• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

הגנת התורה והגנת כלי מלחמה

דבר פשוט הוא שאסור לאדם להתגייס לצבא שבו הוא יתקלקל רוחנית ופחות ישמור תורה ומצוות ממה ששומר כעת, שהרי כשם שאסור לעבור עבירות כך אסור להביא עצמו לידי כך שיתקלקל ויבוא לעבור עבירות.
אמנם אף על פי שאסור להתגייס, אין זה אומר שכלי מלחמה אינם מועילים כלל. מצורף כאן טיוטת מאמר שהתחלתי לכתוב בנושא. הנושא רחב וגם רגיש, אבל אני מנסה לדון בשאלה העקרונית האם כל הצלת עם ישראל תלויה רק בלימוד התורה ומצוות ואין הכנת כלי מלחמה או כלי הגנה מועילים כלל, או שגם הם מוסיפים תועלת. בנידון זה יש תלמידי חכמים שיהיה להם פשוט כצד אחד ולא יבינו מה הצד השני, ולעומת זה יש תלמידי חכמים שיהיה להם פשוט כהצד השני ולא יבינו מה הצד הראשון. על כן אמרתי אולי כדאי להעלות את הנושא לדיון עיוני, ועל ידי הראיות לכאן או לכאן תרווח שמעתתא.
 

קבצים מצורפים

  • הגנת התורה והגנת כלי מלחמוה.pdf
    99.2 KB · צפיות: 17
בפשטות זה כמו השאלה בעניין השתדלות האדם לפרנסה בד בבד עם הבטחון בה', וכן הימנעות מסכנה כמו מצוות מעקה שצוותה תורה וצווי זה אינו תלוי במידת הבטחון שיש לאדם, וכבר דיברו בזה רבותינו הראשונים, החובת הלבבות בשער הבטחון, ובנו של הרמב"ם בספרו המספיק לעובדי ה', ועוד. כמו כן בעניין המלחמה, אין הדברים סותרים, צריך לנהוג במלחמה בדרך הטבע כפי שרואים אצל דוד המלך ע"ה, לא מזמן למדו את זה בדף היומי, במסכת סנהדרין דף מט ע"א: "אמר רבי אבא בר כהנא: אילמלא דוד לא עשה יואב מלחמה, ואילמלא יואב לא עסק דוד בתורה. דכתיב (שמואל ב ח, טו-טז) וַיְהִי דָוִד עֹשֶׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה לְכָל עַמּוֹ. וְיוֹאָב בֶּן צְרוּיָה עַל הַצָּבָא. מה טעם דוד עשה משפט וצדקה לכל עמו - משום דיואב על הצבא. ומה טעם יואב על הצבא - משום דדוד עשה משפט וצדקה לכל עמו". יואב עושה מלחמה, ודוד עוסק בתורה. ועוד רבות מקומות כאלו. ותן לחכם ויחכם עוד.
 
בפשטות זה כמו השאלה בעניין השתדלות האדם לפרנסה בד בבד עם הבטחון בה', וכן הימנעות מסכנה כמו מצוות מעקה שצוותה תורה וצווי זה אינו תלוי במידת הבטחון שיש לאדם, וכבר דיברו בזה רבותינו הראשונים, החובת הלבבות בשער הבטחון, ובנו של הרמב"ם בספרו המספיק לעובדי ה', ועוד. כמו כן בעניין המלחמה, אין הדברים סותרים, צריך לנהוג במלחמה בדרך הטבע כפי שרואים אצל דוד המלך ע"ה, לא מזמן למדו את זה בדף היומי, במסכת סנהדרין דף מט ע"א: "אמר רבי אבא בר כהנא: אילמלא דוד לא עשה יואב מלחמה, ואילמלא יואב לא עסק דוד בתורה. דכתיב (שמואל ב ח, טו-טז) וַיְהִי דָוִד עֹשֶׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה לְכָל עַמּוֹ. וְיוֹאָב בֶּן צְרוּיָה עַל הַצָּבָא. מה טעם דוד עשה משפט וצדקה לכל עמו - משום דיואב על הצבא. ומה טעם יואב על הצבא - משום דדוד עשה משפט וצדקה לכל עמו". יואב עושה מלחמה, ודוד עוסק בתורה. ועוד רבות מקומות כאלו. ותן לחכם ויחכם עוד.
ראית הקונטרס של רב זוין?
 
דבר פשוט הוא שאסור לאדם להתגייס לצבא שבו הוא יתקלקל רוחנית ופחות ישמור תורה ומצוות ממה ששומר כעת, שהרי כשם שאסור לעבור עבירות כך אסור להביא עצמו לידי כך שיתקלקל ויבוא לעבור עבירות.
אמנם אף על פי שאסור להתגייס, אין זה אומר שכלי מלחמה אינם מועילים כלל. מצורף כאן טיוטת מאמר שהתחלתי לכתוב בנושא. הנושא רחב וגם רגיש, אבל אני מנסה לדון בשאלה העקרונית האם כל הצלת עם ישראל תלויה רק בלימוד התורה ומצוות ואין הכנת כלי מלחמה או כלי הגנה מועילים כלל, או שגם הם מוסיפים תועלת. בנידון זה יש תלמידי חכמים שיהיה להם פשוט כצד אחד ולא יבינו מה הצד השני, ולעומת זה יש תלמידי חכמים שיהיה להם פשוט כהצד השני ולא יבינו מה הצד הראשון. על כן אמרתי אולי כדאי להעלות את הנושא לדיון עיוני, ועל ידי הראיות לכאן או לכאן תרווח שמעתתא.
תוכל לסדר את המאמר שיהיה קל יותר לקריאה, לעשות פסקאות וכד'
 
חזור
חלק עליון