האם מותר לעבור לפני קטן המתפלל?

איש חיל

Active member
האם מותר לעבור או לפסוע ג' פסיעות לפני קטן המתפלל?.
כי שמא לא שייך בו כוונה, ועוד שפעמים רבות אדם מסיים את התפלה ומסתכל אחורה לראות אם יש מי שמתפלל ורואה קטן שבאמצע התפלה ועיניו משוטטות בבית הכנסת, האם צריך להמתין עד שיסיים תפלתו.
 
בילקו"י (הנד"מ) סימן קב' בעמ' תשלה' כותב שאף שמעיקר הדין העיקר להקל בזה, מ"מ נכון להחמיר היכא דאפשר. ובביאורים כתב שהוא ספק דרבנן לקולא, ויותר יש להחמיר באב שבנו בגיל חינוך, שלא יעבור האב כדי שהבן לא יתרגל בדבר.
 
בילקו"י (הנד"מ) סימן קב' בעמ' תשלה' כותב שאף שמעיקר הדין העיקר להקל בזה, מ"מ נכון להחמיר היכא דאפשר. ובביאורים כתב שהוא ספק דרבנן לקולא, ויותר יש להחמיר באב שבנו בגיל חינוך, שלא יעבור האב כדי שהבן לא יתרגל בדבר.
לא הבנתי שהאב לא יעבור משום חינוך
הלא חינוך זה דינים שהאב מחויב ללמד את הבן ולא שהאב יעשה מצוות.
וביותר תמוה שמה יעזור שיראה את אביו שלא עובר והלא רואה אחרים שעוברים ומאי חזית וכו'.
 
לא הבנתי שהאב לא יעבור משום חינוך
הלא חינוך זה דינים שהאב מחויב ללמד את הבן ולא שהאב יעשה מצוות.
וביותר תמוה שמה יעזור שיראה את אביו שלא עובר והלא רואה אחרים שעוברים ומאי חזית וכו'.
פשוט כבעיתא בכותחא שחינוך למצוות כולל בתוכו גם הימנעות מאיסורים , ולא רק קיום מצוות עשה, וכדאיתא בסימן שמג'. ואע"פ שהבן לא עושה את האיסור, אלא האב הוא שנמנע, ודאי שיש כאן תועלת חינוכית ודוגמא אישית לילד, וזו בדיוק התשובה לתמיהתו של כבודו, שאע"פ שהילד רואה אנשים אחרים עושים, אבל אין ספק שילד שיושב בבית כנסת עם אביו, מסתכל על כל הנהגה והוויה של אביו ולוקח דוגמא, הרבה יותר מאשר מסתכל על הסובבים אותו (לא דיברתי כאשר האב לא נמצא ואכמ"ל). ולכן הראשל"צ שליט"א עצה טובה קמ"ל, וז"ל: "ובפרט באב שנכון להמנע מלעבור לפני בנו המתפלל", הרי שלא אסר איסר בדבר. ואם באמת היה פה עניין של דין חינוך גרידא, הרב היה אמור להשתמש בלשון קצת יותר נחרצת, אולם כיון שהדבר מותר מעיקר הדין, הרי שזו היא רק עצה טובה וכשנת"ל.
 
פשוט כבעיתא בכותחא שחינוך למצוות כולל בתוכו גם הימנעות מאיסורים , ולא רק קיום מצוות עשה, וכדאיתא בסימן שמג'. ואע"פ שהבן לא עושה את האיסור, אלא האב הוא שנמנע, ודאי שיש כאן תועלת חינוכית ודוגמא אישית לילד, וזו בדיוק התשובה לתמיהתו של כבודו, שאע"פ שהילד רואה אנשים אחרים עושים, אבל אין ספק שילד שיושב בבית כנסת עם אביו, מסתכל על כל הנהגה והוויה של אביו ולוקח דוגמא, הרבה יותר מאשר מסתכל על הסובבים אותו (לא דיברתי כאשר האב לא נמצא ואכמ"ל). ולכן הראשל"צ שליט"א עצה טובה קמ"ל, וז"ל: "ובפרט באב שנכון להמנע מלעבור לפני בנו המתפלל", הרי שלא אסר איסר בדבר. ואם באמת היה פה עניין של דין חינוך גרידא, הרב היה אמור להשתמש בלשון קצת יותר נחרצת, אולם כיון שהדבר מותר מעיקר הדין, הרי שזו היא רק עצה טובה וכשנת"ל.
לא הבנתי כל דברי כת''ר
א. בוודאי שיש חינוך להמנעות מאיסורים אבל זה למנוע את הבן ולא את האב.
ב. ובגלל שהוא מסתכל יותר על האב ולומד ממנו יותר וכו-אלו דיבורים מוזרים
ג. ומהו עצה טובה קמ'ל -יש דין חינוך או לא ?
 
