כתב כת''ר:
האם מותר לגרד בשרו בשבת למי שיש לו עור יבש, וחולה אקזמה eczema, שפס"ר שיוריד מבשרו?
ונבאר את עיקר השאלה. האם אפשר לצרף את שי' התוס' שבת צד: דהכא ודאי שהוא משאצ"ל, וא"כ הויא רק שאלה של רבנן, או דודאי מרן השו"ע ס"ל כהריב"ש (סי' שצד), וכדברי הביאור הלכה (סי' שמ סעי' א) שבכהרח לפרש שדעת מרן כהריב"ש? [והיינו דמצי' למימר דמה שהביא מרן לאסור בלשון חיוב, אינו אלא מחמת שהעתיק לשון הרמב"ם וכדרכו בכמה דוכתי, ולעולם לא ס"ל דהויא דאורייתא, מטעמא דהריב"ש. ובפרט דלהרמב"ם ל"צ לומר כהריב"ש, דהוא ס"ל דחייב כרבי יהודה.]
האם לדמות את זה ליבלת יבשה, ומכיון שמגרד בידו הרי זה בשינוי ומותר? ואפשר דקיל טפי שהרי עומד ליפול, ואין בו חיות כלל, וכמו כן לעניין קליפי עור של שיזוף? (ובפרט לשיטת הרמב"ם דאף בליחה אינו אלא איסור דרבנן. וא"כ נצרף את שיטתו, לומר שגם אם נחשוש שיתלוש קליפים שעדיין חיים, מ"מ אינו אלא ספק בדרבנן.)
[שו"ר שדן בזה בספר תורת המלאכות מלאכת גוזז אות יט, ובמילואים שם. ונראה דהחמיר טפי לפי האשכנזים, אבל שאלתי לדידן, דאולי הוי פס"ר בדרבנן. דהא אין הגירוד שלו הוא 'קליפת עור', אלא רק גירוד במקום שמגרד לו, וממילא נופלים לו קילופים.] ע''כ דברי כת''ר.
א) נראה שהעור היבש בנד''ד דומה למ''ש בעירובין קג. לגבי יבלת יבשה, ''אמר לך יבישה אפילו בכלי נמי שרי, מ"ט איפרוכי איפרכא.'' ופירש''י בפסחים סח: '':מפרך פריכא - ולא קרי לה חתיכה.'' ע''ש.
וראיתי בערוך השלחן העתיד הל' קרבן פסח ס''קפג אות יח, שכתב ''אך זה אפשר לומר שביבישה גם שבות ליכא כיון דאפרוכי מיפרך, וכן משמע ברש''י עירובין (קג ע''א) בתירוצא דרב יוסף הא והא ביד וכו' ופירש''י וביבישה לא מוקמינן דא''כ אפילו בכלי שרי אלא בלחה וביד שרי דאין שבות במקדש וכו' עכ''ל. ומשמע דביבישה גם שבות ליכא. וכן משמע מתוספות שם שכתבו יבישה אפילו בכלי נמי שרי ולא מסתבר להחמיר עליו כיון דאפרוכי מיפריך עכ''ל. משמע דביבישה גם שבות ליכא להך מאן דאמר.'' ע''ש. ולפי זה אף למ''ד הנ''ל י''ל דבנד''ד ליכא אפילו שבות להסיר את העור היבש.
ב) וגם י''ל שאם האדם מסיר את העור היבש בידו שזה נחשב כלאחר יד, שלגבי יבלת מצינו שכתב רש''י בעירובין שם, ''אם בכלי כאן וכאן אסור - ואע"ג דכי עביד נמי ביד מתקן הוא והוה ליה חותך מבעלי חיים והוי תולדה דגוזז את הצמר אפ"ה כיון דכלאחר יד קא עביד שאין כן דרך לחותכה אלא בסכין אין כאן אלא שבות.'' ע''ש.
ואף לגבי עור יבש יש כמה כלים להסיר אותו. והנה התמונה של אחד מהם:
ולכן נראה שאם האדם משפשף עורו בידו כדי להסיר את העור היבש, שזה נחשב ''כלאחר יד''. וכ''ש לדעת הרמב''ם הל' שבת פ''ט הל''ח שכתב שאף בכלי אין איסור תורה לחתוך יבלת, וז''ל ''וכן החותך יבלת מגופו בין ביד בין בכלי פטור.'' ע''ש.
ג) ולפי זה יש לדון במ''ש המ''ב ס''שמ ס''ק ו, לגבי איסור חתיכת יבלת, וז''ל ''ואפילו היא יבשה דעומדת להתפרך לבסוף מעצמה אפ"ה אסור, וכ"ז לענין איסורא אבל לענין חיובא אינו חייב אא"כ נוטלה כשהיא לחה ובכלי דאז הוא בכלל גוזז.'' ע''ש. וכן הוא בכה''ח שם אות טו''ב, וז''ל ''ואם היא יבשה מבואר בעירובין ק"ג דליכא איסורא דאורייתא אפי' בכלי דאפרוכי מפריך, ומ"מ אפי' ביבשה איכא אסיר דרבנן אפי' ביד מחה"ש.'' ע''ש.
ונראה שאף חתיכת יבלת יבשה ביד היא איסור דרבנן, מ''מ עדיין זה שבות דשבות, שהרי הוא אינו חותך את היבלת בכלי ולכן יש כאן שבות אחת, וכיון שהיבלת היא יבשה ויש לה דין איפרוכי איפרכא, אז אף מטעם זה יש רק שבות. ולכן אף שכתב המחצית השקל שיש איסור דרבנן בזה מ''מ כיון שבעצם הוא רק שבות דשבות, אז יש להתיר לגמרי כשיש טעם אחר להקל.
ולפי זה י''ל בנד''ד שאם האדם אינו מתכוין להסיר את עור היבש בידו, מ''מ אף כשהוא פ''ר, הוא רק פ''ר בשבות דשבות וגם הוא לא איכפת ליה. ולכן יש להתיר לו לגרד עורו.