• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

דרושים: תלמידי חכמים לעניית תשובות לקושיות בתורת מרן

הציבור הקדוש מוזמן ליישב את דברי מרן זצ"ל בחלק המודגש בדעת הפמ"ג. מרן זצ"ל כתב בשמו שהוא מחלק לדינא בין שבת ליו"ט, שבע"ש מותר להדליק בשמן שריפה, אולם בעיו"ט אסור, וכדעת הר"י מלוניל שהזכיר שם.
הצג קובץ מצורף 3279
אולם בפמ"ג כתוב להדיא שמותר גם בעיו"ט.
פרי מגדים אורח חיים משבצות זהב סימן תמו ס"ק ג
שאלה, מהו להצית מדורת חמץ מערב יום טוב שתהא דולקת ביום טוב. תשובה, יראה דשרי. אף אם תאמר מה שכתוב בירושלמי בבמה מדליקין הלכה א' מהו להצית מדורת חמץ ומסיק מאן דיליף מנותר אסור יהיה הפירוש כמו שכתב הרשב"א ז"ל בתשובה [סימן] ע"א דאפילו מערב יום טוב אסור, וא"כ ליש אומרים דאנן מסופקין אי כר' יהודה או כחכמים ואזלינן לחומרא ועיין בית שמואל [ס"ק נד] וחלקת מחוקק [ס"ק לט] באה"ע [סימן] כ"ח, מכל מקום הא בש"ס דילן שבת כ"ג [ע"ב] ולא בשמן שריפה שמא יטה או ביום טוב בערב שבת וכן כתב הר"מ ז"ל בפירוש המשנה [שבת פ"ב משנה א] הא שבת דעלמא שרי, אלמא חולק על הירושלמי בזה, והלכה כתלמודא דידן. ועיין חק יעקב [ס"ק] ב', ולפי מה שכתבתי נראה דשרי ע"כ.
וכ"כ להדיא הכה"ח בסי' תמ"ו אות י"ב בשם הפמ"ג וז"ל משמע דדוקא ביום טוב אסור לשרפו מה שאין כן בערב יום טוב מותר להצית בו את האור סמוך לחשיכה והיא דולקת והולכת ביום טוב, אכן בתשובת הרשב"א סימן ע"א כתב דלמאן דאוסר לשרוף החמץ ביום טוב אסור גם כן להצית בו את האור מערב יום טוב והיא דולקת והולכת ביום טוב יעו"ש. חק יעקב אות ב'. אמנם הפרי חדש כתב דמותר להצית בו האש בערב יום טוב ודולקת והולכת ביום טוב יעו"ש, וכן הסכים המשבצות זהב אות ג' ע"כ.
אשמח לציון דברי מרן ולא רק צילום, יבי״א/חזו״ע? איזה סימן?
 
תפתח את הצילום, כתוב שם הכל.
כתוב שזה חזו״ע (וכנראה השו״ת לפי סוג ההדפס), אבל לא כתוב איזה סי׳.
(נפ״מ שזה מספרי מרן הבודדים שאין בידי, ואם אני אתקל בזה בבית מדרש היום או מחר אני לא רוצה להתחיל לחפש במפתחות...)
 
חזו"ע תרומות ומעשרות
ועדיין לא זכיתי להבין איזה ספר מדובר. אם מיירי בחזו״ע ט״ו בשבת ששם דן בעניינים הללו, הרי שבעמ׳ רלה הוא כלל לא דן בתרומות ומעשרות (ואת ספרי חזו״ע יש לי ברוך ה׳). אלא״כ יש לך מהדורה שלי אין(?)
 
ועדיין לא זכיתי להבין איזה ספר מדובר. אם מיירי בחזו״ע ט״ו בשבת ששם דן בעניינים הללו, הרי שבעמ׳ רלה הוא כלל לא דן בתרומות ומעשרות (ואת ספרי חזו״ע יש לי ברוך ה׳). אלא״כ יש לך מהדורה שלי אין(?)
יש ספר שנקרא חזון עובדיה תרומות ומעשרות. ספר בפני עצמו.
 
גם לי יש קושי בדברי מרן זצ''ל שכתב בחזו''ע חנוכה [עמ' סג] שדעת המשחא דרבותא להדליק נר חנוכה בצאת הכוכבים. אך ראיתי בפנים הספר משחא דרבותא שכתב להדיא לא כך וז''ל: סוף שקיעת החמה, דתחלת שקיעתה עדיין היום גדול שהוא מהלך ג' מילין ורביע, אלא סוף השקיעה דהיינו "בין השמשות" שהוא מהלך ג' ריבעי מיל עד הלילה. עכ''ל. ומפורש בדבריו שיש להדליק בשקיעה שהוא תחילת ביה''ש.
לענ''ד מדובר בטעות, ויש להעיר כן בהוצאות החדשות בהערה, אך קודם כל כדאי שהת''ח כאן יחוו דעתם בענין.
 
גם לי יש קושי בדברי מרן זצ''ל שכתב בחזו''ע חנוכה [עמ' סג] שדעת המשחא דרבותא להדליק נר חנוכה בצאת הכוכבים. אך ראיתי בפנים הספר משחא דרבותא שכתב להדיא לא כך וז''ל: סוף שקיעת החמה, דתחלת שקיעתה עדיין היום גדול שהוא מהלך ג' מילין ורביע, אלא סוף השקיעה דהיינו "בין השמשות" שהוא מהלך ג' ריבעי מיל עד הלילה. עכ''ל. ומפורש בדבריו שיש להדליק בשקיעה שהוא תחילת ביה''ש.
לענ''ד מדובר בטעות, ויש להעיר כן בהוצאות החדשות בהערה, אך קודם כל כדאי שהת''ח כאן יחוו דעתם בענין.
לענ״ד פשוט בדברי המשחא דרבותא שבא לפרש שיש חילוק בין ״תחילת שקיעתה״ לבין ״סוף שקיעתה״, דלשון מרן השו״ע שצריך להדליק בסוף שקיעתה, והביא מרן לשון התוס׳ בשבת (כא: ) דאי בתחילת השקיעה עדיין יום גדול הוא והו שרגא בטיהרא אלא ודאי דהיינו בסוף השקיעה עכ״ל ובא המשחא דרבותא לומר שתחילת השקיעה וסוף השקיעה ב׳ זמנים שונים הם כמו התוס׳ הנ״ל, ומ״ש ׳בין השמשות׳ לגבי סוף השקיעה בא לומר שביה״ש מתחיל בסוף השקיעה. והיינו צאה״כ שלנו.
[ובמילים אחרות, שיש ״תחילת השקיעה״ שהוא מהלך ג׳ מילין ורביע כפי שכתב, ויש ״ביה״ש״ שהוא מהלך ג׳ ריבעי מיל אחרי ״תחילת השקיעה״]
כך נלענ״ד.

Screen Shot 2022-04-26 at 19.38.29.png
 
אם כדבריך - עדיין הו"ל להביא את דברי הפמ"ג והכה"ח שמתירים להדיא גם בעיו"ט, וזה נפ"מ להלכה, שהרי מתוך הדברים שם נראה שכיון שכך חילק הפמ"ג וכך דעת הרשב"א נקט כן למעשה [למעלה], אולם אם מהרשב"א אין ראיה, ואדרבה הפמ"ג והכה"ח מתירים קם דינא להיתרא.
אע"כ נראה שהבין בדעת הפמ"ג שאוסר.
במחילה לא הבנתי דבריך כלל, אם תעביר את מש"כ "ושו"ר שכ"כ לדינא הפמ"ג (...) ד"ה שאלה. ע"ש. קודם ד' החק יעקב, עדיין קשה לך?
מה ראית שהכריע למעלה מחמת הפמ"ג?
 
