• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

האם האוכל סוכריה ויוצא בה יש שינוי מקום

אד יעלה

Well-known member
ידוע חידושו הגדול של האגרות משה ח''ב סי' נו או נז שאדם שאוכל סוכריה בפה אי''ז נחשב שינוי מקום
וראייתו מדברי המג''א שהקשה מהדין שאדם שנכנס לחנות של בשמים ויצא וחזר ונכנס לא צריך לברך פעם שנייה והקשה המג''א מדוע לא הויא שינוי מקום ותירץ כיון שזה אותם בשמים אי'ז נחשב שינוי מקום ולפי''ז אם זה יהיה בבשמים אחרים יהיה חייב ברכה וממילא אומר הגר''מ שגם בסוכריה זה נחשב אותה סוכריה ולכן אי''ז שינוי מקום [ויש עוד תשובה של המג''א שריח אי''ז מעשה כל כך והגר''מ כותב שבתשובה זו בא להוסיף שאפילו אם הריח בפעם השנייה שנכנס בשמים אחרים לא צריך לברך אבל בעיקר היסוד מסכים עם התירוץ הראשון] ובאגב שם מבואר עוד חידוש שאם אדם עומד בפתח ביתו על דעת לצאת והוא שותה משהו כבר יש עליו דיון של הולכי דרכים והדברים מחודשים וצריך לעיין שם היטב אם זה כתוב כך.
ויש אולי להעיר על האגרו''מ שבסוכריה כל מציצה ומציצה זה חלק אחר בסוכריה ואי''ז דומה לבשמים שזה אותו ריח ויש לעיין בקושיא זו
ופעם קראתי על רבינו החזו''א שאמר לילד שאכל סוכריה ויצא שיחזור לברך לאחר שיצא מהבית ואיני זוכר כעת מקורו אולי מרשימות הגר''ח קניבסקי על החזו''א .
ועכ''פ למעשה לכאורה לא יברך אם יצא מחמת האי פלוגתא אבל צריך להזהר לא להכנס בספק.
 
נראה דוקא שד' החזו"א הם החידוש.
וכמדומה שבילקו"י ברכו צידד או פסק כהאג"מ.
לא ביארת למה זו השיטה המחודשת. וכבר העירו כאן למעלה שיש לדון בד' האגרו"מ לחלק שכל אכילה ואכילה היא משהו אחר וכמו שהביא שם בעצמו.
ומה שהילקו"י פסק או צידד כהאגרו"מ מסתמא אינו הכרח שסובר כן אלא שאחר שיש כזו שיטה כבר יש לחשוש לסב"ל, ולא עיינתי בפנים.
ואמנם יל"ע למה אמר החזו"א לברך שוב והרי הולכי דרכים אינם מברכים שוב, וכנראה שהמעשה היה שבירך בבית קודם שיצאו לדרך. ואמנם האגרו"מ כ' שאם היה זה על דעת לצאת לדרך אינו חוזר ומברך, ואפשר שהחזו"א לא סבר כן, או שבירך קודם שהכין עצמו לצאת לדרך.
 
לא ביארת למה זו השיטה המחודשת. וכבר העירו כאן למעלה שיש לדון בד' האגרו"מ לחלק שכל אכילה ואכילה היא משהו אחר וכמו שהביא שם בעצמו.
ומה שהילקו"י פסק או צידד כהאגרו"מ מסתמא אינו הכרח שסובר כן אלא שאחר שיש כזו שיטה כבר יש לחשוש לסב"ל, ולא עיינתי בפנים.
ואמנם יל"ע למה אמר החזו"א לברך שוב והרי הולכי דרכים אינם מברכים שוב, וכנראה שהמעשה היה שבירך בבית קודם שיצאו לדרך. ואמנם האגרו"מ כ' שאם היה זה על דעת לצאת לדרך אינו חוזר ומברך, ואפשר שהחזו"א לא סבר כן, או שבירך קודם שהכין עצמו לצאת לדרך.
ד' החזו"א חידוש כי זה בתוך פיו.
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון