• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

האם נשים חייבות בברכות השחר

מאן דהו

Active member
הגיע לידי מאמר מאת ת"ח, ואשמח לשמוע חוו"ד של ת"ח פורום דנן בפתגמא דא.

האם נשים חייבות בברכות השחר

בשו"ת יחו"ד ח"ד סי' ד' האריך בענין זה, ותורף דבריו שאע"פ דאנן קי"ל שאין מברכים ברכות השחר בלילה וכפי שהוכיח בשו"ת רב פעלים ח"ב או"ח סוסי' ח' מדברי האר"י ז"ל שאין לברך ברכות השחר אלא עד סוף היום ולא בלילה שלאחריו, ושלא כדברי הגר"א מוילנא והמאמר מרדכי, ולפי זה י"ל שהם כמצות עשה שהז"ג. אולם זה אינו, שהרי מבואר במחזור ויטרי ובתשובת הרא"ש [וכ"ד האר"י] שהמשכים לקום קודם עמוד השחר, יכול לברך כל ברכות השחר, נמצא שאין לברכות השחר הגבלת זמן, ונוהגות ביום ובלילה, ואם כן אין ברכות אלה בכלל מצות עשה שהזמן גרמא עכת"ד.

וכבר הקשו רבים על דבריו, שהרי המשכים בלילה מברך את הברכות של היום 'שלמחרת', אבל את הברכות של היום 'שעבר' א"א לברך בלילה, וכפי שהביא הוא ז"ל מדברי הר"פ, וא"כ עדיין חשיב הז"ג.

ובספר ילקוט יוסף סי' נ"א הערה ל"ג כתב ליישב דאף שאנו נוהגים שלא לברך ברכות השחר אחר השקיעה עד חצות לילה - כל זה הוא על פי הסוד, וכמו שכתב ברב פעלים, אבל בעיקר זמן ברכות השחר, חשיב זמנם כל היום והלילה, ועכ"פ א"א להחשיבם כז"ג עי"ש.

אולם אחר אלף המחילות ואחר הקיד'ה חמש מאות מהדר"ג דבריו תמוהים מכמה אנפי; חדא, שאין זה איזו 'חומרא' בעלמא ע"פ הסוד כדוגמת צדקה בלילה שהביא שם שרק מקפידים לכתחלה לא לתת בלילה, אלא כאן אנו נוקטים ש'אין' לברך בלילה, כלומר שאין זה זמן הברכה, וגם בדיעבד לא מברכים. ובפרט שכל עניני ברכות השחר אנו נוקטים כדעת המקובלים אפילו לברך במקום שע"פ הפשט אין מברכים [כדוגמת הנותן ליעף כח, מי שלא נתחייב בכל ברכות השחר, מי שלא ישן, ועוד], וכ"ש שלא לברך במקום שע"פ הקבלה אין מברכים. ועוד, שהרי הר"פ שם בתחלה כתב טעם ע"פ 'הפשט' שאין מברכים בלילה וז"ל ראיתי דאיכא טעם נכון שלא לברך, והוא כי מצאתי בהרד"א ז"ל שכתב וכו', נמצא לפ"ז לא תקנו חז"ל ברכה זו וכיו"ב אלא בעבור הנאות שהם ביום וכו', לכך ראוי שלא לברך אותם אחר שעבר היום שנתקנו בעבורו עיש"ב. ורק לאחר מכן כתב שמצא טעם ברור ונכון 'יותר' ע"פ הסוד. אבל גם ע"פ הפשט ס"ל שאין לברך בלילה. וכן מפורש בספרו עוד יוסף חי פרשת וישב אות י"ב שגם ע"פ הפשט חלק על המאמ"ר והגר"א, וז"ל ובתשובתי הנזכרת הבאתי דברים אלו וכו', ועשיתי טעם נכון שלא לברך, 'וגם' ע"פ הסוד עשיתי טעם נכון וכו' עי"ש. ועוד, דאשתמטתיה דברי כמה אחרונים שכתבו להדיא שאין לברך בלילה והם המקור חיים [בכרך] בסי' נ"ב שכתב: נ"ל דזמנם בדיעבד ושכח כל היום שנאמר ימלא פי תהלתך כל היום וגו'. רק אם התפלל ערבית עבר זמנם שנאמר ברוך ה' יום יום ע"כ. וכ"כ בספר מאורי אור חלק באר שבע דף קי"ז ע"א שברכת הנותן לשכוי זמנו ביום והוי הז"ג עי"ש [וע"ע לקמן]. וכ"כ בספר שולחן הטהור בסי' ע"א ס"א לגבי אונן שמברך כל הברכות 'עד הלילה השניה'. ובביאורו הארוך שם הביא את דברי הגר"א שמברך גם בלילה, וכתב שלא נראה לנו כלל ואין להאריך עי"ש. הרי לנו שנקטו בפשיטות שאין זמן הברכות בלילה, וא"כ הדר דינא שברכות השחר יש להם דין של מצוות דרבנן שהז"ג, שנשים אינן חייבות בהם.

ובספר ברכת ה' ח"ד פ"א סוף הערה 27 כתב טעם אחר למה נשים חייבות בהם, שכיון שהטעם שא"א לברך אותן משקיעת החמה ועד חצות לילה אינו מצד גוף הזמן אלא מצד שלא שייך לברך ברכות השחר בלילה מפני שהם הודאה על ענינים השייכים ביום בלבד א"כ אין הם נחשבות ברכות שהזמן גרמן ולכן נשים חייבות לברך אותם עי"ש. אולם, מלבד שהיסוד הנ"ל לחלק בין 'הזמן' לבין 'המציאות' אינו מוסכם, ורבים מהאחרונים לא ס"ל חילוק זה, וכפי שהאריך בשו"ת ברכת יהודה ח"א סי' י"ב עי"ש. מלבד זאת, סברא זו אינה נראית בנידון דידן, דאדרבה, ברכות אלו מברכים אותם ביום משום שהם הודאה על דברים השייכים 'ביום' בלבד, ואין לך זמן גרמא גדול מזה. ואין זה דומה לביכורים שאין 'הזמן' גורם אלא 'השמחה' גורמת, ודוק היטב.

והערוך השולחן בסי' ע' ס"א כתב: ובברכות השחר חייבות מדינא שגם הן בכללא דברכות שעליהן נתקנו כל ברכות השחר ע"כ. ואין דבריו ברורים כ"כ. ואפשר שכונתו שגם הם בכלל מאה ברכות, שברכות השחר תיקנו בשביל להשלים מאה ברכות. אולם מדברי הפוסקים הקדמונים לא נראה שנשים חייבות במאה ברכות, וכמו שנקטו רוב חכמי זמננו – עי' בפסקי תשובות סי' מ"ו הערה 106 שקיבץ את דברי האחרונים בזה.

וע"כ נראה שהעיקר הוא שברכות השחר דינם כדין מצוות שהזמן גרמא שנשים פטורות, אלא שמותר להם לברך כיון שהם ברכות השבח ואין בהם 'וציונו', וכפי שכתב האור לציון ח"ב פ"ד ה"א עי"ש, וכ"כ להדיא בספר מאורי אור חלק באר שבע דף קי"ז ע"א, שדן בענין ברכת הלבנה והחמה לנשים, וכתב שגם אם הם פטורות – לדעת התוס' שמותר להם לברך על מ"ע שהז"ג – שפיר מברכות. ולהרמב"ם צ"ל דעדיף מעשיית מצוה שהז"ג, שאני הכא לשבח לבורא עולם כמו הנותן לשכוי – זמנו ביום, וליכא מאן דמרחיק הנשים. ולא דמי להלל מלתא אריכא בפני עצמו מלבד הברכות ע"כ. הרי שכתב להדיא שזמנו 'ביום', וכתב שרק אין 'מרחיקים את הנשים', כלומר 'שמותר' להם לברך, אבל חיוב אין.​
 
נערך לאחרונה:
בשו"ת יחו"ד ח"ד סי' ד' האריך בענין זה, ותורף דבריו שאע"פ דאנן קי"ל שאין מברכים ברכות השחר בלילה וכפי שהוכיח בשו"ת רב פעלים ח"ב או"ח סוסי' ח' מדברי האר"י ז"ל שאין לברך ברכות השחר אלא עד סוף היום ולא בלילה שלאחריו, ושלא כדברי הגר"א מוילנא והמאמר מרדכי, ולפי זה י"ל שהם כמצות עשה שהז"ג. אולם זה אינו, שהרי מבואר במחזור ויטרי ובתשובת הרא"ש [וכ"ד האר"י] שהמשכים לקום קודם עמוד השחר, יכול לברך כל ברכות השחר, נמצא שאין לברכות השחר הגבלת זמן, ונוהגות ביום ובלילה, ואם כן אין ברכות אלה בכלל מצות עשה שהזמן גרמא עכת"ד.
עיין שם שהביא את שו"ת הגאונים שערי תשובה סי' שמ"ה דאיתא שם: האשה 'מחוייבת' לברך אותן ברכות הנותן לשכוי בינה כו', ותדלג שלא עשני אשה וכיוצא בהן, דהא לבטלה איהי ע"כ. אולם תשובה זו היא מן התשובות המזוייפות שבשו"ת הנ"ל – עי' מה שציין בזה הר"ש אסף בספרו תקופת הגאונים וספרותה, עמ' שכ"ג הערה 1.

ושמעתי בשיעור האחרון [מוצ"ש וירא תשפ"ד] שמרן הראש"ל הרב יצחק יוסף הביא את דברי האור לציון לגבי ברכות השחר וכתב שנעלמו ממנו שו"ת הגאונים, וכתב שהוא המציא מעצמו שנשים פטורות וכו' ושזה לא נכון וכו'.
אולם לפי מה שהביא כאן הרב @מאן דהו הנ"ל - אדרבה דברי האור לציון הם הברורים, ודברי הרב יצחק צע"ג, שנעלמו ממנו כמה אחרונים מפורשים בענין זה, וגם הסברא לומר שזה לא הז"ג צע"ג. כנ"ל. [ומה שהקשה על האור לציון שנעלם ממנו תשובת הגאונים, להאמור היא מזוייפת].
 
וכדברי האור לציון מפורש בשו"ת קול אליהו ח"ב סי' י"ח בתשובת ר' משה ישראל [אביו של הרב קול אליהו] וז"ל: ואף על גב דמדברי הפוסקים משמע דבברכת שבח והודאה מחייבי, ממ"ש בברכות השחר (סימן מ"ו סעיף ד') דהאיש מברך שעשאני יהודי או שלא עשאני גוי למאן דאמר, והאשה מברכת שעשאני כרצונו או שלא עשאני גויה למאן דאמר. דמשמע מיהא דבברכות השחר הוו מחוייבות בהן, ועל כרחך מטעמא דברכת שבח והודאה הוו הוא דחייבות. מ"מ אפשר לדחות בקל, ולומר דלאו למימרא דחייבות נינהו, אלא הכי קאמרי, דאי בעו לברוכי, כאשר כתבתי דאע"ג דפטורות אי בעי לברוכי שפיר דמי, כי מטייא לברכת שלא עשני האשה תברך למר כדאית ליה ולמר כדאית ליה, ולעולם דחיובא ליכא. באופן דמהא ליכא למשמע מינה דחייבות נינהו כלל אלא דרשות מיהא איכא.
 
ובודאי שאם היה הראש"ל שליט"א רואה את התשובה הנ"ל [של הקול אליהו] הדר הוא לכל חסידריו לדברי האור לציון, שכן ראוי להיות חוזר, ומודים דרבנן הוי שבחייהו.
נ.ב.
אולי מישהו מהמקורבים למרן שליט"א יראה לו את הדברים האמורים, מאחר ועוסק בהם כעת בשיעורים במוצ"ש, ואולי יתייחס לכך במוצ"ש הקרוב.
 
וכ"כ להדיא ר' בנימין רפאל חיים מורינו [המגיה והמו"ל של ספר חמרא וחיי על מסכת סנהדרין לבעל כנה"ג, נפטר בשנת תקס"ב] בספר חמרא וחיי דף מ"ב ע"א וז"ל דאין מחלוקת ר"ת אלא בברכת המצות שאומרות אשר קדשנו במצותיו וציונו, אבל ברכת שבח והודאה ממה שברא הקב"ה אפי' דאתיא מזמן לזמן כ"ע מודו דנשי מברכי, והיינו כברכת הנותן לשכוי בינה ודומיהם דודאי הני נשי מברכי כנ"ל עי"ש. הרי דס"ל בפשיטות שברכות השחר הזמן גרמן, ונשים פטורות אלא שמברכות בתור 'רשות'. וכ"ז נעלם מעיני מרן זצ"ל והראש"ל שליט"א.
 
ראה בשו"ת הלכה למשה ח"ג סי' א בארוכה מדברי הראשונים ותרו"ץ
בתשובה ההיא האריך בעיקר בענין מאה ברכות לנשים, אבל בענין ברכות השחר לנשים לא האריך כמעט, ואדרבה במאמר שהבאתי האריך יותר בדברי הפוסקים בזה.
 
חזור
חלק עליון