• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם מגרשי הערים נתחלקו בין אנשי השבט

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
הנה מגרשי הערים הם שטח פנוי סביב לעיר, המיועד בשביל נוי לעיר, ואין רשאין לבנות שם בית ולא לנטוע כרם ולא לזרוע זריעה (לעיל לה ב ורש"י שם). ויש להסתפק, האם כשחלקו את ארץ ישראל, חילקו גם את המגרשים לאנשים מסויימים, או שהמגרשים נשארו בחזקת כל השבט. דהנה מבואר בראב"ד (הלכות זכיה ומתנה פ"א ה"א) שישנם שטחים שלא נתחלקו באופן פרטי, אלא הם שייכים לכל בני השבט, כגון יערות מדבריות ונהרות וכדומה. ויש לדון לגבי מגרשי הערים, שאינם מיועדים לגור בהם, האם התחלקו לכל אחד ואחד או לאו.

ובספר עומקא דדינא (לרבי אריה ליב הומינר ממינסק זצ"ל, בבא בתרא כד:) דן בזה, והביא הוכחה שהמגרש נתחלק לאנשי השבט, ממה שנאמר במשנה שם שמרחיקין את האילן מן העיר עשרים וחמש אמה משום נוי העיר, ומקשה הגמ' "ותיפוק ליה דאין עושין מגרש שדה", ומתרצת הגמ' שדוקא זרעים אסור לזרוע במגרש, אבל אילנות מותר, עי"ש. עכ"פ מבואר במשנה, שאם נטע אדם אילן בתוך עשרים וחמש אמה לעיר, שהוא חלק ממגרש העיר, חייב בעל האילן לקוצצו, ומשמע שהאילן שייך לאדם פרטי, ועל כרחך שחילקו את המגרשים.

ויש להקשות, א"כ מי שנפל חלקו במגרש, הפסיד, שהרי קיבל מקום שאינו ראוי לזריעה ולבנין בתים. ונראה לומר בפשטות, שחלקו את הבתים ואת המגרשים בנפרד, דהיינו שכל אחד מבני השבט קיבל גם חלק בבתים, וגם חלק במגרש, וגם חלק בשדות. וכן מסתבר, שהרי את השדות ודאי חלקו, והיכן יגור מי שקבל חלק רק בשדות. ולכן נראה שחלקו את הערים בנפרד, ואת השדות בנפרד, ואת המגרשים בנפרד, וכל אחד קיבל חלק בכל אחד מהם. והטעם שחילקו את המגרשים, מפני שגם הם מיועדים לשימוש, כדכתיב "לבהמתם ולרכושם ולכל חייתם", וכל אחד השתמש בשלו.​
 
חזור
חלק עליון