• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

גוי מחויב לברך ברכות הנהנין?!?!

אחד המצוות בהם נצטוו בני נח הוא איסור גזל כמבואר בסנהדרין.

ויש לעיין לפי מה שאחז"ל בברכות (לה.): כל הנהנה מעוה"ז בלי ברכה "כאילו גוזל להקב"ה ולכנסת ישראל",

א"כ נימא שבן נח יהי' צריך לברך ברכה לפני אכילתו.

כמובן שייך גם לפרשת נח.
 
בסנהדרין נט. מבואר שגוי שלמד תורה חשיב כגזל,

וע"כ מחוייב מיתה,

מה יאמר כת"ר ע"ז ?
אם הייתי כותב שבן נח מצווה לא לגזול ממון אתה צודק, אבל על מה אתה בדיוק שואל?
כתבתי שבן נח לא מצווה על "כאילו גזל", וגבי לימוד תורה לא כתוב שזה "כאילו גזל".
וכתבתי שבן נח מצווה על גזל מבן אדם, ולימוד תורה הוא גוזל מבן אדם היינו ישראל שהתורה ירושה להם.
אז על מה השאלה?
 
אם הייתי כותב שבן נח מצווה לא לגזול ממון אתה צודק, אבל על מה אתה בדיוק שואל?
כתבתי שבן נח לא מצווה על "כאילו גזל", וגבי לימוד תורה לא כתוב שזה "כאילו גזל".
וכתבתי שבן נח מצווה על גזל מבן אדם, ולימוד תורה הוא גוזל מבן אדם היינו ישראל שהתורה ירושה להם.
אז על מה השאלה?
לא זכיתי להבין דברי כת"ר,

על החלק הראשון נעניתי לאמר: שודאי אף גבי לימוד תורה זה דברים שאינו יוצא בדיינים, וממילא אף הוא בכלל הך מילתא ד'כאילו' וכו'.

ועל החלק השני ג"כ, זה ודאי מצד הגזל מקוב"ה, וביותר שבברכות שם מבואר שגוזל אף את ישראל.
 
אחד המצוות בהם נצטוו בני נח הוא איסור גזל כמבואר בסנהדרין.

ויש לעיין לפי מה שאחז"ל בברכות (לה:): כל הנהנה מעוה"ז בלי ברכה "כאילו גוזל להקב"ה ולכנסת ישראל",

א"כ נימא שבן נח יהי' צריך לברך ברכה לפני אכילתו.

כמובן שייך גם לפרשת נח.
לפי פירוש רש"י נראה ודאי שאינן מקום לשאול, כיון שהפשט הוא שמי שמחוייב לברך ואינו מברך כאילו גוזל מהקב"ה את ברכתו, וזה אינו שייך בבן נח שלא מחוייב לברך.
אמנם היה מקום לשאול לפי המהרש"א שפירש שממש גוזל מהקב"ה את המאכל.
 
נראה לומר בפשיטות שמהמקור שלמדו שאסור לבן נח לגזול מוכח שמותר לאכול בלי ברכה.
שהרי הגמ' (נז.) אומרת: "גזל, דכתיב 'כירק עשב נתתי לכם את כל', וא"ר לוי: כירק עשב ולא כירק גינה".
ודו"ק.
 
נראה לומר בפשיטות שמהמקור שלמדו שאסור לבן נח לגזול מוכח שמותר לאכול בלי ברכה.
שהרי הגמ' (נז.) אומרת: "גזל, דכתיב 'כירק עשב נתתי לכם את כל', וא"ר לוי: כירק עשב ולא כירק גינה".
ודו"ק.
לא זכיתי לירד לסוד דעתי' דמר.
 
חזור
חלק עליון