דעת מרן הראשון לציון שמיעת ד"ת במקלחת

אחד מערוצי הטלוויזיה עשה תחקיר על העולם החרדי, יש בו שלושה פרקים, 1 על אור ישראל [ר' משה הלל הירש אמר להם להסריט את זה], 2 על החרדים העובדים, ו-3 על הפלג הירושלמי.
 
נערך לאחרונה:
אחד מערוצי הטלוויזיה החרדית עשה תחקיר על העולם החרדי, יש בו שלושה פרקים, 1 על אור ישראל [ר' משה הלל הירש אמר להם להסריט את זה], 2 על החרדים העובדים, ו-3 על הפלג הירושלמי.
עיי"ש באורך
 
כמדומני שהרב חיים קניבסקי התיר לשמוע שירים עם פסוקים במקלחת. ולכאורה המדד בזה אמור להיות, אם מותר לשמוע שירים עם פסוקים לפני ברכה"ת. וכמדומה שבזה כולם מקילים, ואף בחלק מהישיבות נוהגים לעורר את הבחורים עם זה.
ראיתי סיפור מהאדמור רבי שלום בער מליבאויטש מישהו שאל היות שהוא חולה גדול ומתפלל רק במחשבה מה יעשה עם כוונות שהוא מכוון(שאלה עמוקה)ענה האדמו"ר הרהור כדבור רק אם רוצים שיהיה כדבור (באמת זה גם לכל הלומד קבלה לגבי השמות על האיסור ההוגה השם )
 
סוף סוף,
תשובה מהי דעת מרן הראשון לציון זיע"א,
עם מקור מוסמך.

יישר כח.
הכל בסדר? הדיון לא ע"ז, כבר כתבתי בהודעה הראושנה את פסק מרן ביביע אומר "הנה נראה שכל המחלוקת תלויה אם הרהור כדיבור דמי או לאו. ולרוב ככל האחרונים אזלינן בתר הפוסקים הסוברים דהרהור לאו כדיבור דמי, וכדברי מרן השו"ע (סב, ג) ובמשנה ברורה שם. ועפ"ז נודע מש"כ מרן הגרע"י זצ"ל בשו"ת יביע אומר (ח"ה סי' יא) להתיר לשמוע שיעורי תורה במקלחת כשהוא ערום ומתרחץ שאין שם בית הכסא, אף שמוזכר בזה פסוקים וכד', ואין בזה הבדל אם מוזכר בזה שם ה'. ולפ"ז כתב בילקו"י (סי' עה) שה"ה לגבי שירי קודש.

ולגבי חדר מקלחת שיש בו גם בית הכסא, שבודאי הוא שאסור לשמוע שיעורי תורה וכד' כמבואר מדברי מרן בשו"ע (סי' פה, ב), י"ל אם וילון נחשב כחוצץ, כי ראיתי שכתבו שחשיב כחוצץ, אולם הראש"ל הגאון ר' יצחק יוסף א"ל דאינו חשיב כחוצץ, אא"כ יש בזה צורת הפתח שאז אכן חוצץ.

ולא הבנתי כל כך טעמו בדבר הזה, דלענייו דברים שבקדושה (גם בטהרת המשפחה, די בוילון אחד שחוצץ)
אשמח שמי שיודע מה טעמו בזה שיכתוב לי...
בתודה, "

ע"כ מש"כ בתחילה.
***
השאלה מהי הטעם לוילון חוצץ ולא מה דעת מרן זצ"ל לעניין שמיעת ד"ת במקלחת, שכבר כתבתי את פסק ההלכה בריש התוכן? אז מה 'סוף סוף תשובה מהי דעת מרן הראשון לציון זיע"א עם מקור מוסמך' שכבר כתבתי לך בהתחלה את דעת מרן זיע"א בזה????
 
הכל בסדר? הדיון לא ע"ז, כבר כתבתי בהודעה הראושנה את פסק מרן ביביע אומר "הנה נראה שכל המחלוקת תלויה אם הרהור כדיבור דמי או לאו. ולרוב ככל האחרונים אזלינן בתר הפוסקים הסוברים דהרהור לאו כדיבור דמי, וכדברי מרן השו"ע (סב, ג) ובמשנה ברורה שם. ועפ"ז נודע מש"כ מרן הגרע"י זצ"ל בשו"ת יביע אומר (ח"ה סי' יא) להתיר לשמוע שיעורי תורה במקלחת כשהוא ערום ומתרחץ שאין שם בית הכסא, אף שמוזכר בזה פסוקים וכד', ואין בזה הבדל אם מוזכר בזה שם ה'. ולפ"ז כתב בילקו"י (סי' עה) שה"ה לגבי שירי קודש.

