• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם צריך לברך הטוב והמטיב על הריגת נסראללה

דברין תמוהין
לשיטת מרן זיע"א אפי' על לידת בן זכר לא מברכין
ובפרט שבנ"ד אין ידוע אם זה טוב,
דהלא נסארלה מונה אחרי שחיסלו את המזכ"ל הקודם ונתברר שהוא יותר גרוע מקודמו
ומרן הראש"ל נר"ו משריש לן כל הזמן סב"ל סב"ל וסב"ל.
ויש להאריך ודי לחכם כמו הרב אביטבול
מת הכלב הזה יגיע כלב אחר !
לכן זה גם אחד הסיבות למה מרן שליט''א פוסק שעדיף לשחרר מחבלים תמורת החטופים כי היום משחררים אותם ומחר הורגים אותם
אך ודאי שמודים לקב''ה על כל מחבל שנהרג וק''ו על אחד כזה


אין קשר בין שמחה היום לבין החשש מאת העתיד.
אנחנו שמחים על ההווה ועל זה יש להודות.

וכי נבטל את פסח בגלל שעמד אח"כ המן? ונבטל את פורים בגלל היטלר? מה הקשר? בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו וזה שבדור הבא יעמדו עלינו שוב לא סותר את זה שצריך להודות על הניסים שבדור הזה.

לא מדבר לעניין הברכה ולא נכנס לזה, רק ראיתי כאן את אלו המצוטטים שמקטינים מהניסים ויושבים לעשות תעמולה למה מה שהקב"ה נותן לנו זה קצת מידי, וכן לא יעשה, עפ"ל, ועל זה באתי למחות.
 
לא מדבר לעניין הברכה ולא נכנס לזה, רק ראיתי כאן את אלו המצוטטים שמקטינים מהניסים ויושבים לעשות תעמולה למה מה שהקב"ה נותן לנו זה קצת מידי, וכן לא יעשה, עפ"ל, ועל זה באתי למחות.
לא אני ולא קודמי שציטטת אתו לעייל התכוונו חלילה למעט מניסי הקב''ה ואני הזכרתי מפורש שצריך להודאות לקב''ה על כך ודיברנו נטו לעניין השואל על הברכה ולזה אני וקודמי אמרנו שקשה לקבוע ברכה על כך מהטעם שהזכרנו
תפסיקו מיד ישר עם היד במקלדת ולהתחיל להמציא שטויות שלא אמרו ולמחות על כלום העיקר למחות
זה כמו שבמאה שערים עושים כל יום הפגנה ויום אחד שאלו אותם על מה הם עושים וענו ואמרו שעושים הפגנה למה אין הפגנות
 
'' א. על שמועות שהם טובות לו לבדו, מברך: שהחיינו; ואם הן טובות לו ולאחרים, מברך: הטוב והמטיב. ד. מברך על הטובה: הטוב והמטיב אף על פי שירא שמא יבא לו רעה ממנו, כגון שמצא מציאה וירא שמא ישמע למלך ויקח כל אשר לו''
זה שו''ע מפורש מה הספק???
וברור שטובה זה כל שמועה ששמח ממנה ולא נראה לי שפה יש מי שלא שמח
 
אין קשר בין שמחה היום לבין החשש מאת העתיד.
אנחנו שמחים על ההווה ועל זה יש להודות.

וכי נבטל את פסח בגלל שעמד אח"כ המן? ונבטל את פורים בגלל היטלר? מה הקשר? בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו וזה שבדור הבא יעמדו עלינו שוב לא סותר את זה שצריך להודות על הניסים שבדור הזה.

לא מדבר לעניין הברכה ולא נכנס לזה, רק ראיתי כאן את אלו המצוטטים שמקטינים מהניסים ויושבים לעשות תעמולה למה מה שהקב"ה נותן לנו זה קצת מידי, וכן לא יעשה, עפ"ל, ועל זה באתי למחות.
דברין צודקין וברורין
 
השאלה היא האם כל הציבור הספרדי צריך לברך הטוב והמטיב על בחירתו של רבנו הגר"ד שליט"א למשרת הרשא"ל!!!
ביקשתחי מהחברותא שמתפלל עם מרן הראש"ל כל בוקר שישאלהו מחר!!!!
שמחה גדולה בשמים!!!
להבדיל אלף אלפי הבדלות מהכותרת למעלה שים לב !!!!!
 
אחד החברין שלח לי
מה בירך מרן הגר"ד קוק שליט"א

בשעה ששמע על מפלת חסאן נאסרללה יש"ו...




א. היום (שבת קדש פרשת נצבים וילך תשפ"ד), בעת תפלת המנחה, עמד רבינו קדוש ישראל רבי דוב הכהן קוק שליט"א בהיכל בית מדרשו, ובירך בשם ומלכות את ברכת "הטוב והמטיב", על מפלת צורר היהודים "חסאן נסראללה" ימח שמו וזכרו...



ב. רבינו שליט"א אמר לציבור הקדוש, שהוא מוציא בברכתו את כולם ידי חובת ברכת ההודאה להשם יתברך.



ג. לאחר הברכה אמר את הפסוק (שופטים ה, לא) "כן יאבדו כל אויביך ה' ואהביו כצאת השמש בגבורתו ותשקוט הארץ ארבעים שנה"...



