Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
הערה: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
"המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.
שאלה: כשהציבור אומר ויעבור ה' על פניו בתפילה ובסליחות, נוהגים לכרוע עד 'ויקרא', ותמוה דנפסק להלכה שאין לכרוע כשמזכיר שם ה', וא"כ איך אנו כורעים בויעבור ה'?
ע"פ מש"כ בילקו"י סי' קל"א סעיף י"ב:
וכן בימים נוראים סי' תקפ"א סעיף כ"ה:
בעבר היו נוהגים לזקוף בשם ה' (כמש"כ הבא"ח בפר' כי תשא), וכיום (אולי בגלל הספרים והשיעורים) כולם כבר יודעים ש(לדעת מרן זצ"ל ומרן שליט"א) זוקפים ב"ויקרא" וכורעים מעט בשם ה', וכן ראיתי שנוהגים (בעיקר אברכים, לאפוקי בעלי בתים).
בעבר היו נוהגים לזקוף בשם ה' (כמש"כ הבא"ח בפר' כי תשא), וכיום (אולי בגלל הספרים והשיעורים) כולם כבר יודעים ש(לדעת מרן זצ"ל ומרן שליט"א) זוקפים ב"ויקרא" וכורעים מעט בשם ה', וכן ראיתי שנוהגים (בעיקר אברכים, לאפוקי בעלי בתים).
אגב מנהגים - נזכיר מנהג בני תימן [בלדי] שהוא יחודי להם באמירת ויעבור בשני עניינים -
א. הם יושבים בעת אמירת ויעבור.
ב. יש מקומות שהם אומרים ב' מקרא וא' תרגום, דהיינו חוזרים פעמיים על אמירת ויעבור, ועוד פעם בל' תרגום.
מצאתי כתוב:
כתב בשיורי ברכה בשם מהר"ם ממודנא בשם מהר"י קולון שכשאומר י"ג מדות ה' ה' יש לו לכרוע ואע"ג דזוקף בשם שאני הכא דאחר י"ג מדות כתיב וימהר משה ויקוד ומיהו אין לכרוע אלא ישוח מעט עכ"ל
הנה מה שהביא ראיה ממשה ויקוד ארצה וישתחו אין זו ראיה כלל דבסנהדרין דף קיא עמוד א איכא פלוגתא על איזו מדה השתחווה והכי איתא התם וימהר משה ויקד ארצה וישתחו מה ראה משה רבי חנינא בן גמלא אמר ארך אפים ראה ורבנן אמרי אמת ראה ע"ש וכן ראה במפרשים על התורה שם שפירשו שלא השתחווה בשם ה'
מיהו רש"י פי' וימהר משה כשראה משה שכינה עוברת ושמע קול הקריאה מיד וישתחו עכ"ל הרי דהשתחווה בשם ה' מיהו אין זו ראיה כלל דכיון שלא משה קרא בשם ה' אלא ה' בעצמו קרא כמו שכתבו רב המפרשים ומוכח מהגמרא הנ"ל לכן יש לו להשתחוות כמו דאיתא ביומא פרק ו והכהנים והעם העומדים בעזרה כשהיו שומעים שם המפורש שהוא יוצא מפי כהן גדול היו כורעים ומשתחוים ונופלים על פניהם ואומרים ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד עכ"ל אבל זה שמזכיר שם ה' אין לו לכרוע
והרב בעצמו ידע שאין זו ראיה גמורה ולכן כתב שישוח מעט שאם הראיה ממשה ראיה גמורה היה יכול לכרוע לגמרי כמו משה שקד והשתחווה
ועוד נראה לי דכיון שכתב האר"י בשער הכוונות והביאו הבא"ח בפרשת בשלח שדייק ממה שאמרו בגמרא כשהוא כורע כורע בברוך משו"ה נקטו פעמים כורע כי יש כריעה בראש וכריעה בגוף ע"ש א"כ אפילו לעשות בה' ה' שבויעבור רק כריעה בראש כמו שעושים במודים דרבנן הרי זה נחשב לכורע בשם ה' ואין לו לעשות זאת אלא יוריד מעט את ראשו ולא ישחה בראשו לגמרי כמו במודים דרבנן