מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ויהיו כל פקודי בני ישראל לבית אבותם מבן עשרים שנה ומעלה כל יוצא צבא בישראל (א מה)
כתב הרמב"ן שיתכן שהמנין הזה היה כדרך שהמלכות עושה בבואם למלחמה, כי עתה היו מזומנים להכנס לארץ ולבוא במלחמה עם מלכי האמורי אשר בעבר הירדן ועם השאר כולם, כמו שאמר "נוסעים אנחנו אל המקום אשר אמר ה'", והיו משה והנשיאים צריכין לדעת מספר חלוצי צבא המלחמה, וכן מספר כל שבט ושבט, ומה יפקוד עליו בערבות מואב במערכות המלחמה, וכו'. והעירו על דברי הרמב"ן, הרי רש"י בדברים א' ח' פירש, שאילו לא שלחו ישראל את המרגלים, לא היו צריכים לכלי זיין בבואם לרשת את הארץ. א"כ איך יתכן לפרש את טעם המנין, שהיה קודם שילוח מרגלים, שהוא בשביל להתכונן למלחמה.
ובאמת לק"מ, דהתורה אינה סומכת על הנס, והם מצידם היו צריכים להתכונן למלחמה, אלא שהאמת היא שאם לא היו חוטאים בשילוח המרגלים, לבסוף היתה הארץ נכבשת לפניהם בלא מלחמה. ויסוד הדבר מפורש בדברי הרמב"ן עצמו, שכתב בתו"ד "כי התורה לא תסמוך על הנס שירדוף אחד אלף".
ויהיו כל פקודי בני ישראל לבית אבותם מבן עשרים שנה ומעלה כל יוצא צבא בישראל (א מה)
כתב הרמב"ן שיתכן שהמנין הזה היה כדרך שהמלכות עושה בבואם למלחמה, כי עתה היו מזומנים להכנס לארץ ולבוא במלחמה עם מלכי האמורי אשר בעבר הירדן ועם השאר כולם, כמו שאמר "נוסעים אנחנו אל המקום אשר אמר ה'", והיו משה והנשיאים צריכין לדעת מספר חלוצי צבא המלחמה, וכן מספר כל שבט ושבט, ומה יפקוד עליו בערבות מואב במערכות המלחמה, וכו'. והעירו על דברי הרמב"ן, הרי רש"י בדברים א' ח' פירש, שאילו לא שלחו ישראל את המרגלים, לא היו צריכים לכלי זיין בבואם לרשת את הארץ. א"כ איך יתכן לפרש את טעם המנין, שהיה קודם שילוח מרגלים, שהוא בשביל להתכונן למלחמה.
ובאמת לק"מ, דהתורה אינה סומכת על הנס, והם מצידם היו צריכים להתכונן למלחמה, אלא שהאמת היא שאם לא היו חוטאים בשילוח המרגלים, לבסוף היתה הארץ נכבשת לפניהם בלא מלחמה. ויסוד הדבר מפורש בדברי הרמב"ן עצמו, שכתב בתו"ד "כי התורה לא תסמוך על הנס שירדוף אחד אלף".