• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

האם נגעים נבראו לצורך ישראל או לצורך אומות העולם

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
והיה בעור בשרו לנגע צרעת (יג ב)

בילקוט שמעוני
תהלים רמז תשל"ה ובבראשית רבה וישב פרשה פ"ח סי' א', "רבי שמואל בר נחמני אומר לא היו עובדי אלילים ראויין שיהיו בהן בעלי חטטין, ולמה יש בהן, שלא יהיו מונין את ישראל ואומרים להם אומה של מצורעים אתם, הוי חרפת נבל אל תשימני". ונראה לבאר דברי המדרש, דהנה הרמב"ן כתב בפי"ג פסוק מ"ז לגבי נגעי בגדים ונגעי בתים, שאין הדבר בדרך הטבע כלל, אלא היה זה בדרך נס להראות שיש בו חטא ועון, ונראה מדבריו שם שהנס הזה נעשה בעיקר בישראל שרוח ה' עליהם, עי"ש [ואע"פ שמיעטו חכמים שעכו"ם אינו מטמא בנגעים, ומשמע ששייך מציאות של נגע בגוי, צ"ל דזהו רק בגוי שנתעלה מאד כמו חסידי אומות העולם ונביאי עכו"ם, ואינו שכיח].

וא"כ היה ראוי שגם נגעי אדם יהיו דבר שהוא בדרך נס, וממילא ינהג רק בישראל, דמאי שנא מנגעי בגדים ובתים, ואדרבה בכך יש יותר תוכחה לאדם ביודעו שהנגע לא בא בדרך הטבע אלא אך ורק מפני שחטא. וזהו שהוקשה למדרש, ומיישב שזה בכדי שלא יהיו האומות מונין את ישראל, ולכן נגעי אדם הם בדרך הטבע, ועי"ז נמצאים גם באומות העולם, וק"ל.
◆ ◆ ◆

בעיקר דברי המדרש הנ"ל מבואר שעיקר הנגעים הם בשביל ישראל. והקשה בספר ווי העמודים (לרבי שבתי הלוי הורוויץ זצ"ל, בנו של השל"ה, עמוד האמת פרק כ"ג) וכן הקשה בספר צוף דבש בפרשתינו, שבויקרא רבה פרשת תזריע פרשה ט"ו סימן ד' איתא "אדם כי יהיה בעור בשרו וכו', משל למטרונה שנכנסה לתוך פלטין של מלך, כיון שראתה המקל תלוי שם נתייראה, אמר לה המלך אל תתייראי, אלו לעבדים ולשפחות, אבל את לאכול ולשתות ולשמוח. כך כיון ששמעו ישראל פרשת נגעים נתייראו, אמר להם משה אל תתייראו, אלו לאומות העולם, אבל אתם לאכול ולשתות ולשמוח, שנאמר רבים מכאובים לרשע והבוטח בה' חסד יסובבנו". ומזה מבואר דעיקר הנגעים נבראו לאומות העולם, וזה סותר לדברי המדרש בפרשת וישב הנ"ל, וצ"ע.​
 
בילקוט שמעוני תהלים רמז תשל"ה ובבראשית רבה וישב פרשה פ"ח סי' א', "רבי שמואל בר נחמני אומר לא היו עובדי אלילים ראויין שיהיו בהן בעלי חטטין, ולמה יש בהן, שלא יהיו מונין את ישראל ואומרים להם אומה של מצורעים אתם, הוי חרפת נבל אל תשימני".​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
יל"ע לפי"ז למה יש נגעים לבהמות, כמבואר בקידושין מט: י' קבין של נגעים ירדו לעולם ט' מהם נטלו חזירין.​
 
אור החיים ויקרא יג, ב
אדם כי יהיה בעור וגו'. פירוש על דרך אומרם ז"ל (ב"מ קיד ב) אתם קרויים אדם ואין או"ה קרוים אדם, שאין האומות מטמאין בנגעים, ומכאן הוכחה שאין גוים מטמאין בנגעים שאמרו במסכת נגעים בתחלת פרק י"א. ואומרו כי יהיה בעור בשרו, מודיע הכתוב שאין טומאת צרעת באיש הישראלי אלא בעור בשרו ולא בפנים, כי האומות בחינת נפשם עצמה היא בחינת הצרעת ומינם, ובנפש ישראל בפגעו בם לצד החטא אשר יחטא ירשום מראה צרעת בעור בשר, ודוקא בעורו ולא בבשרו ואין צריך לומר בפנימיותו,
 
חזור
חלק עליון