רחמים
New member
מבואר ברמב"ם כך:
ויש להקשות סתירה בין הלכה א' להלכה ג',
שעל פי הלכה ג' המבשל מים צריך להיות פטור שהרי מים הוא דבר שאינו צריך בישול כלל,
ומדוע כותב הרמב"ם בהלכה א' שחייב אם חימם כדי לרחוץ בהן אבר קטן?
אלא מכאן מוכח שתלוי לאיזו מטרה מבשל את המים, אם מבשל כדי להתרחץ - חייב,
כי לרחיצה צריך מים חמים דווקא וכמבואר בהלכות חפיפה,
ולכן השיעור הוא כדי לרחוץ איבר קטן ולא כזית או רביעית וכדומה,
אבל אם מבשל כדי לשתות אז פטור כי המים ראויים לשתיה כמות שהם ללא בישול.
ואם אכן זו דעת הרמב"ם שאין בישול במים כלל רק מדרבנן, יהיה אפשר לצרף את דעתו לקולא למגוון גדול של מקרים של ספקות וגרמא ופסיק רישא וכו'.
ויש להקשות סתירה בין הלכה א' להלכה ג',
שעל פי הלכה ג' המבשל מים צריך להיות פטור שהרי מים הוא דבר שאינו צריך בישול כלל,
ומדוע כותב הרמב"ם בהלכה א' שחייב אם חימם כדי לרחוץ בהן אבר קטן?
אלא מכאן מוכח שתלוי לאיזו מטרה מבשל את המים, אם מבשל כדי להתרחץ - חייב,
כי לרחיצה צריך מים חמים דווקא וכמבואר בהלכות חפיפה,
ולכן השיעור הוא כדי לרחוץ איבר קטן ולא כזית או רביעית וכדומה,
אבל אם מבשל כדי לשתות אז פטור כי המים ראויים לשתיה כמות שהם ללא בישול.
ואם אכן זו דעת הרמב"ם שאין בישול במים כלל רק מדרבנן, יהיה אפשר לצרף את דעתו לקולא למגוון גדול של מקרים של ספקות וגרמא ופסיק רישא וכו'.