ולגבי חדר מקלחת שיש בו גם בית הכסא, שבודאי הוא שאסור לשמוע שיעורי תורה וכד' כמבואר מדברי מרן בשו"ע (סי' פה, ב), י"ל אם וילון נחשב כחוצץ, כי ראיתי שכתבו שחשיב כחוצץ, אולם הראש"ל הגאון ר' יצחק יוסף א"ל דאינו חשיב כחוצץ, אא"כ יש בזה צורת הפתח שאז אכן חוצץ.

ולא הבנתי כל כך טעמו בדבר הזה, דלענייו דברים שבקדושה (גם בטהרת המשפחה, די בוילון אחד שחוצץ)
אשמח שמי שיודע מה טעמו בזה שיכתוב לי...
בתודה, "

ע"כ מש"כ בתחילה.
***
השאלה מהי הטעם לוילון חוצץ ולא מה דעת מרן זצ"ל לעניין שמיעת ד"ת במקלחת, שכבר כתבתי את פסק ההלכה בריש התוכן? אז מה 'סוף סוף תשובה מהי דעת מרן הראשון לציון זיע"א עם מקור מוסמך' שכבר כתבתי לך בהתחלה את דעת מרן זיע"א בזה????
מה עם מרחץ שאסור בהרהור
 
הכל בסדר? הדיון לא ע"ז, כבר כתבתי בהודעה הראושנה את פסק מרן ביביע אומר "הנה נראה שכל המחלוקת תלויה אם הרהור כדיבור דמי או לאו. ולרוב ככל האחרונים אזלינן בתר הפוסקים הסוברים דהרהור לאו כדיבור דמי, וכדברי מרן השו"ע (סב, ג) ובמשנה ברורה שם. ועפ"ז נודע מש"כ מרן הגרע"י זצ"ל בשו"ת יביע אומר (ח"ה סי' יא) להתיר לשמוע שיעורי תורה במקלחת כשהוא ערום ומתרחץ שאין שם בית הכסא, אף שמוזכר בזה פסוקים וכד', ואין בזה הבדל אם מוזכר בזה שם ה'. ולפ"ז כתב בילקו"י (סי' עה) שה"ה לגבי שירי קודש.

ולגבי חדר מקלחת שיש בו גם בית הכסא, שבודאי הוא שאסור לשמוע שיעורי תורה וכד' כמבואר מדברי מרן בשו"ע (סי' פה, ב), י"ל אם וילון נחשב כחוצץ, כי ראיתי שכתבו שחשיב כחוצץ, אולם הראש"ל הגאון ר' יצחק יוסף א"ל דאינו חשיב כחוצץ, אא"כ יש בזה צורת הפתח שאז אכן חוצץ.

ולא הבנתי כל כך טעמו בדבר הזה, דלענייו דברים שבקדושה (גם בטהרת המשפחה, די בוילון אחד שחוצץ)
אשמח שמי שיודע מה טעמו בזה שיכתוב לי...
בתודה, "

ע"כ מש"כ בתחילה.
***
השאלה מהי הטעם לוילון חוצץ ולא מה דעת מרן זצ"ל לעניין שמיעת ד"ת במקלחת, שכבר כתבתי את פסק ההלכה בריש התוכן? אז מה 'סוף סוף תשובה מהי דעת מרן הראשון לציון זיע"א עם מקור מוסמך' שכבר כתבתי לך בהתחלה את דעת מרן זיע"א בזה????
שאלה יפה
לענ"ד כמו שמבואר בסי' פ"ד בשו"ע ובנושאי כליו, הדגש הוא האם החדר הוא חדר שנחשב מטונף או נקי, ולכן,הפוסקים דנו על בית מרחץ, חדר אמצעי, בית הכסא, מקוה חם, מקוה קר וכו'...השאלה איך להגדיר את החדר והרשות שבו האדם נמצא, האם המקום מזוהם או לא.
וילון בפשטות לא יחצוץ בפני זוהמא, שחשיב עדיין חדר ורשות אחד, והרי חדר מזוהם ששמים באמצעו וילון עדיין החדר כולו מזוהם והוילון לא עוזר לזוהמא ולא מידי. הגע עצמך,אם תשים וילון בבית כסא מטונף (כמו של פעם, לא המצויים בזמנינו) וכי מעברו השני של הוילון כבר לא יהיה טינוף וריח רע? בודאי שכן.
אמנם מרן הרב אמר שאם יש צורה"פ זה יעזור (לפחות בבהכ"ס שלנו שהם נקיים), מפני שע"י כך זה כבר מחשיב את העבר השני של הוילון בתור רשות אחרת וחדר אחר, וכבר אינו אותו מקום מטונף, והוא גם נקי בפנ"ע, ומותר בד"ת.
משא"כ בטהרה וצניעות וכו' "שלא יראה" כתיב בהו, די בוילון שמסתיר וע"י כך לא נראית הערווה. (ובמקומות מסוימים הצריכו חציצה ממש וכו' והדינים ידועים ואכמ"ל).
אשריך
 
