• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

תה ועוגה - האם העוגה פוטרת את התה? דעת החפץ חיים!

גרינפלד

Well-known member
מס' מאיר עיני ישראל עמ' 442-444 :

תלמידו של הגה״צ, מוהר״ר אליהו לאפיאן זצ״ל, כותב ("לב אליהו", מתולדותיו שבריש ח"א, עמ' 31):

פעם בחג הסוכות היינו מסובים בסוכתו, וכיבד אותנו רבנו בעוגות ותה.

פתח אחד מבין המסובים במכוון, ובירך בקול רם ברכת שהכל על התה, ואח״כ ברכת בורא מיני מזונות. כמובן שנעשה רעש בין הנוכחים ושאלו אותו ע״ז, שהלא ברכת מזונות קודמת לברכת שהכל?

ענה הלה, כי יש לו ספק האם התה טפל לעוגה ואז אין צריך לברך עליו ולכן נהג כפי שנהג, וכפי שפסק כך ב"משנה ברורה", שאם יש לו ספק אם ברכת מזונות תפטור את ברכת שהכל או לא וכדומה, יעשה מקודם ברכת שהכל כדי לצאת מידי ספק.

כמובן וכרגיל אצל מסיבה של ת״ח שהיו שם, התחיל ויכוח ער, האם התה טפל לעוגה או לא, זה אומר בכה וזה אומר בכה, ואחרים עשו פשרה שבאמת תלוי לגבי השותה, אם תאב לשתות או לא וכו׳ וכו׳.

רבנו אליהו לאפיאן זצ״ל - כדרכו בקודש - לא השתתף כלל בויכוח ושתק. לאחר שנרגעו הרוחות, פנה אל המסובים ואמר: אספר לכם עובדא דהוי בדידי, שהייתי פעם אצל החפץ חיים זצ"ל, וכיבד אותי בעוגה ותה, והייתי גם ג"כ מהסס אם לברך על התה או לא. הח"ח הרגיש בדבר ואמר לי:

"אני רואה שאתם מסתפקים בדבר. העצה היא לאכול קצת עוגה ביחד עם שתיית התה בראשונה וכן באחרונה, וא"צ לברך על התה, כמו בפת בספק דברים הבאים בתוך הסעודה".

כמובן שדברים אלו פגעו בנו כרעם ביום בהיר ונעשה רעש גדול. ראשית, כי לא נמצא במשנ"ב זכר לדבר זה, שמזונות יהיו כמו פת בכה"ג. וגם התווכחו שאין הסברא נותנת כן וכו' וכו', אבל מרן ז"ל חזר לשתיקתו ולא יכלו להציל ממנו יותר לא דבר ולא חצי דבר, וכך הלכנו.

כשש או שבע שנים(!) לאחר סוכות הנ"ל, נזדמן שוב אחד מבין המסובים אז בסוכתו - לכפר חסידים, ויאמר לו מרן ז"ל בזה"ל:

ראיתי את החפץ חיים ז"ל בחלום הלילה, וחזא בי בישות (כלומר: בפנים זועפות), ויאמר אלי: "למה אתם אומרים בשמי הלכות?!..." וסיים מרן ז"ל ואמר:

אני חושב, כי כוונתו היתה על ההלכה שאמרתי לכם בסוכה אז עם העוגה והתה...​
 
לשון החו"ב ברכות מ"ד א':​
במה שהעיר כת"ר על מה שנהגו לברך תחלה וסוף על משקין או פירות שאוכלים ושותים לאחר פת הבאה בכסנין, אע"ג דעיקר מה שנהגו להקל ככל הדיעות בפהבכ"ס בסימן קס"ח הוא משום ספיקא דדינא, וא"כ ספק ברכות להקל, ושמא הוא פת וכבר נפטרו בברכתו, וכעין שכתב בשעה"צ סי' ר"ח אות ע',... ועוד דכפי המנהג ודאי לא נתכוין לפטור הפירות בברכת מעין ג', ונמצא שחייב לברך, ואין כאן אלא נידון של גורם ברכה שא"צ ולא חשש ברכה לבטלה, וכיון שאין לו תקנה אחרת לצאת ידי ספק שפיר יש לו לנהוג כן, עי' סי' קע"ד ס"ד, ועיין בתבואות שור סי' י"ט ס"ק י"ז, וכש"כ הכא דאיכא נמי שני טעמים הראשונים, ומיהו לענין ברכה ראשונה במשקין יש לפעמים שהם באמת טפל, להעביר המתיקות או להקל על הבליעה, ואז אין לברך עליהם, וכשאינם טפלים יש עוד סניף לברך עליהם בתחלה, משום דעת הסוברים בסימן קע"ד ס"ז דלעולם משקין טעונים ברכה בתוך הסעודה.​
ולפי"ז יל"ד שעצת הח"ח היא שכעת נהיה ספק ספיקא לקולא.​
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון