• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

האם ספירת העומר בזמן הזה הוא מדאורייתא או מדרבנן?

גרינפלד

Well-known member
נחלקו הראשונים האם ספירת העומר בזמן הזה דאורייתא או דרבנן.

ועל הצד שהוא דרבנן יש נידון האם הכוונה שמדרבנן תיקנו כעין דאורייתא,
ועי' בר"ן שע"פ האגדה הוא כי זה ציפייה לקבלת התורה, ויל"ע בזה.
או שהוא רק זכר למקדש בעלמא, עד שיש שיטה בגמרא שסופרים רק ימים, עי' בדברי הגרי"ז.

וכן עי' בביאור הלכה שהבין מסברא שאם הוא מדרבנן - צריך להיות שאם ספר ביום, יצא ואין להקפיד על תמימות.
[ולאחמ"כ כתב שיתכן שיש ראשונים שכעין דאורייתא תקון].

ועי' במור וקציעה שדן שמעיקר הדין יש להקדים ספירת העומר למעריב, כי יש שיטות שקריאת שמע דרבנן, וספירת העומר אפי' אם זה דרבנן - עיקרו דאורייתא.


ומה שהביא הביאור הלכה מסתימת החינוך שס"ל שספירת העומר בזמן הזה מדאורייתא, עי' בחינוך החדשים שנוסף מכת"י שבזמן הזה הוא רק מדרבנן.

כתבתי לפו"ר
 
ועי' בר"ן שע"פ האגדה הוא כי זה ציפייה לקבלת התורה, ויל"ע בזה
להבנתי מדייק שם מהלשון שזה דרבנן, וע"כ נתנו לכך טעם מצד הצפייה לקבלת התורה, ומשמע שם שהבין בלשון ההגדה שאינו טעם המצווה מדאורייתא, ודלא כהרמב"ם והחינוך (מצווה ש"ו כמדו' ושם נסמן) שביארו כן בטעם המצווה [זה נושא לאשכול נפרד, מהו הטעם למצוות ספירת העומר?]


הסתפקתי האם במה שהרי"ף בסוף פסחים הביא דברי הגמ' שיש מצווה לספור מדכתיב וכו' וסתם הדברים, מוכח דס"ל (והרמב"ם בעקבותיו) דאף בזה"ז דאורייתא, וא"כ יהיו ב' עמודי הוראה בחד שיטתא.

למותר לציין, לא עיימתי לע"ע בבית יוסף סי' תפ"ט ולא בכל חיבורי מרן חזו"ע ותשובותיו וכיו"ב...
 
חזור
חלק עליון