ד. כמה מהחברים בקשו לשאול ולדעת, האם אין חשש לברך ולהודות על בשורה שהגיעה בשבת קדש, כיון שיש כאן שעל ידי מחללי השבת באה הידיעה, וא"כ אולי הברכה על דבר כזה היא כעין מה שאמרו בב"ק (צד ע"א) על הגוזל חטים ומברך על הלחם הגזול, שעל זה נאמר (תהלים י, ג) "בצע ברך נאץ ה'".



ה. אמנם אין זה שייך לשאלה שלפנינו, [מלבד המרחק שבין האוכל איסור גזל, לבין אדם ששמע דבר, שהמקור שלו על ידי אדם שעבר איסור דרבנן של שימוש בטלפון או ברדיו בשבת, ומלבד הנושא של הנאה מאיסור, ראה בשו"ע ובאחרונים (ריש סימן שיח), ואכמ"ל], כיון שהרבה גויים מצויים באיזור, והם קבלו את הידיעה בהיתר, [שהרי מלבד הערוצים הישראלים שמחללים שבת, יש עוד ערוצי מידע של גויים כידוע], והם אמרו ליהודים שבאיזור, וא"כ אין כלל ועיקר את החשש הנ"ל.



ו. ומלבד זאת, גם אם הידיעה הגיעה רק ע"י ישראל שנגע באיסור ביום שבת בטל' או שהדליק רדיו וכו', אין כאן הנאה של ממש מן האיסור, ולכן מעיקר הדין יכול לברך על סמך הידיעה שהגיעה אפי' מישראל, ובפרט מי שיש לו התרגשות ורצון להודות, שאין דומה רגע הידיעה [כעין "שעת חימום" לטיבותא], לכמה שעות לאחר מכן, שכבר יש צינון ברגשי ההודיה...



ז. וכבר כתבנו פעם עובדא דהוה בראובן שלקח את אשתו לבית הרפואה ביום ששי בעקבות צי'ר הצירי'ם שתקפוה, והיה עכ'ב בלדתה, ולא יכל האיש להתמהמה, ומפני הלחץ זה הדחק הותירה כשהיא יושבת על המשבר בבית הרפואה, ושב לביתו כדי להיות עם ילדיו הקטנים, וההוא גברא יתיב בבית הספ'ק לדעת מה שלום אשתו ומה יעשה בה, ומרוב צערו הלוך ילך ובכה ושערי דמעותיו לא ננעלו, והילדים הרכים יושבים בצע'ר כי ראו את הורתם הולכת בכאב גדול, ולא ידעו מה היה לה, ונוסף גם בראותם את אביהם מצוער, וכמו הצער עלה על פניהם, ביום שמחת ישראל - יום השבת.



וכשמוע כל זאת שכן קרוב, עביד עובדא והניע את רכבו לראות מה מצבה של האשה, וחזר בששון ובשמחה, להודיע את בני המשפחה, כי בסימן טוב בן בא להם ותהי הרווחה, ושמחתם הגדולה - בצער היתה מהולה, כי השבת נתחללה, זאת התורה לעולה, והאב עלה ונסתפק אי יאות לו לברך עתה "הטוב והמטיב" כדין מי ששמע שנולד לו זכר, או שהבשורה הזאת היא "אליה וקוץ בה", כיון שהגיעה לאזנם ע"י מעשה עבירה, ולא יברך עד מוצאי שבת.



ח. ולאחר פלפול ארוך הסיק רבינו שליט"א שיכול האב לברך "הטוב והמטיב" על הבשורה בעצם היום השבת. [ע' בירושלמי (רפ"ג דסוכה) שיי"ח שמיעת קול שופר משופר הגזול. ונחלקו גדולי האחרו' אי מברכין ברכת המצות בכגון דא. וע' רמ"א או"ח (סי' תרצא סי"א). וראה פלוגתת ר"ת ור"י בתוס' שבת (קכב ע"א, ד"ה מקשה) אודות הנאה ממים שהביא גוי מרשות לרשות, ובנ"ד אינו מסתפק ונהנה מן הדבר, אלא "מודה עליו". ודו"ק. ואכמ"ל כעת].



ט. והבאנו בתשובה שם שגם מרן הגרי"ש אלישיב מסכים שמצד הדין אפשר לברך בסיפור הנ"ל, אלא שהוא העיר שמגונה הדבר לברך בכגון דא, וקצת כעין דברי הגאון רע"א בגליון השו"ע או"ח (סי' רכו) שצידד שלא לברך ברכת האילנות על פרי מורכב. [ונראה שבנ"ד לכו"ע יכול לברך, כיון שיש גויים רבים שמספרים בשכונות את הידיעה השמחה הזאת].



י. ובשיעור הלכה הסברנו בס"ד למה רבינו שליט"א מברך על בשורות כגון אלו "הטוב והמטיב". וכעת אין הזמן בידי לכתוב בזה.



בברכה רבה

יקותיאל דטבריה
מש''כ באות ד' - תמיה אני על עצמי מה ענין לגוזל חיטים ואפאן ששם הברכה היא על חלה שלו וכיון שהיא גזולה הוא מנאץ שהחפצא דמצוה הוא ע''י עבירה אבל כאן הברכה היא על עצם המציאות שהצורר מת רק שעת הברכה היא בזמן הידיעה וא''כ מה אכפ''ל שהידיעה הגיעה ע''י עבירה.
 
חזור
חלק עליון