• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ו. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

השב להודעה

בילקו"י ח"ג (מהדו' תש"פ עמ' שצז') נקט בנוסח ברכת הגומל בזה"ל: קנא. בנוסח שעונים הקהל יש נוסחאות רבות שיש אומרים "האל שגמל כל טוב הוא יגמלך כל טוב סלה" ויש אומרים "מי שגמלך כל טוב הוא יגמלך כל טוב סלה".

ובהערות מבואר: "ובספר צידה לדרך (מאמר ראשון כלל שלישי פכ"ח) כתב "מי שגמלך כל טוב הוא יגמלך כל טוב סלה" וכ"ה הנוסח בש"ע (סי' ריט ס"ב) וכ"כ בקש"ע של הרב טולידאנו (סי' קז ס"י)"

וסיים שם "ומאחר ומצינו בזה כ"כ הרבה שינויים בראשונים נראה לתפוס עיקר כנוסח שהובא בש"ע".

ובחזו"ע ברכות (הלכות ברכות ההודאה עמ' שמא'), כתב שהנוסח הוא "צור אשר גמלך כל טוב הוא יגמלך כל טוב לעד נצח סלע"

וכן הביא הרב דוד נקי ששמע ממרן זצ"ל [בס' בהלכה ובהגדה ברית מילה עמ' 85].


ועוד סתירה שבילקו"י הנ"ל מבואר מהכל בו (הל' ברכות סי' פז') דהגרסה "צור שגמלך הוא יגמלך סלה" והביא שבאורחות חיים להר"א מלוניל (הל' שני וחמישי סעי' כד') שהנוסח "צור אשר גמלך כל טוב הוא יגמלך חן וחסד סלה אמן".

ואילו בהע' לחזו"ע מבואר שבאורחות חיים מבואר באופ"א כנ"ל.


וכך הוא באורחו"ח לפנינו:

[ATTACH=full]10264[/ATTACH]


חזור
חלק עליון