• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ההקדשה של מרן שליט"א לרב יעקב חיים סופר שליט"א

למי שיש קשר עם בנו שליט''א
שידבר על ליבו להוציא את כל חידושי אביו הגאון שליט''א
מסודרים על כל החומשים יש לו חידושים נפלאים ומקוריים ומתוקים מדבש ונופת צופים
לא גרע מהרל''מ
פעם ביקשתי זאת מבנו הרב דוד סופר מלוח עיתים לבינה, ואמר לי שהתחילו לסדר זאת, וכבר הוציאו ספרי תורת יעקב על ויקרא ובמדבר, אבל תורת אביו פוריה מאוד ב"ה, וא"א להשתלט על זה, ולכן עצרו ולא הדפיסו על שאר חומשים.
 
פעם ביקשתי זאת מבנו הרב דוד סופר מלוח עיתים לבינה, ואמר לי שהתחילו לסדר זאת, וכבר הוציאו ספרי תורת יעקב על ויקרא ובמדבר, אבל תורת אביו פוריה מאוד ב"ה, וא"א להשתלט על זה, ולכן עצרו ולא הדפיסו על שאר חומשים.
אני לא מקבל טענה כזאת, לענ"ד פטומי מילי בעלמא, ממש לא תמנע טוב מבעליו, למה מחכים לזיבולא בתרייתא, חבל חבל חבל
תורה הגאון מופלאה ומיוחדת במינה
 
אני לא מקבל טענה כזאת, לענ"ד פטומי מילי בעלמא, ממש לא תמנע טוב מבעליו, למה מחכים לזיבולא בתרייתא, חבל חבל חבל
תורה הגאון מופלאה ומיוחדת במינה
אדרבא תשכנעו.
גם אני ביקשתי ממנו, ולא רק על התורה, אלא על כל ספריו שיסודרו לפי נושאים, כי קשה לזכור איפה כתב בענין זה וזה וכו', השיב לי תחפש בתוכנת אוצר החכמה...
 
גם לפני כחצי שנה בערך בנו הג"ר דוד סופר היה הרב המקדים ומרן רבינו יצחק שליט"א שיבח אותו ללא גבולות, ואמר שמרן אביו זצ"ל אמר שהגאון האדיר רבי יעקב חיים סופר הוא הבקי הגדול ביותר שיש בימינו [ולזה נתכוון רבינו יצחק שכתב בהקדשה "גדול הבקיאים כיום"]. וזה מראה כמובן על ענוותנותו הגדולה של מרן שליט"א.
גם הגר"מ מאזוז אמר באחד משיעוריו השבועיים שהרב סופר עבר בבקיאותו את הרב חיד"א.
אני יכול לציין שהוא בעל ענווה גדול בזמנו לפני כ15 שנה כמעט חזרתי מפגישה לשידוך זה היה בחודש אלול התפללתי ערבית באור הצפון ונסעתי הבייתה
לאחר התפילה ראיתי כמה אברכים מסתודדים סביב ת"ח אחד ומבקשים ברכות שאלתי מי אותו ת"ח ואמרו לי שזה הרב יעקב סופר נגשתי גם כן והצגתי את עצמי הרב בירך אותי בחמימות ובענווה גדולה ולבסוף אמר עכשיו אתה תאמר לי וכן למר הייתי ממש מןפתע שכזה צדיק מבקש ממני ברכה
גם כיום הוא נוהג כך.
ופעם אחת בשבת בדרכו לשיעור בבורוכוף שאלתיו היכן המקור לסיפור שהאר"י צחק באמצע דרשתו של האלשיך והשיב שראה את לבן וכו' וכנודע, והשיב על אתר: בספר מסעות ירושלים (על האדמו"ר ממונקאטש). תורה וגדולה.
 
אדרבא תשכנעו.
גם אני ביקשתי ממנו, ולא רק על התורה, אלא על כל ספריו שיסודרו לפי נושאים, כי קשה לזכור איפה כתב בענין זה וזה וכו', השיב לי תחפש בתוכנת אוצר החכמה...
כעת אחי אמר לי ששמע שהרב סופר עצמו הורה שלא להדר את ספריו יותר מדי. מעניין אם המקור לזה נכון.
 
הייתי מוסיף, כאחד ששמע ממנו קצת שיעורים בלילי שבתות בשכונת בר אילן בירושלים [אני לומד באיזה ישיבה הסמוכה לשם], ועל דהא נאמר להתענג על ה'. לא רק במקצועת התורה, הוא גם בעל רגש גדול, בעל מוסר גדול. ובאמת כמו שכתב מרן שליט''א בהקדשתו 'את והב בסופה' לא בא חלילה מלהוריד בערכו - 'גדול הבקאים'. וזו דוגמא מוחשית שאנחנו צריכים להפנים כל חו''ר הפורום, שהשיח יהיה בצורה של 'את והב בסופה' ולעולם לא לתקוף איזה רב 'אישי' ח''ו, 'היזהר בגחלת'.

