• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

האם יש איסור משום מבשל בהדלקת חשמל בשבת?

שלום וברכה!
השאלה שלי זה בנורות אגס (שיש בה חוט המתלהט), האם לדעתכם יש איסור דאורייתא משום מבשל?
אשמח שתכתבו סברות ומקורות במוסקים בעניין הזה!

תודה רבה לכם!
 
רמב"ם שבת יב א ס"ל דמצרף מתכת חייב משום מבעיר, ובפרק ט כתב שאם תיעשה גחלת חייב משום מבשל. וע"ש בפי"ב בראב"ד דס"ל שהמחמם את הברזל חייב משום מבשל דמרכך את הברזל, ומצרף משום מכה בפטיש.

ואפשר דהכא גריע משום שאינו צריך את ריכוכו שהרי מקלקל לו את המנורה, אלא שיש לומר שמכיון שאינו יכול להאיר אלא ע"י הריכוך (וצריך באמת לבדוק האם כך פני הדברים ולהבין את היטב את המשמעות ההלכתית של המציאות) חשיב כפסיק רישא דניחא ליה, כעין מ"ש בית יוסף לעניין סירוק שיער, או אולי בכלל לא נחשב למלאכה כשאינו מתכוון, כעין מ"ש הרב המגיד לגבי מצרף ועוד.
עיין בשו"ת חמדה גנוזה לגרח"ד שלוש ח"א סי' ה שהאריך בזה ומצדד שאין בזה משום מבשל ומצרף.
 
חזור
חלק עליון