• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • הודפס מחדש ע"י 'המרכז למורשת מרן' הספר "ילקוט יוסף - פורים משולש", עם מגילת אסתר בתוספת ביאורים ממנהיג הדור מרן הראש"ל שליט"א. מחיר מיוחד לזיכוי הרבים: 15 ש"ח בלבד. >> לרכישה ישירה באתר לחצו כאן

שמיעת שיעור קודם ברכות התורה

א.א

Active member
נשאלתי מיהודי שמפלל במקום העבודה ונוסע נסיעה של חצי שעה לערך
והוא לא מברך ברכות התורה רק בעבודה
האם הוא יכול לשמוע שיעור תורה או שנגזר עליו לשמוע קול פלי
משום מה לא מסתדר לו לברך ברכות התורה השאלה אם יש היתר וכן אם יש עיצה בשבילו

מצרף מיביע אומר
שו"ת יביע אומר חלק ד - אורח חיים סימן ח

(יט) ובעצם נידון הלק"ט אם השומע ד"ת מאיש אחר צריך לברך ברכה"ת כיון דאיכא שומע ומשמיע, הנה אמת נכון הדבר דאמרינן שומע כעונה גם בשומע דברי תורה. וכמ"ש התוס' ברכות (כ:) ד"ה כדאשכחן בסיני. ע"ש. ולכאורה יש ל"ר מחגיגה (ג) למען ילמדו פרט לשומע ואינו מדבר. למימרא דכי לא משתעי לא גמיר, והא הנהו תרי אילמי וכו' דכל אימת דעייל רבי בי מדרשא עיילי ויתבי קמייהו, ומניידי ברישייהו ומרחשן שפוותייהו, ובעי ר' רחמי עלייהו ואיתסו, ואשתכח דהוו גמירי הלכתא ספרא וספרי וכל הש"ס. אמר מר זוטרא קרי ביה למען ילמדו. (פרש"י, ואין זה ראוי ללמד לאחרים) וכו'. אלמא דאי הוה קרינן ילמדו (הל"ד /הלמ"ד/ שוא), שפיר נקרא לומד כששומע מאחרים וע"כ משום דשומע כעונה לענין ת"ת. וא"כ ודאי שצריך לברך ברכה"ת. אולם יש לדחות דשאני התם שאפשר להם לרחוש בשפתותיהם כי ההוא עובדא דהתם, מש"ה חשיב שפיר לימוד. וכמ"ש בעירובין (נד) אימתי תשמרם בבטנך כשיכונו יחדיו על שפתיך. ע"ש. אבל שומע תורה בלחוד י"ל שאינו נחשב לימוד גמור לברך ע"ז. אלא דלפמש"כ לעיל (אות ח ט) שעיקר הלימוד של ברכה"ת הוי מדכתיב כי שם ה' אקרא, היינו לימוד התורה שכולה שמותיו של הקדוש ברוך הוא, אז הבו גודל לאלהינו, שצריכים ישראל לברך. (ושכן פירשו האבודרהם והמהרש"א והחרדים ועוד.) לפ"ז שפיר ילפינן שומע כעונה גם לענין ברכה"ת. שהרי ישראל היו רק שומעים ד"ת מפיו של משה, והיו צריכים לברך ברכה"ת. ומיהו לפירש"י בברכות (כא) דכי שם ה' אקרא היינו הברכה, והבו גודל לאלהינו היינו לענות אמן. אין לנו מכאן שום ראיה. ועי בשו"ת מהרי"ץ דושינסקי (סי' ב). ע"ש.

