הלכה צרופה
Well-known member
ידוע יסודו של המנחת כהן כי הא דקי"ל דיש בישול אחר בישול בלח, אינו באופן שרובו יבש ומיעוטו לח, וכן פסקו מרן רבינו זצ"ל ומרן הגרש"ז אויערבך זצ"ל ועוד פוסקים.
אמנם לא נתבאר מה הגדר המדוייק 'במיעוט רוטב'.
ויש לכך דוגמאות רבות שיש לדון בהם ?
כגון שמחמם דגים סלומון על הפלטה, ויש בהם רוטב, אך לא מעט רוטב אלא כמות מאד מכובדת.
הנה שמעתי ממרן הראשון לציון שליט"א שאמר כי קציצות עם רוטב מותר לחמם על הפלטה, כי הקציצות הם 'הבסיס', והרוטב טפל.
אמנם יש לעיין בזה, דא"א לתת בזה היתר גורף, כי תלוי כמה רוטב יש בקציצות, ואם יש כמות גדולה של רוטב (נניח חצי תבנית אלומיניום) קשה מאד לומר שהקציצות הם הבסיס, ואף שזהו עיקר האוכל, אבל היות ויש כמות גדולה של רוטב (מצוי במשפחה שמארחת הרבה אורחים שעושה הרבה רוטב) בודאי שגם הרוטב הוא חלק ניכר, וצריך להחשיבו שדבר לח, שיש בו בישול אחר בישול.
[הגדרה מובנת שדנו בה בפוסקים לענין מיעוט רוטב, שנחשב ליבש, היא חימום סופגניה על הפלטה, ושם א"ש כי הריבה נחשב למיעוט, אבל כאמור בחימום קציצות או דגים עם כמות ניכרת של רוטב, נראה יותר לאסור מהטעם הנ"ל]
אשמח לקבל תשובת הרב אם מצינו גדר מדוייק בדין מיעוט רוטב
אמנם לא נתבאר מה הגדר המדוייק 'במיעוט רוטב'.
ויש לכך דוגמאות רבות שיש לדון בהם ?
כגון שמחמם דגים סלומון על הפלטה, ויש בהם רוטב, אך לא מעט רוטב אלא כמות מאד מכובדת.
הנה שמעתי ממרן הראשון לציון שליט"א שאמר כי קציצות עם רוטב מותר לחמם על הפלטה, כי הקציצות הם 'הבסיס', והרוטב טפל.
אמנם יש לעיין בזה, דא"א לתת בזה היתר גורף, כי תלוי כמה רוטב יש בקציצות, ואם יש כמות גדולה של רוטב (נניח חצי תבנית אלומיניום) קשה מאד לומר שהקציצות הם הבסיס, ואף שזהו עיקר האוכל, אבל היות ויש כמות גדולה של רוטב (מצוי במשפחה שמארחת הרבה אורחים שעושה הרבה רוטב) בודאי שגם הרוטב הוא חלק ניכר, וצריך להחשיבו שדבר לח, שיש בו בישול אחר בישול.
[הגדרה מובנת שדנו בה בפוסקים לענין מיעוט רוטב, שנחשב ליבש, היא חימום סופגניה על הפלטה, ושם א"ש כי הריבה נחשב למיעוט, אבל כאמור בחימום קציצות או דגים עם כמות ניכרת של רוטב, נראה יותר לאסור מהטעם הנ"ל]
אשמח לקבל תשובת הרב אם מצינו גדר מדוייק בדין מיעוט רוטב