• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

האם מנחה גדולה לפי מרן זצ"ל יוצאים בדיעבד

ושוב זיכני ה' לדבר עם אחד המיוחד מנקיי הדעת בירושלים ושאלתי אותו בענין זה, וכדרכם של אנשי ירושלים לא נשא לי פנים והצליף בי מוסר וכך היו דבריו:
אתה שואל שאלות בלי טעם של אנשי מגדל העמק, מה זה משנה מתי התפללו החכמים? בכלל אתה יודע מה היו הסיבות לכל אחד במעשים שעשה? לדוגמא חכם יוסף עדס תמיד היה מוזיז את השעות של השיעורים שלו בבוקר ובערב ולא היה מתפלל סמוך לשקיעה, וטעמו היה כיון שרצה תמיד לחבר יום ולילה בלימוד התורה, לכן תמיד הקפיד שהשיעור שלו יהיה בשעת בין השמשות, ואתם חושבים שזה בגלל סיבות אחרות.
כה היו דבריו ואני נאלמתי דומיה
 
ג"א מצטרף להנ"ל.
אבל אדרבא שהחכם הנ"ל ישפיע עלינו שפע טובה מחכמי ירושלים הקדמונים נ"ע.
הגם שאין זה מענין הנידון כאן, אומר שהחכם הנ"ל אמר לי כמה פעמים שקיבל ממוהר"י צדקא דרך חיים להצטנע כמה שיותר, וסיפר לי עובדות שהיו לו עם מהר"ם שרעבי, מרן רבינו עובדיה והגרב"צ ועוד חכמים, ועוד חזון למועד
וסיפר לי שפעם בא לפני הגה"צ חכם אברהם מונסא שיברך יולדת, ובטרם פתח פיו אמר לו החכם לא תדאג יש לה בת...
 
אמר לי היום אחד מגדולי תלמידי חכם בן ציון נ"ע, והוא עצמו גברא רבה מאוד צנוע ומעלי טובא, שחכם בן ציון נ"ע אמר לו בזה הלשון: "(כמעט) מעולם לא התפללתי מנחה גדולה".

ומה שתיבת כמעט בסוגריים, הוא מפני שלא זכר בבירור אם אמר לו מעולם לא התפללתי מנחה גדולה, או שאמר כמעט מעולם, ונטיית זכרונו שאמר לו מעולם ללא תיבת כמעט.
 
הרב בן ציון מוצפי שליט"א אומר שבגלל שיש אור שמתגלה במנחה של שבת אז בגלל זה צריך להתפלל מנחה גדולה כך שהאור יתגלה מוקדם
בשבת וביום טוב הרב דוד כותב בהלכה ברורה שזה לכתחילה
 
חזור
חלק עליון