• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

האם מותר לשתות מי סודה לפני התפילה

אליאב צוף

Active member
מרן הראשל"צ עסק לפני מספר חודשים בשיעוריו בהלכות תפילה, ובאחד מהם דן האם מותר לשתות מי סודה קודם התפילה האם דינם כמים וכו' ..
שמרתי את העלון במיוחד וכרגע איני מוצא אותו.. האם מישהו יודע באיזה עלון מדובר?
 
כנראה כוונתך לעלון של פרשת ויחי תשפ"ד
 
כנראה כוונתך לעלון של פרשת ויחי תשפ"ד
עכשיו אני רואה באותו רגע ששלחתי הרב לוריא גם שלח
אם כי הרב לא ממש דן שדין סודה לפני התפילה אלא בדין השותה מים לצמאו במי סודה
בשיעור מוצ"ש ויגש תשפ"ד דיבר בעיקר על שתיית משקים קודם התפילה, ודיבר על סודה, ומיד עבר לדבר על שתיית מים לצמאו, כך שלא אמר בבירור דעתו בזה...
 
עכשיו אני רואה באותו רגע ששלחתי הרב לוריא גם שלח
אם כי הרב לא ממש דן שדין סודה לפני התפילה אלא בדין השותה מים לצמאו במי סודה
בשיעור מוצ"ש ויגש תשפ"ד דיבר בעיקר על שתיית משקים קודם התפילה, ודיבר על סודה, ומיד עבר לדבר על שתיית מים לצמאו, כך שלא אמר בבירור דעתו בזה...
לא ראיתי בפרשת ויגש שדן בזה..
עכ״פ נראה מהערה 8 שאפשר לשתות מי סודה לפני התפילה אם אין בהם מתיקות, כיון שבתפילה הטעם משום גאווה וזה שייך דווקא במשקאות עם סוכר או חלב המזין.
משא״כ במים בתוספת גזים שלעניין שותה לצמאון נראה ש״יכול״ לברך והוא משום הגזים שיש לו בהם הנאה, ואף זה בספק ואינו ודאי .
ולעניין מים אחרונים דינם כמים.. נראה שכל שאין בזה מתיקות שרי.
 
לא ראיתי בפרשת ויגש שדן בזה..
עכ״פ נראה מהערה 8 שאפשר לשתות מי סודה לפני התפילה אם אין בהם מתיקות, כיון שבתפילה הטעם משום גאווה וזה שייך דווקא במשקאות עם סוכר או חלב המזין.
משא״כ במים בתוספת גזים שלעניין שותה לצמאון נראה ש״יכול״ לברך והוא משום הגזים שיש לו בהם הנאה, ואף זה בספק ואינו ודאי .
ולעניין מים אחרונים דינם כמים.. נראה שכל שאין בזה מתיקות שרי.
נכון שמתיקות -אין. אבל לעמוד לפני המלך ולשחרר גרבסים [חוץ מכבודכם] כל הזמן ,לא כ'כ מכובד.
 
נכון שמתיקות -אין. אבל לעמוד לפני המלך ולשחרר גרבסים [חוץ מכבודכם] כל הזמן ,לא כ'כ מכובד.
מסכים שזה לא מכובד, אבל זה לא עצם דין המשקה, אלא זה השלכה שנובעת בעקבות שתיית המשקה.
ונפק״מ לאדם שקם שעתיים לפני התפילה והוא רוצה לשתות כוס סודה בשביל להתעורר שעה וחצי שעתיים קודם התפילה, או שזה המשקה היחיד שיש וככיוצ״ב.
 
הנני לעלות סברא לעצם הדיון
דכל מה שהתירו זה רק מים
אלא דקשה לאנשים לשתות מים לכן התירו קפה [ואפילו עם סוכר]
אך יותר מזה לא מיקלים
ולכן לשתות מיצים שונים אם האדם יכול לשתות מים למה שיקל לשתות מיץ הרי זה נכנס בגדר הגאוה
ולכן גם סודה אפשר דהיא רמה יותר ממים
ובסה"ק דרך קצרה דנתי כיוצא בזה בכותרת
אם מותר לשתות נס קפה לפני התפלה ומה הדין להכין תה מחליטת צמחים ותה נענע
קחנו ובואה
 
דכל מה שהתירו זה רק מים
אלא דקשה לאנשים לשתות מים לכן התירו קפה [ואפילו עם סוכר]
אך יותר מזה לא מיקלים
סיבת האיסור מחמת הסוכר, והתירו בקפה מחמת שאי אפשר לשתותו ללא סוכר.
משא"כ בסודה ללא סוכר.
 
גם נפק"מ לא דקי"ל ששותה מים לצמאו מברך, ואם לא לצמאו א"צ לברך, כיצד ההלכה בשותה סודה שלא לצמאו אם מברך או לא.
וכבר דנו בכיו"ב בשותה מים קרים בימות החמה שלא לצמאו, אם מברך או לא יעיו' בשו"ת בנין ציון ובשו"ת פעולת צדיק למהרי"ץ מ"ש בזה ואכמ"ל.
 
חזור
חלק עליון