למעלה הוא כתב שבעיוט אסור. בהערה נראה שזה מחמת שכך דעת הרשבא והפמג למעשה.
אם נאמר שהרשבא לא כתב כן, והפמג הכריע למעשה להקל וכד הכהח יש לפסוק להקל.
ועכפ היה צריך להביא שהפמג סובר להקל גם ביוט
 
למעלה הוא כתב שבעיוט אסור. בהערה נראה שזה מחמת שכך דעת הרשבא והפמג למעשה.
אם נאמר שהרשבא לא כתב כן, והפמג הכריע למעשה להקל וכד הכהח יש לפסוק להקל.
ועכפ היה צריך להביא שהפמג סובר להקל גם ביוט
אוסר בערב יו"ט מחמת שכך דעת הר"י מלוניל האבודרהם ושכך לומד החק יעקב ברשב"א, ושכן ס"ל תוס' רי"ד וכן הוא בפסקי ר' ישעיה הראשון ובפסקי הריא"ז, וכ"כ הגר"א והרש"ש. ואם הבנתי נכון כך דעת הרי"ף. (ואשמח בזה לחוו"ד). ודלא כהרמב"ן הריטב"א והמאירי. ונמצא שאף אי נימא כהפמ"ג ברשב"א, אין רוב ראשונים להקל.
[וכל מה שהקל בשבת הוא מחמת שכך דעת רוב הראשונים, וכמש"כ להדיא, ההלא הם, הרי"ף הרמב"ם הרמב"ן הרשב"א הריטב"א המאירי הר"י מלוניל והאבודרהם, וכ"כ החת"ס והפמ"ג. ודלא כתוס' רי"ד וכן הוא בפסקי ר' ישעיה הראשון ובפסקי הריא"ז, הגר"א והרש"ש. שהם מיעוט ראשונים].
ואם נאמר שד' הפמ"ג צריכים להיות אחר ד' החת"ס, נמצא שבאמת כ' שהפמ"ג הקל בזה.

וכל זה כתבתי כחותה על גחלים לוחשות ממש.
ואיני בסוגיא כלל.
 
ראשית, עיקר השגתי היא על ההבנה בדעת הפמ"ג ללא קשר להלכה למעשה.
גם אם נכניס את זה במקום החת"ס - עדיין יקשה מדוע לא הביא שהפמ"ג והכה"ח מקילים למעשה בעיו"ט.

דעת הרי"ף - אדרבה פשטות דבריו להקל, כיון שהעתיק את הגמ' רק ביו"ט שחל בע"ש. משמע מדבריו שבכל אופן אחר מותר.
יש עוד הרבה ראשונים שלא הזכיר שם שהם מקילים, אבל אין זה הנידון.
הזכיר שם את המנחת יצחק שכתב בדעת הרי"ף והרמב"ם להקל. המעיין בדברי הרמב"ם בפה"מ יראה גם דס"ל להקל בעיו"ט [לשונו הוא האיסור 'אינו אלא' ביו"ט שחל בע"ש].
בכל אופן המחלוקת של הראשונים הנ"ל 'בדרבנן' נקראת שקולה, שהרי לא סופרים ממש אחד כנגד אחד. ובפרט שהוא בדרבנן והרב עובדיה עצמו פוסק בכמה מקומות להקל בדרבנן גם במיעוט פוסקים. ומה גם שהפמ"ג שבד"כ מחמיר - מיקל כאן.

בכל אופן אין אני רוצה לפתוח נידון כאן מה ההלכה במקרה הנ"ל, אלא להעיר ספציפית על ההבנה בדעת הפמ"ג וכנ"ל.
 