השאלה מהי הטעם לוילון חוצץ ולא מה דעת מרן זצ"ל לעניין שמיעת ד"ת במקלחת, שכבר כתבתי את פסק ההלכה בריש התוכן? אז מה 'סוף סוף תשובה מהי דעת מרן הראשון לציון זיע"א עם מקור מוסמך' שכבר כתבתי לך בהתחלה את דעת מרן זיע"א בזה????

ר' משה דדון שליט"א​

רק כדי להגדיל תורה ולהאדירה, ולהשתעשע בחוקיך, אשמח לדעת אם תשובתי ענתה על שאלתך?
או שמא קבלת תשובה אחרת ואז נשמח לשמוע עוד כיוון
שאלה יפה
לענ"ד כמו שמבואר בסי' פ"ד בשו"ע וכו'. ע' תגובה קודמת.
 

ר' משה דדון שליט"א​

רק כדי להגדיל תורה ולהאדירה, ולהשתעשע בחוקיך, אשמח לדעת אם תשובתי ענתה על שאלתך?
או שמא קבלת תשובה אחרת ואז נשמח לשמוע עוד כיוון
זו שאלה מעניינת ומצויה מאוד, אני מסתפק בטעם שהעלת, בלנ"ד אשאל בימים הקרובים שוב פעם את מרן הראשון לציון לטעמו, אם יתאפשר הדבר.
 
זאת תשובתו של מו"ר שליט"א;
"מותר לשמוע שיעורי תורה במקלחת שיש בית הכסא, אם ישנו וילון, וה"ה חוצץ. ובייחוד שיש צורת הפתח שאז זה הופך לשתי רשיות של זוהמא, אבל גם בלי צורת הפתח, אפילו הכי זה מותר".
מרן הראש"ל חזר בו מדבריו שכתבתי בשמו בתחילה, וסבר שלעניין דברים שבקדושה די בחציצה.
וא"כ הרי שזקן הורה, וכך הלכה.
 
רבים הסתפקו בשאלה המצויה מאוד, שישנם ששמים שירים במקלחת, ולאו דווקא שירים בסתם, אלא שירי קודש שמוזכרים בהם פסוקים, או קטעי תפילה וכד'. ועל זה קמה השאלה אם מותר לשמוע שירים כאלה במקלחת, אמרתי לבוא ולסכם השיטות הקצרות בנידון דידן ולעלותם על שולחן מלכים.​

הנה נראה שכל המחלוקת תלויה אם הרהור כדיבור דמי או לאו. ולרוב ככל האחרונים אזלינן בתר הפוסקים הסוברים דהרהור לאו כדיבור דמי, וכדברי מרן השו"ע (סב, ג) ובמשנה ברורה שם. ועפ"ז נודע מש"כ מרן הגרע"י זצ"ל בשו"ת יביע אומר (ח"ה סי' יא) להתיר לשמוע שיעורי תורה במקלחת כשהוא ערום ומתרחץ שאין שם בית הכסא, אף שמוזכר בזה פסוקים וכד', ואין בזה הבדל אם מוזכר בזה שם ה'. ולפ"ז כתב בילקו"י (סי' עה) שה"ה לגבי שירי קודש.

ולגבי חדר מקלחת שיש בו גם בית הכסא, שבודאי הוא שאסור לשמוע שיעורי תורה וכד' כמבואר מדברי מרן בשו"ע (סי' פה, ב), י"ל אם וילון נחשב כחוצץ, כי ראיתי שכתבו שחשיב כחוצץ, אולם הראש"ל הגאון ר' יצחק יוסף א"ל דאינו חשיב כחוצץ, אא"כ יש בזה צורת הפתח שאז אכן חוצץ.

ולא הבנתי כל כך טעמו בדבר הזה, דלענייו דברים שבקדושה (גם בטהרת המשפחה, די בוילון אחד שחוצץ)
אשמח שמי שיודע מה טעמו בזה שיכתוב לי...
בתודה,
ניתן לעי' גם בקישור
 
חזור
חלק עליון