גלה גלה זיו הודי

כל אלה אבי אבות המשנים מהמקור, ובצדק
תשמע את דוד מנחם בנושא זה שאמרתי לך על עיראקים שאוהבים עצוב, ואצלם ת"ב זה הכי משמח ותרווה נחת
יהודה פתייה משנה המון מהמקורי גם בקצב וגם במהירות, מחדש את השיר לאופי עדכני
ר' יהודה פתיה רק כל שיר שאין לו לחן מקורי עתיק בבלי הוא שם לו לחן של שיר שמח ואפי' לא בבלי כגון חלק משירי הבא"ח
או לפי מה שמבקש בעל האירוע כן היה בזמנו של ח"ר עזרא בצרי יצ"ו בחנוכה בית הכנסת החדש בהר נוף בסוף רחוב הקבלן פינת אגסי
ור' דויד מנחם יכול להגיד לי ולך כל מה שרוצה וחושב ועושק אבל תכל'ס שורה האחרונה הוא שר בסיגנון מקורי ומדויק עתיקת יומין

נ.ב. א' - עוד אני זוכר לפני 25 שנה היו בכל ליל שב"ק בבית הכנסת "מנחת יהודה" יכב"ץ לעדת הבבליים שירת שבחות ליהדות בבל
ושניהם היו בזמרים ומשבחים לה' בשירי קודש
ב' - כל מילה מיותרת בנושא זה כי אני הקטן חקרתי נושא זה לעומק לאורך ולרוחב שתי וערב הדק היטב ואף זכיתי להו"ל מחדש את ספר שירי יהדות בבל "תהילת ישרים" ובשם "זמרת חיים" יכונה ביחד עם ר' יצחק משה בנו של ר' משה משה
ערב טוב ובטוב תלין
 
תשמע את שירת החזן מדורות עברו חגולי שמואל דרזי, ואת החזן שלמה מועלם
ועד אחריהם בקודש דוד חלבי ז"ל
ותגיד לי אתה מה זה דיוק ומה זה מקורי
להוי ידוע שבעיר ואם עירק וכל אגפיה ללא יוצא מהכלל
לא היה שם של דבר למען הנחלת השבחות כמו שהיו ברוב ככול ארצות המזרח
דהיינו איש מקצוע מפורסם בעיר והוא היה מנחיל שירת השבחות של העדה
שם בבל ואגפיה כל משפחה שרה את השירים לפי מקורות ועתיקות שלה אבל בכ"ז למי שלא מתעמק לא כ"כ רואה הבדל מהותי
ור' דויד מנחם הכול הנחיל לו את השירים זה היה ר' יחזקאל יאיר ע"ה
(זה כ"כ יחסית בולט אם תשמע את שיר "יערת דבש" של ר' יהודה פתיה ור' משה חבושה ור' דויד מנחם יש ב' שינויים נבדלים)
בכל אופן ידע כת"ר שאין אני מדבר כלל ועיקר על נוסטלגיה או מנטליות או סגנון מבטא אלא אך ורק אל עוצם בעצם השירה עצמה
וכמובן ודאי לא על השירים שישנם לעוד עדות שבזה אפי' ישנם לחנים שונים בתוך משפחות הבבלים כגון שיר "צור מי" או שיר "ידיד נפש" וכד'
כל טוב ובשורות טובות!
נ.ב. זכיתי להיות הסומך בסליחות שהוא ר' יחזקאל היה החזן בבית הכנסת "אוהל רחל" יכב"ץ לעדת הבבלים ברחוב דויד ילין
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון