דרך שיחה עמוד שעז:
שאלה: בזוהר הק' [הובא בס' מכתב מאליהו חלק ב' עמ' 75] איתא: "הני תרין יומין דר"ה, אמאי תרין יומין; בגין דאינון תרי בי דינא דמתחברן כחדא". ומבואר שבי"ד הוא הדן, ולכאורה, הרי אנו אומרים "הדן יחידי לבאי עולם", ואולי אפשר לפי מה שכתב הרמב"ם שמשקל העוונות והמצוות הוא רק על ידי הקב"ה, ועל חלק זה הוא דן יחידי.
תשובה: בירושלמי (ריש מסכת סנהדרין) איתא: "אף הקב"ה אינו דן יחידי, וכשהוא חותם אינו חותם אלא ביחיד שנאמר וכו'".
וכזאת בחיי אדם (כלל קמד, אות ה) שבר"ה בית דין של מעלה, וביוה"כ הקב"ה בעצמו יושב על המשפט ומשגיח.
ועי' זוהר הנגלה (על הפסוק לפני ה' תטהרו, מובא מאחרי [דף סז.]) שנראה כן.
ובמשך חכמה (הפטרת וילך) מבואר שכן הוא בשעת נעילה [שאז החתימה כמבואר בנוסח התפילה].
שאלה: בזוהר הק' [הובא בס' מכתב מאליהו חלק ב' עמ' 75] איתא: "הני תרין יומין דר"ה, אמאי תרין יומין; בגין דאינון תרי בי דינא דמתחברן כחדא". ומבואר שבי"ד הוא הדן, ולכאורה, הרי אנו אומרים "הדן יחידי לבאי עולם", ואולי אפשר לפי מה שכתב הרמב"ם שמשקל העוונות והמצוות הוא רק על ידי הקב"ה, ועל חלק זה הוא דן יחידי.
תשובה: בירושלמי (ריש מסכת סנהדרין) איתא: "אף הקב"ה אינו דן יחידי, וכשהוא חותם אינו חותם אלא ביחיד שנאמר וכו'".
וכזאת בחיי אדם (כלל קמד, אות ה) שבר"ה בית דין של מעלה, וביוה"כ הקב"ה בעצמו יושב על המשפט ומשגיח.
ועי' זוהר הנגלה (על הפסוק לפני ה' תטהרו, מובא מאחרי [דף סז.]) שנראה כן.
ובמשך חכמה (הפטרת וילך) מבואר שכן הוא בשעת נעילה [שאז החתימה כמבואר בנוסח התפילה].