מתוך ה'מגדלות מרקחים':
בגמ' (נדרים נח.) מבואר דהקדש נחשב דבר שיש לו מתירין דאפילו באלף לא בטיל, משום שיכול לפדותו. ובשו"ת יד יצחק ח"ב סי' ט"ז הביא להקשות, הרי במקום שיש לו הפסד לא מיקרי דשיל"מ במבואר ברמ"א (יו"ד סי' ק"ב ס"ג), א"כ הכא אם המקדיש עצמו פודה יש לו הפסד, משום שכאשר המקדיש פודה צריך להוסיף חומש.
וכתב שם לתרץ, דא"כ נימא שיתבטל רק לענין תוספת חומש, ובאמת יתחייב לפדות, דלענין זה הוי דבר שיש לו מתירין, אך להוסיף חומש לא יהיה חייב כיון דלגבי זה איכא הפסד ואמרינן ביטול, ותוספת חומש אינה מעכבת.
עוד כתב שם ליישב, דגם קודם הביטול היה מוטל עליו החיוב לפדות תחילה, [עי' ערכין כז. דמצות גאולה באדון המקדיש, וברש"י בכורות יג. דזה גם במטלטלין], וא"כ לא הפסיד יותר מאשר לא נתבטל, דגם כך היתה עליו מצוה לפדות ולהוסיף חומש.
בגמ' (נדרים נח.) מבואר דהקדש נחשב דבר שיש לו מתירין דאפילו באלף לא בטיל, משום שיכול לפדותו. ובשו"ת יד יצחק ח"ב סי' ט"ז הביא להקשות, הרי במקום שיש לו הפסד לא מיקרי דשיל"מ במבואר ברמ"א (יו"ד סי' ק"ב ס"ג), א"כ הכא אם המקדיש עצמו פודה יש לו הפסד, משום שכאשר המקדיש פודה צריך להוסיף חומש.
וכתב שם לתרץ, דא"כ נימא שיתבטל רק לענין תוספת חומש, ובאמת יתחייב לפדות, דלענין זה הוי דבר שיש לו מתירין, אך להוסיף חומש לא יהיה חייב כיון דלגבי זה איכא הפסד ואמרינן ביטול, ותוספת חומש אינה מעכבת.
עוד כתב שם ליישב, דגם קודם הביטול היה מוטל עליו החיוב לפדות תחילה, [עי' ערכין כז. דמצות גאולה באדון המקדיש, וברש"י בכורות יג. דזה גם במטלטלין], וא"כ לא הפסיד יותר מאשר לא נתבטל, דגם כך היתה עליו מצוה לפדות ולהוסיף חומש.