ראשית, עיקר השגתי היא על ההבנה בדעת הפמ"ג ללא קשר להלכה למעשה.
גם אם נכניס את זה במקום החת"ס - עדיין יקשה מדוע לא הביא שהפמ"ג והכה"ח מקילים למעשה בעיו"ט.
בכל אופן אין אני רוצה לפתוח נידון כאן מה ההלכה במקרה הנ"ל, אלא להעיר ספציפית על ההבנה בדעת הפמ"ג וכנ"ל.
אם מביאים את זה אחר החת"ס אז יוצא שכותב אחר ד' החת"ס שכ' להקל שכ"כ הפמ"ג, והיינו שכ' להקל. (במחילת כת"ר, אני מנסה להסביר לך את זה שוב ושוב ללא הצלחה. תעביר את המילים הנ"ל אחר ד' החת"ס ותקרא את כל ההערה מחדש).
דעת הרי"ף - אדרבה פשטות דבריו להקל, כיון שהעתיק את הגמ' רק ביו"ט שחל בע"ש. משמע מדבריו שבכל אופן אחר מותר.
יש עוד הרבה ראשונים שלא הזכיר שם שהם מקילים, אבל אין זה הנידון.
כאמור איני בסוגיא כלל, זה הבנה שלך, או שכך כתבו בדעתו?
ואין עוד ראשונים שאוסרים?
הזכיר שם את המנחת יצחק שכתב בדעת הרי"ף והרמב"ם להקל. המעיין בדברי הרמב"ם בפה"מ יראה גם דס"ל להקל בעיו"ט [לשונו הוא האיסור 'אינו אלא' ביו"ט שחל בע"ש].
כבר הביא זאת הפמ"ג שציטטת.
בכל אופן המחלוקת של הראשונים הנ"ל 'בדרבנן' נקראת שקולה, שהרי לא סופרים ממש אחד כנגד אחד. ובפרט שהוא בדרבנן והרב עובדיה עצמו פוסק בכמה מקומות להקל בדרבנן גם במיעוט פוסקים. ומה גם שהפמ"ג שבד"כ מחמיר - מיקל כאן.
דייקתי בלשוני ולא כתבתי שיש רוב שאוסרים, אלא שאין רוב מתירים. וזאת מחמת שאם נספור אחד אחד אולי יהיה אחד לכאן יותר או לכאן. (צריך לדעת איך מחשבים לענין זה את התוס' רי"ד, פסקי ר' ישעיה הראשון, ופסקי הריא"ז).
איני יודע אם יש כלל כזה אצל מרן זיע"א להקל בדרבנן כמיעוט פוס'. ואשמח בזה למקורות.
ומה שכ' ומה גם שהפמ"ג וכו', איני יודע אם זה היה שיקול אצל מרן זיע"א.
 
לפו"ר:
לפי תוכן הדברים נראה דקאי אדברי חי' החת"ס דלעיל מיניה. ושמא שם מקומו. וצ"ע.
ייש"כ ושמא אפשר להשאירו במקומו וכך ר"ל(תוספת ביאור שלי בסוגריים):
וצ"ל שהרשב"א מחלק בין ערב שבת ליום טוב(וא"כ גם לרשב"א מותר בע"ש), וכדעת מהר"י מלוניל והאבודרהם הנ"ל. ושוב ראיתי שכן כתב לדינא הפמ"ג(שמותר בע"ש).
 
