• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

האם אשה חייבת לחזר על הפתחים לצורך הדלקת נר חנוכה

יש להסתפק מה הדין באישה המדליקה לעצמה ואין לה כסף עבור ההדלקה, האם תצטרך לחזר על הפתחים ?
וצדדי הספק הם, דמחד גיסא נשים חייבות בהדלקת נר חנוכה כאנשים, ומאידך גיסא היות ואין דרך אישה לחזר על הפתחים כיון שמתביישת בכך (עי' קדושין כב.) האם אפשר שלא יחייבו אותה בזה והיא תהא פטורה מההדלקה?
 
ב"ה
שלום וברכה,
ההתייחסות ההלכתית בכזה מצב היא, שמצד גדרי הדין לגופו, היא אכן חייבת כמו האיש, לפי שחכמים השוו את חיוב האיש והאשה לנר חנוכה ולא חילקו בטעמים אלו.
אולם למעשה כשיש סיבות צדדיות כגון של כבוד הבריות, צניעות, וכדומה, יש לעשות שאלת חכם לגופו של ענין, שפעמים יתן עצה שיהיה באופן שנמלט מן החששות הצדדיות, וכגון שיאמר ממי לבקש וכיצד, או שיתן עצה כיצד תיפטר בהדלקה של אחרים, וכדומה. ופעמים אם לא ימצא פיתרון, יתכן יראה לנכון שזה במשקל גדול כ"כ עד שנכנס בגדר אונס, ואנוס רחמנא פטריה. ועכ"פ יש לעשות בזה שאלת חכם.
זהו מצד הדין, אבל תהילות להי"ת בזמננו לא נראה ששייך כזה מקרה למעשה, וברוך שממלא ידינו מברכותיו, בדור שכולו חייב לעסוק תדיר בשבחיו והילוליו. וגם אם היה הו"א, ברגע שיגיע שאלה לחכם תיבטל מאליה במשלוח של שמן חלב ביצים וכל מילי דמיטב.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון