• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

האם יש מצווה לאכול יותר מכזית מצה?

גרינפלד

Well-known member
שיטת המהר"ל (הובא בב"ח סימן תע"ב ס"ה) והנצי"ב שכל שאוכל יותר מצה - יש בכך מצווה;
והוכיח כן המהר"ל מברכות (ל"ה ב') ופסחים (ק"ז ב') שרבא היה שותה כל ערב פסח יין, "כי היכי דניגרריה לליביה דניכול מצה טפי [לאורתא]",
ומשמע שיש ענין לאכול הרבה מצות.

אכן בחדושים וביאורים כתב שאין בזה מצווה,
ופירש דברי הגמרא שעניינו של רבא היה שיאכל יותר בתיאבון,
רק מכיון שיהיה רעב - למעשה יאכל יותר,
[ואולי מצד שמחת יום טוב].

ולכאורה לפי מש"כ החו"ב (ראש השנה כ"ח ב' ס"ק א) שבלא איסור בל תוסיף היה מקום להוסיף במצווה ותבוא עליו ברכה, ונאסר רק מה שזה עיוות המצווה,
אבל משא"כ לעשות כמה פעמים את המצווה פעם נוספת "לא שייך בזה בל תוסיף, שהרי פעולתו מעשה מצוה הרצוי' לפניו ית'",
ועיי"ש שזה שונה מהתוס' דס"ל שאפי' דם בכור שנזרק ונעשה הדם שיריים - מ"מ אין איסור בל תוסיף בלתת שוב באותה קרן -

אם כן לכאורה יש לפרש שזה היה הענין של רבא,
ועי' ריטב"א סוכה (ל"א ב') שלתקוע פעם נוספת - זהו הידור מצווה,
ובראש השנה (ל"ד א' ד"ה והוי יודע) כתב "חיבוב מצווה" .


ועי' בשיעורים וכתבים להגראי"ש גריינימן שליט"א בענין אם אכל מצה בלא הסיבה - מה הענין שאוכל שוב עם הסיבה.
 
חזור
חלק עליון