והנה בהרא"ש מגילה (ר"פ הקורא עומד) כ', שהעומד לקרות בתורה צריך לקרות בנחת עם הש"צ כדי שלא תהיה ברכתו לבטלה. וכן פסק בתשו' הריב"ש (סי' רד). ע"ש. [גם התוס' בב"ב (טו) כ' שצריך הקורא לקרות בנחת עם הש"צ. וכ"כ המאירי ברפ"ג דמגילה (כא) וכן מתבאר בתשו' הגאונים שערי תשובה (סי' נט). ע"ש.] וכן פסקו הטוש"ע (סי' קמא ס"ב). אמנם הט"ז והפר"ח הקשו דהא קי"ל שומע כעונה. ותי' בהגהות מהרל"ח, דשאני הכא דלא הוי מ"ע חובה על כל האדם, כי לא תיקן עזרא לקרות בציבור כי אם למצוה כשופר ומגילה שהיא חובה על כל אדם וכו', משא"כ הכא שאינו מן המובחר. ע"כ. וע' להרמב"ן במלחמת ה' (פ"ק דמגילה דף ה), דכל הני דתנן במתני' (מגילה כג:) אין פורסין על שמע ואין עוברין לפני התיבה ואין קורין בתורה ואין מפטרין בנביא וכו' בפחות מעשרה, כולם חובת הצבור הן ואינן אלא במחוייבין בדבר (שלא שמעו קדיש וקרה"ת), אבל במגילה כשם שהצבור חייב כך כל יחיד ויחיד חייב. ע"ש. וכן בהר"ן שם. וא"כ מש"ה לא מהני שומע כעונה בקס"ת, שלא נאמר שומע כעונה אלא על חובת יחיד ממש וכמ"ש מהרל"ח הנ"ל. אבל מצות ת"ת שמוטלת על כל יחיד אה"נ דאמרי' שומע כעונה. ול"ד לקס"ת שלא נתקן ליחיד כ"א לצבור דוקא. (וע"ע בתורת חיים סופר סי' קמא סק"ג ע"ד מהרל"ח הנ"ל.) ובמטה יהודה (סי' קמא סק"ה) כ' לתרץ דשאני התם שצריך העולה לכוין לבו לכל תיבה ולכל אות מדברי הש"צ ולטעמי הקריאה שלו, וא"א לכל אדם להזהר בזה לכן לא סמכו על השמיעה לומר שומע כעונה, מפני חומר ברכה לבטלה. ואף על פי שהירושלמי מתיר כמ"ש הט"ז, מ"מ לא סמכו ע"ז מפני חומר שבו. ע"כ. וזה דוחק גדול לע"ד, דמאי שנא ממגילה שג"כ צריך לשמוע היטב כל תיבה ותיבה, וכמ"ש בתשו' הרשב"א (סי' תסז) שאם השמיט אפי' תיבה אחת מהמגילה לא יצא. ע"ש. ובהר"ן (רפ"ב דמגילה יט) ד"ה והלועז ששמע אשורית יצא, ואף על גב דלא ידע מאי דקאמרי', מידי דהוה אנשים וע"ה. והרי אנן נמי לא ידעינן מאי האחשתרנים בני הרמכים, ואפ"ה נפקין י"ח. ומכאן מוכח שאם טעה ולא הזכיר אפי' תיבה אחת לא יצא י"ח, דאי לא מאי ראיה לימא דלהוי הני תיבות כאילו לא הזכירם וכו'. ע"ש. וכ"כ בשו"ת הריב"ש (סי' שפח). וכ"כ המג"א והפר"ח (סי' תרץ) דלא כהריא"ז. ע"ש. ואפ"ה קי"ל במגילה דהשומע כעונה. ולא הצריכו שיקרא בלחש אחר הש"צ. והמטה יהודה שם תירץ עוד, דשאני קס"ת שכך היתה התקנה מעיקרא שהעולה הוא הקורא, ואף על פי שנתבטלה האידנא והש"צ קורא, מ"מ לא נתבטלה לגמרי מלקרות מיהא בלחש עם הש"צ. ע"כ. וכן מתבאר בשו"ת בשמים ראש (סי' רצא). ע"ש. וכן ראיתי למרן החיד"א במחב"ר (סי' מז סק"ד) שה"ד הלק"ט דקמן, והקשה עליו מלקמן (סי' קמא) דלא מהני שומע כעונה. ותירץ כמ"ש המט"י דשאני התם שכן היתה התקנה ומעיקרא. אלא שהביא דברי הזקן אהרן (סי' ס) שכ' דדוקא בקדיש וקדושה וכדומה אמרי' שומע כעונה, משא"כ לברך האדם ברכה ע"מ שיעשה חבירו המצוה, ז"א שלא מצינו שיברך אדם על מקרא מגילה ע"ד שחבירו יקרא המגילה וכו'. ולא התירו בירושלמי לעשות כן במגילה אלא בדיעבד ובברכה אחרונה שהיא מנהג בעלמא. ע"ש. וע"ע במחב"ר (סי' תרצב סק"א). ע"ש. ומוכח דלא ס"ל להזק"א כהלק"ט הנ"ל. וע' במחב"ר (סי' תרפט סק"ד) שהביא ג"כ מחלוקת הזק"א והלק"ט אי אמרי' שומע כעונה בכה"ג, וכ' שפשט דברי מרן (בס' קמא) שכ' שהקורא בס"ת צריך לקרות בנחת עם הש"צ כדי שלא תהיה ברכתו לבטלה, משמע כהזקן אהרן. וד' מרן יסודם מהרא"ש והטור ור' ירוחם. ואף על פי שלעיל (סי' מז) חילקנו בין ד' מרן לד' הלק"ט, אשינויי לא סמכינן בספק ברכה לבטלה. ע"ש. אולם בערך השלחן (סי' מז סק"ב) מסיק שהדבר ברור שהשומע ד"ת צריך לברך. ע"ש. וכן העלה במנחת אהרן (כלל ה אות לד). וי"ל ע"ד. ודו"ק. +ואין להקפיד בזה על כוונה של שומע ומשמיע לצאת י"ח, דהא בסוכה לח: ילפינן שומע כעונה מדכתי' אשר קרא (יאשיהו) מלך יהודה, וכי יאשיהו קרא והלא שפן קרא אלא מכאן לשומע כעונה, ושם לא היתה קריאה לצאת י"ח. וכן מסתמא הוי ההיא דסיני (דברכות כ:). ודו"ק+.
 