אם מביאים את זה אחר החת"ס אז יוצא שכותב אחר ד' החת"ס שכ' להקל שכ"כ הפמ"ג, והיינו שכ' להקל. (במחילת כת"ר, אני מנסה להסביר לך את זה שוב ושוב ללא הצלחה. תעביר את המילים הנ"ל אחר ד' החת"ס ותקרא את כל ההערה מחדש).
אני מנסה להסביר שוב.
החת"ס דיבר רק על ערב שבת, לא על ערב יו"ט. אם כותבים את דברי הפמ"ג לאחר החת"ס שכתב כדברי 'רוב הראשונים' שהביא הרב שם שכתבו להתיר 'בערב שבת', זה אומר שהוא התיר 'רק' בע"ש.
לאחר מכן הרב מביא שהחק יעקב ביאר בדעת הרשב"א שסובר שבעיו"ט אסור.
ועל זה כתבתי שלדבריך היה צריך לכתוב 'ומיהו הפמ"ג חלק על החק יעקב וסבר שמותר גם בעיו"ט וכ"כ הכה"ח שם'.
מקוה שדבריי הובנו.
כבר הביא זאת הפמ"ג שציטטת.
אה"נ, וזה סיבה לפסוק להקל שהרי כך דעת הרמב"ם והרמב"ן והריטב"א והמאירי,
ואם הרב עובדיה לא הביא זאת, זה בגלל שהבין אחרת בפמ"ג, וכפי שכתבתי שזוהי ראיה שלא מגיהים בדבריו, כיון שמכל דבריו נראה שהבין שהוא אוסר אפילו בעיו"ט.

לשאר הדברים כתבתי שאיני רוצה להאריך בזה, כיון שאין זה המקום ולא זה הנידון.
 
נערך לאחרונה:
ומ״ש ׳בין השמשות׳ לגבי סוף השקיעה בא לומר שביה״ש מתחיל בסוף השקיעה. והיינו צאה״כ שלנו.
[ובמילים אחרות, שיש ״תחילת השקיעה״ שהוא מהלך ג׳ מילין ורביע כפי שכתב, ויש ״ביה״ש״ שהוא מהלך ג׳ ריבעי מיל אחרי ״תחילת השקיעה״]
בין השמשות לא מתחיל לדעת ר''ת בצה''כ שלנו אלא ג' רבעי מיל קודם תשלום ד' מיל [דהיינו 58 דקות קודם צה''כ של ר''ת], וכל הזמן הזה של ג' רבעי מיל נחשב בין השמשות [הוא גם לשון התוס' בשבת לה.] וא''כ כשכותב המשחא דרבותא שסוף שקיעה הוא בין השמשות כונתו שיש להדליק בבין השמשות. ואם כונתך לומר שבין השמשות של ר''ת הוא אחר צה''כ של הגאונים, ודאי שאין לומר כן כי אי אפשר לומר שמרן מדבר במושגים של ר''ת כדי להשמיע לנו דעת הגאונים, בו בזמן שלא הביא בשום מקום את דעת הגאונים שחולקת על ר''ת.
ומ''מ גם לפי דבריך לא היה לו למרן זצ''ל לכתוב שכ''כ המשחא דרבותא, כי דבריו אינם מפורשים כך, וצריך לפרש כך בדוחק כדי לומר שכונתו לצה''כ.
 
בין השמשות לא מתחיל לדעת ר''ת בצה''כ שלנו אלא ג' רבעי מיל קודם תשלום ד' מיל [דהיינו 58 דקות קודם צה''כ של ר''ת], וכל הזמן הזה של ג' רבעי מיל נחשב בין השמשות [הוא גם לשון התוס' בשבת לה.] וא''כ כשכותב המשחא דרבותא שסוף שקיעה הוא בין השמשות כונתו שיש להדליק בבין השמשות. ואם כונתך לומר שבין השמשות של ר''ת הוא אחר צה''כ של הגאונים, ודאי שאין לומר כן כי אי אפשר לומר שמרן מדבר במושגים של ר''ת כדי להשמיע לנו דעת הגאונים, בו בזמן שלא הביא בשום מקום את דעת הגאונים שחולקת על ר''ת.
ומ''מ גם לפי דבריך לא היה לו למרן זצ''ל לכתוב שכ''כ המשחא דרבותא, כי דבריו אינם מפורשים כך, וצריך לפרש כך בדוחק כדי לומר שכונתו לצה''כ.
אולי הוציא זאת מד' המשחא דרבותא סי' תרפא. עיין שם.
 
חזור
חלק עליון