותתמוך בו. גם אם יהיה מי שיושב בכלא — יש לו רשת שעומדת מאחוריו.
אבל הציבור הספרדי, הוא אומר, לא תמיד נהנה מאותם גיבויים. המשפחה של הציבור הספרדי אינה בהכרח תורנית; היא יכולה להיות מסורתית או פחות מכך. האחים והאחיות אינם בהכרח תלמידי חכמים או אנשים חזקים מבחינה תורנית. ואם ייסבלו לכפייה להתגייס בכוח — לא תהיה להם היכולת לעמוד בפני הכפייה, והם יילחצו לקחת את תלמידי החכמים הספרדים, אחרי שבנו עולם תורה בחירוף נפש, לשרת בצבא. הם לא יוכלו להתמודד לבד, כי אין להם תמיכה משפחתית וחברתית רחבה — והעולם התורה הספרדי עלול להיחלש ואף להחרב בדרך זו..
*
לכן הרב יצחק יוסף ממשיך את דרכו של רבו — לשמור על עולם התורה הספרדי.* הוא אומר במפורש: אם המשמעות היא לשמור על עולם התורה הספרדי — ואם בארץ נבחנת אפשרות של חורבן שלו — אז הוא לא מתכוון לוותר על הדבר הגדול שאביו, זכר צדיק לברכה, הקים פה — עולם התורה הספרדי..
זה לא עניין פרטי או משפחתי; זה עניין של כלל ישראל. לא בגלל אביו בלבד, אלא כי אביו חולל מהפכה בעולמות התורה והחזיר ערכים ישנים; עולם התורה הספרדי חי 2,000 שנה בגלות במסירות נפש. לצד זאת ניתן להתייחס למאמר של הרב קוק על שני בתי ישראל — שיש כאן שני עמודי תווך לכל עולם התורה — ובכך הרב עובדיה החזיר חלק ממה שהיה חסר אצלנו..
לכן כל מי שמנסה לערער את עולם התורה הספרדי בנימוקים כאלה ואחרים — לא משנה הטענות — הרב יצחק יוסף לא מוותר. לכן שומעים ממנו גם ביטויים תקיפים כלפי מי שהוא רואה כמחלישים: גם כלפי חילוניים, וגם כלפי רבנים בציונות הדתית שנוסעים לשכנע את הציבור הספרדי להתגייס בנימוקים תורניים שמבלבלים ומחלישים את הציבור הספרדי, כי אין לו את כל הגיבוי הרחב שמסביבו..
הרב יוצא כנגד מי שמחלישים — אבל מעבר לכך הוא מדגיש שהוא אינו נגד הציונות הדתית באופן כוללני; יש בתוכה אנשים שמבינים את דרכה של התורה, את מעלת התורה וקדושתה. יש כאלה שמכירים בערך הלימוד, ויש גם מקרים שבהם צריך תלמידי חכמים שמתפללים ולומדים בזמן מלחמה — גם אנחנו מאמינים בכך..
הוא לא מחלקר בין חשיבות הלימוד לתפקיד החייל; הוא לא אומר שאין צורך בחיילים. להפך — הוא מתפלל בעדם ומברך אותם. אביו, זכר צדיק לברכה, היה מתפלל על החיילים, חיזק אותם — וכך גם הוא מתפלל ומחזק..
אז הוויכוח אינו על השאלה האם צריך גם תלמידי חכמים שמתפללים ולומדים למען המלחמה, וגם חיילים — על כך אין חילוק דעות. המאבק שלו הוא על כיוון אחר: יש בציונות הדתית אנשים, מה שהוא קרא להם במילים חריפות, שלא מבינים את הערך של לימוד התורה — ואנחנו לא נותנים משקל למי שלא מעריך זאת. יחד עם זאת יש בציונות הדתית גם כאלה שמבינים את הערך והמעלה של התורה..
לכן לדעתי צריך להפסיק להתפעל מרעשים ומלכלוכים שגורמים למלחמות פנימיות בין היהודים. הדרך של החרדים להתמודד עם הגיוס אינה בכפייה ושימוש בכוח — זה לא יצלח. השינוי צריך להיעשות בהדרגה, מתוך אמון והרצון האמיתי לשינוי: באמצעות שכנוע, מוכנות ואמון בין החברה לבין הממסד, ולא בכוח..
אני חושב שהפעולות המשפטיות והצוים שנשלחים — לשלוח צווי גיוס בכוח — רק מדליקות מדורה ויוצרות סכסוך. יש כאן מטרה פוליטית להפעיל את הממשלה וליצור מפלגות של מדון בין הליכוד, הציונות הדתית והחרדים.
מציע לכל אחד להאמין במה שהוא עושה ולא להיות עסוק בלדאוג מה ייעשה לאחרים — 'מה אם יעשו או לא יעשו'.* אם רוצים שהחרדים יתגייסו, צריך להכיר את החברה, להבין את ראשיהם, ולבנות מנגנונים שיגרמו גם להם לרצות להתגייס..".