• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

האם לעלות שליח ציבור, יש בו זיכוי הרבים?

בשורות טובות

Well-known member
הרבה גבאים יש שמשכנעים לעלות שליח ציבור כי זה "זיכוי הרבים"
ונפשי בשאלתי האם כך הוא?
מרן היה מכתת רגליו, לזיכוי הרבים, האם יש מעלה
לכתת רגלי לבית כנסת רחוק וכדו' כדי לעלות שם ש"צ
כי זה זיכוי הרבים??

@ע"ה ס"ט
 
גם אנכי נסתפקתי בזה, ולדעתי זה תלוי מה יקרה אם אתה לא תלך, אם יעלה חזן יר"ש אז אין עניין, אבל אם לא, אז כדאי ללכת שהציבור יצאו יד"ח.
ואגב, מישהו אמר לי בשם ת"ח (אינני זוכר מי אמר ובשם מי) שמה שכתב בשו"ע לסרב ב' פעמים כשמבקשים לעלות ש"צ, אם יודע שבמקומו יעלה אדם לא הגון, יעלה ישר בפעם הראשונה.
 
הרבה גבאים יש שמשכנעים לעלות שליח ציבור כי זה "זיכוי הרבים"
ונפשי בשאלתי האם כך הוא?
מרן היה מכתת רגליו, לזיכוי הרבים, האם יש מעלה
לכתת רגלי לבית כנסת רחוק וכדו' כדי לעלות שם ש"צ
כי זה זיכוי הרבים??

@ע"ה ס"ט
מה הצד שלא יחשב זיכוי הרבים
הוא שליח לדבר מצוה של הרבים
 
מה הצד שלא יחשב זיכוי הרבים
הוא שליח לדבר מצוה של הרבים
אין ספק שטכנית הוא מזכה את הרבים
השאלה האם נאמר בזה מעלותיו של מזכה הרבים, מצדיקי הרבים וכו'
נפק"מ לכתת רגליו למקום רחוק לעלות ש"צ
 
אין ספק שתכנית הוא מזכה את הרבים
השאלה האם נאמר בזה מעלותיו של מזכה הרבים, מצדיקי הרבים וכו'
נפק"מ לכתת רגליו למקום רחוק לעלות ש"צ
למה לא?
זיכוי הרבים זה טכני, מסכים? אז ברור שגם בזה נאמרו כל המעלות של מזכי הרבים
אבל יש דרגות בזה לכאורה
 
אגב, מישהו אמר לי בשם ת"ח (אינני זוכר מי אמר ובשם מי) שמה שכתב בשו"ע לסרב ב' פעמים כשמבקשים לעלות ש"צ, אם יודע שבמקומו יעלה אדם לא הגון, יעלה ישר בפעם הראשונה.
שאלו את הרב מוצפי

שאלה - 147502
שלום לכבוד הרב
אני יודע על עצמי שאיני ראוי לשמש כשליח ציבור,מאידך גיסא אני יודע מעט הלכות תפילה,האם בכל זאת לעלות ש"צ כשאין אדם שיותר ראוי כשהציבור מבקש אותי?
תשובה
מפורש בהלכה כשאין ראוי ממנו יכול לעלות.
 
מדרש תנחומא (ורשא) פרשת ויחי
ילמדנו רבינו העומד לפני התיבה מהו שיענה אחר הכהנים אמן, כך שנו רבותינו העובר לפני התיבה לא יענה אחר הכהנים אמן, ראה כמה חביב לפני הקדוש ברוך הוא העובר לפני התיבה שאינו עונה אחר הכהנים אמן, אמר רבי חנין עשרה נכנסין לבית הכנסת ואחד מהן עובר לפני התיבה פורס על שמע עליו נאמר כשושנה בין החוחים
דאע"פ שלכאורה היה משמע שעדיף לא להיות חזן משום שגדול העונה אמן יותר מן המברך ואם הוא אחד מהציבור הוא עונה אמן וזה יותר גדול אפ"ה לעלות ש"צ עדיף
 
גם אנכי נסתפקתי בזה, ולדעתי זה תלוי מה יקרה אם אתה לא תלך, אם יעלה חזן יר"ש אז אין עניין, אבל אם לא, אז כדאי ללכת שהציבור יצאו יד"ח.
ואגב, מישהו אמר לי בשם ת"ח (אינני זוכר מי אמר ובשם מי) שמה שכתב בשו"ע לסרב ב' פעמים כשמבקשים לעלות ש"צ, אם יודע שבמקומו יעלה אדם לא הגון, יעלה ישר בפעם הראשונה.
מי שחושב על יהודי שאינו הגון לא נגע בספרי חסידות
 
מה הגדרה של שם רע
יש אנשים שמוחזקים כעוברי עבירה.
בבית כנסת של בעלי בתים נתקלתי בשליחי ציבור שהם: מחללי שבת, נשואים עם גויה, נמצאים עם נשים אחרות ועוד ועוד.
גם לחרדים יראי שמים יש כל מיני 'עבירות' קטנות שעוברים עליהם, וגם יש כאלה שעוברים על עבירות גדולות יותר בסתר, אבל זה דבר שא"א לדעת ולבחון.
לכן לכה"פ אפשר להקפיד על מי שידוע דברים שעושה (או שמוחזק בכך, כגון שיש לו אייפון [פרוץ] וכד').
 
מי שקרא ספרי חסידות באופן שאינו הגון חושב שכל יהודי הוא הגון...
הרבי מאיר פרימישלן לא נכנס לתפלה עד שידע שהוא גרוע מכולם פעם היה שם מי שמגדל חזירים לא ידע איך ליכנס לתפלה נפל לו רעיון אם אני הייתי מגדל חזירים לא הייתי נוסע לרבי מאיר ונכנס
 
הרבי מאיר פרימישלן לא נכנס לתפלה עד שידע שהוא גרוע מכולם פעם היה שם מי שמגדל חזירים לא ידע איך ליכנס לתפלה נפל לו רעיון אם אני הייתי מגדל חזירים לא הייתי נוסע לרבי מאיר ונכנס
זה מה שאמרתי שקוראים ספרי חסידות באופן שאינו הגון......
הר"מ פרימישלן חשב על עצמו שהוא הכי גרוע, לא שהיהודי השני לא גרוע....
ואין עניין לערב סיפורי חסידות בהלכה, פשוט מאוד, תביא יהודי מחלל שבת ותתן לו ליגוע ביין שלך, הרי אני יותר גרוע ממנו ובכ"ז אני שותה מהיין שנגעתי בו....
או שאל תשתה מהיין כיון שאם היהודי ההוא נוגע ונהיה יין נסך, כ"ש שאם אני אגע ביין שיהיה יין נסך....
 
חזור
חלק עליון