לא הבנתי כל דברי כת''ר
א. בוודאי שיש חינוך להמנעות מאיסורים אבל זה למנוע את הבן ולא את האב.
ב. ובגלל שהוא מסתכל יותר על האב ולומד ממנו יותר וכו-אלו דיבורים מוזרים
ג. ומהו עצה טובה קמ'ל -יש דין חינוך או לא ?
אינני יודע לצטט במקטעים ולכן כבודו ימחל לי שאני עונה על הדברים בצורה כוללת ולא לגוף ההודעה.
א. כבר כתבתי "ואע"פ שהבן לא עושה את האיסור, אלא האב הוא שנמנע, ודאי שיש כאן תועלת חינוכית ודוגמא אישית לילד", כלומר- אינו מעיקר הדין אך עצה טובה קמ"ל.
ב. זו דעתי, כבודו לא חייב להסכים.
ג. "ואם באמת היה פה עניין של דין חינוך גרידא, הרב היה אמור להשתמש בלשון קצת יותר נחרצת, אולם כיון שהדבר מותר מעיקר הדין, הרי שזו היא רק עצה טובה וכשנת"ל." כלומר- אין פה דין חינוך, וגם הלשון של הראשל"צ שליט"א "משום חינוך", פשוט שאין כוונתו ל"דין" חינוך, ודו"ק. לכן לענ"ד אין מקום לתמיהתו של כת"ר.
 
לא הבנתי שהאב לא יעבור משום חינוך
הלא חינוך זה דינים שהאב מחויב ללמד את הבן ולא שהאב יעשה מצוות.
וביותר תמוה שמה יעזור שיראה את אביו שלא עובר והלא רואה אחרים שעוברים ומאי חזית וכו'.
פשוט שהאב מצווה בחינוך בנו. ואם הוא יעבור כנגד בנו המתפלל יש בזה חוסר חינוך.
הגם שכל אב שעושה איסור לעצמו, בנו הקטן יכול ללמוד ממנו ואתי למיסרך, שאני הכא שזה קשור לבן הקטן עצמו, שעובר לפניו בזה יש בעיה שלא מחנכו כראוי.
 
ראיתי בהלכה ברורה ח"ה סימן קב עמ' תד שכ' בזה"ל וטוב להחמיר שלא לעבור לפני קטן שהגיע לחינוך המתפלל שמונה עשרה ובמקום צורך יש להקל בזה. ובשער הציון כ' עי' דעת קדושים שכתב להחמיר בזה מלפניו משום ביטל כוונתו ורק מן הצדדים או מלאחריו כתב להקל והביאו המהרש"ם בדעת תורה אכתב להקל בזה גם מלפניו כיון שבלאו הכי אין אנו מכוונים כראוי בזה"ז.
והוסיף ההלכה ברורה וקצת יש להעיר בזה דאכתי יש כאן משום חינוך הקטן כשרואה את הגדול עובר לפניו וידוע שנחלקו הפוסקים אם שייך חינוך באיסור דרבנן וי"ל ודו"ק. עכ"ל.
ותמוה, שלא שמענו ולא ראינו שיש חינוך קטן במי שאינו אביו, שרק לאב יש מצות חינוך לבניו, ואפילו האמא פטורה מחינוך ילדיה.
וע' שו"ע או"ח (סימן שמג) קטן אוכל נבלות אין ב"ד מצויין להפרישו. וצ"ע.
ואפשר שמשום כן כתב הילקו"י (לפי מ"ש למעלה כי לא ראיתיו בפנים) שרק האבא צריך להזהר שלא לעבור לפני בנו הקטן המתפלל משום חינוך.
 
חזור
חלק עליון