האם יש מקור לכרוע בעת אמירת ויעבור?

מהגרב"צ מוצפי:

שאלה: כשהציבור אומר ויעבור ה' על פניו בתפילה ובסליחות, נוהגים לכרוע עד 'ויקרא', ותמוה דנפסק להלכה שאין לכרוע כשמזכיר שם ה', וא"כ איך אנו כורעים בויעבור ה'?

תשובה: זו אינה ממש כריעה אלא כפיפת הראש.
 
האם יש מקור לכרוע בעת אמירת ויעבור??
מרן החיד"א בברכ"י (סי' קלא, ו).
שם מתעורר בשאלה והלוא אין כורעים בשעת הזכרת ה'?
ועונה שאינה כריעה גמורה אלא רק כפיפת הראש מעט, וכדברי הרב מוצפי:
תשובה: זו אינה ממש כריעה אלא כפיפת הראש.
ויש באמת לעורר על כך שלא לכרוע כל גופו, כמנהג ההמון.
ויתכן שזו הסיבה שהאשכנזים לא נהגו בזה כלל.

עוד יש לעורר שאליבא דרבינו האר"י יש לכרוע [אולי גם כן מעט, כאמור] דוקא בתיבות 'ה' ה''.
וזה לא ראיתי לאף אחד שנוהג.
 
עוד יש לעורר שאליבא דרבינו האר"י יש לכרוע [אולי גם כן מעט, כאמור] דוקא בתיבות 'ה' ה''.
וזה לא ראיתי לאף אחד שנוהג.
במקומות שאני נמצא כמדומני שכולם נוהגים כן.
ע"פ מש"כ בילקו"י סי' קל"א סעיף י"ב:
1728775747925.png
1728775764427.png
וכן בימים נוראים סי' תקפ"א סעיף כ"ה:
1728775836065.png
1728775864979.png
בעבר היו נוהגים לזקוף בשם ה' (כמש"כ הבא"ח בפר' כי תשא), וכיום (אולי בגלל הספרים והשיעורים) כולם כבר יודעים ש(לדעת מרן זצ"ל ומרן שליט"א) זוקפים ב"ויקרא" וכורעים מעט בשם ה', וכן ראיתי שנוהגים (בעיקר אברכים, לאפוקי בעלי בתים).
 
פה בסרטון מרן אינו כורע (והאמת שהוא נראה חלוש)
כל עמידתו כפופה.
אה"נ, מזה נלמד שמי שהיה כפוף והגיע ויעבור יכול להישאר איך שהיה.
כמו כן כאן איננו כורע
כופף ראשו מעט.

אותו דבר גם גאן:
 
בעבר היו נוהגים לזקוף בשם ה' (כמש"כ הבא"ח בפר' כי תשא), וכיום (אולי בגלל הספרים והשיעורים) כולם כבר יודעים ש(לדעת מרן זצ"ל ומרן שליט"א) זוקפים ב"ויקרא" וכורעים מעט בשם ה', וכן ראיתי שנוהגים (בעיקר אברכים, לאפוקי בעלי בתים).
אגב, בבא"ח שם (ש"ר הל' י') מזכיר גם את המנהג להגביה רגליו כשאומר ה' ה'.
 
אגב מנהגים - נזכיר מנהג בני תימן [בלדי] שהוא יחודי להם באמירת ויעבור בשני עניינים -
א. הם יושבים בעת אמירת ויעבור.
ב. יש מקומות שהם אומרים ב' מקרא וא' תרגום, דהיינו חוזרים פעמיים על אמירת ויעבור, ועוד פעם בל' תרגום.
 
חזור
חלק עליון