ע' יבי"א ח"ה סי' יא
שם נראה שמרן פוסק שמותר לשמוע ד"ת ממכשיר הקלטה לפני ברכת התורה, שאף לסוברים שבשמיעת ד"ת מאחר יש דין שומע כעונה, במכשיר הקלטה אין דין שומע כעונה כמובן מפני שאינו בר חיובא, ולדברי הכל שמיעה זו אינה אלא בגדר הרהור בלבד. ע"ש ותרווה נחת.
 
עיין למרן זיע"א בהליכו"ע ח"א עמ' נז שכותב שיברך קודם לכן ברכה"ת

ועיין למרן שליט"א ילקו"י ח"ב עמ' נד שכותב שנכון שיברך קודם ברכה"ת ובהערה נשאר בצ"ע אם שמיעה דמיא להרהור

וכן ראיתי בהל"ב ח"ג עמ' שעז שכותב שלהלכה נראה שיברך קודם ברכה"ת
 
עיין למרן זיע"א בהליכו"ע ח"א עמ' נז שכותב שיברך קודם לכן ברכה"ת

ועיין למרן שליט"א ילקו"י ח"ב עמ' נד שכותב שנכון שיברך קודם ברכה"ת ובהערה נשאר בצ"ע אם שמיעה דמיא להרהור

וכן ראיתי בהל"ב ח"ג עמ' שעז שכותב שלהלכה נראה שיברך קודם ברכה"ת
זה ידענו
אך רבי ישבב חידש דהקלטה שאני ולא הספקי לעיין בזה בל"נ מחר
יישר כח
 
