• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

האם מותר לאדם לשמור מקום עבור חברו

תופס לבעל חוב במקום שחב לאחרים לא קנה אא”כ הוא שלוחו.
לשון מרן ז"ל בשלחן ערוך חו"מ סימן ק"ה ס"א "שכל התופס לבעל חוב במקום שיש עליו חוב לאחרים לא קנה ואפילו עשאו שליח וכתב לו הרשאה".
אמנם דעת רש"י שכשעשאו שליח קנה, ועיין בש"ך שם שביאר בדעת רש"י שמיירי כששכרו, ואזי הוא פועל, ויד פועל כיד בעל הבית.
 
שאלה-50627
לכבוד הגרב'צ מוצפי שליט"א
1 נשמח עם כבודו יתיחס לתופעת "שמירת מקומות" לאנשים שטרם הגיעו, לשיעור תורה.
האם יש הבדל בן אנשים שכבר שנים רבות מגיעים לשיעור תורה
ולכאורה יש להם כסא"קבוע", למרות שהם לא "קנו" אותו?
2 ביורה דעה סימן רמו' כתוב "... לא ישאל יותר מ3 הלכות?
מה הסיבה שההלכה הגבילה לא יותר מ3 הלכות?
תזכה למצוות

תשובה
זו תופעה פסולה ואסורה . היא נוגדת את ההלכה שצריך להיות שיוויון לכולם בלימוד תורה . ואין לשמור מקומות חוץ מלאדם ותיק או רב ידוע.
כלל ידוע הוא כל הקודם זכה.
 
חזור
חלק עליון