עיין למרן זיע"א בהליכו"ע ח"א עמ' נז שכותב שיברך קודם לכן ברכה"ת
שם מדובר לענין שומע שיעור תורה מפי חברו ולא ברשם קול רדיו וכד', שאז שייך לומר דין שומע כעונה משא"כ ברדיו.
ועיין למרן שליט"א ילקו"י ח"ב עמ' נד שכותב שנכון שיברך קודם ברכה"ת ובהערה נשאר בצ"ע אם שמיעה דמיא להרהור
וכאן מדובר לעניין רדיו וכד'.

1726943049057.png
גם הגרי"ש אלישיב נשאר בצ"ע בזה.
1726943211821.png
 
להלכה עדיף שיברך ואם הוא לא הולך לברך מכל סיבה שלא תהיה יש לו על מי לסמוך, גם שאין הכרעה ברורה בפוס' ומרן שליט"א נשאר בצ"ע ולא אסר בהדיא, וראיתי גם פוסקים שהתירו (ראה תורה מציון לרבה של פנמה זצ"ל עמ' כ"ה).
 
כוונתי לתשובת רבינו המפורסמת לגבי רדיו בחדר האמבטיה
רבינו מביא שהיות ואין שומע כעונה ברדיו שאינו בר חיובא ממילא אין בעיה לאדם המתקלח לשמוע ד"ת מהרדיו, ורבינו מקביל זאת לברכות התורה ולשונו הזהב: "מ"מ בנ"ד ודאי שאין לחוש בזה".
משמע שאינו מחמיר בזה כלל.
מ"מ מי שיכול לברך לפני ודאי שתע"ב, אך זה לא הציור שדובר כאן בראש האשכול.
ע' יבי"א ח"ה סי' יא . ע"ש. באות ד'.
 

קבצים מצורפים

  • יביא 1.jpg
    יביא 1.jpg
    319.4 KB · צפיות: 1
  • יביא 2.jpg
    יביא 2.jpg
    250 KB · צפיות: 1
מעניין לעניין באותו עניין
ראיתי תשובה מעניינת בשו"ת מרכבות ארגמן - על מה העולם סומכים כשנותנים דרשה או דיסק בו דברי תורה לאחים רחוקים כדי לקרבם לתורה והרי לא ברכו בתורה תחילה
וידועה הגמרא בב"מ פה: על מה אבדה הארץ? ויאמר ה' על עוזבם את תורתי אמר ר"י אמר רב שלא בירכו בתורה תחילה ויעויין שם ברש"י.
 

קבצים מצורפים

  • ברכות התורה - לאחינו הרחוקים.pdf
    90.1 KB · צפיות: 3
מצרף היביע אומר
יביע אומר ה יא



המרחץ, יש להורות שמותר לשמוע שם ד"ת דרך הרדיו ולהרהר בהם. וע"פ האמור אין לחוש בזה גם לדין: שומע כעונה, הגם שיש מחמירים לאסור לשמוע ד"ת בבוקר קודם ברכות התורה מדין שומע כעונה. וכמ"ש בשו"ת הלק"ט ח"ב (סי' קנט). וע"ע בשו"ת האלף לך שלמה (חאו"ח סי' לה). ובשו"ת מכתב לחזקיהו (דף כד ע"ב). ועמש"כ בשו"ת יביע אומר ח"ד (סי' ח אות יח והלאה). מ"מ בנ"ד ודאי שאין לחוש בזה כיון שהמשמיע לאו בר חיובא ומקלו יגיד לו. ואין כאן אלא הרהור בעלמא, ומכיון דכתיב ולא יראה בך ערות: דבר, דיבור אסור הרהור מותר, ונפק"ל מהכא שאפי' עומד ערום מותר לו לשמוע ד"ת, וכמש"כ לעיל משבת (קנ) והאחרונים, לכן
 
חזור
חלק עליון