סתם שאלה, מהיכן מרן שליט"א יודע זאת אם לא ברוח הקודש?
הרי בספריו הרב סופר נמנע מלהזכיר את מרן זיע"א עד ספריו האחרונים ממש, ובע"פ ג"כ לא מזכירו, ומרן שליט"א לא נפגש עמו לשיחה בד"ת עשרות שנים, אז מנין לו זאת?
ועל כרחך שנאמר ברוח הקודש כפשוטו.
וברוך היודע!
אולי כרפש לפני מנעליו-
אנסה בדרך הרמז והסוד לפרש דבריו-
במה שכתב "את והב בסופה"
כבר אמרו בגמ' שזאת מחלוקת אב ובנו,
ואכן יצחק אבינו ע"ה קיים "את והב בסופה" אחרי "ויאהב יצחק את עשו" ועבר לאהוב את יעקב וברכו,
וגלגל חוזר בעולם ואולי אף באותם שורשים ממש (אין לנו את רבינו האר"י ז"ל שיודיענו)
שכעת אוהב רבינו יצחק (גבורה) את יעקב (תפארת) וברכו בהקדשה על ספרו.
 
גם הגר"מ מאזוז אמר באחד משיעוריו השבועיים שהרב סופר עבר בבקיאותו את הרב חיד"א.

גם כיום הוא נוהג כך.
ופעם אחת בשבת בדרכו לשיעור בבורוכוף שאלתיו היכן המקור לסיפור שהאר"י צחק באמצע דרשתו של האלשיך והשיב שראה את לבן וכו' וכנודע, והשיב על אתר: בספר מסעות ירושלים (על האדמו"ר ממונקאטש). תורה וגדולה.
מש''כ בשם הרב מאזוז לענד הם דברי תימה.
 
אולי כרפש לפני מנעליו-
אנסה בדרך הרמז והסוד לפרש דבריו-
במה שכתב "את והב בסופה"
כבר אמרו בגמ' שזאת מחלוקת אב ובנו,
ואכן יצחק אבינו ע"ה קיים "את והב בסופה" אחרי "ויאהב יצחק את עשו" ועבר לאהוב את יעקב וברכו,
וגלגל חוזר בעולם ואולי אף באותם שורשים ממש (אין לנו את רבינו האר"י ז"ל שיודיענו)
שכעת אוהב רבינו יצחק (גבורה) את יעקב (תפארת) וברכו בהקדשה על ספרו.
ואפשר עוד לומר בזה
שהלא יעקב אבינו בהתחלה היתה בבחינת המלכות שהיה שווה עם רחל עקרת הבית
וכשהגיע לא''י נתעלה למידת התפארת ולכן כתוב ויצב שם מזבח ויקרא לו אל אלוהי ישראל שאלוהי ישראל זה בחי המלכות ואל זה המשפיע שזה התפארת וכמבואר כל זה ברקאנטי סו ע''ג
וא''כ גם ביעקב עצמו מצינו שנשתנה בחינתו
 
שהלא יעקב אבינו בהתחלה היתה בבחינת המלכות שהיה שווה עם רחל עקרת הבית
וכשהגיע לא''י נתעלה למידת התפארת ולכן כתוב ויצב שם מזבח ויקרא לו אל אלוהי ישראל שאלוהי ישראל זה בחי המלכות ואל זה המשפיע שזה התפארת וכמבואר כל זה ברקאנטי סו ע''ג
מפליא הדבר, לא הייתי חושב לעולם שמלכות שכל הספירות כלולות בה- היא פחותה ממידת תפארת.
אבל סומך על כבודו שמבין בקבלה לפי הנראה והביא זאת בשם הרקאנטי ז"ל "ואנכי לא ידעתי"
 
מפליא הדבר, לא הייתי חושב לעולם שמלכות שכל הספירות כלולות בה- היא פחותה ממידת תפארת.
אבל סומך על כבודו שמבין בקבלה לפי הנראה והביא זאת בשם הרקאנטי ז"ל "ואנכי לא ידעתי"
מלכות היא ספירה התחתונה שכל הספירות יוצאות בה
אבל המלכות פעמים הרע אוחז בה כמו בימינו בבחינת עץ הדעת טוב ורע ואילו עץ החיים זה בבחינת התפארת כמבואר בראשונים.
 
זוכרים מה אמר מרן זצ"ל?
מי לומד "שבט הלוי" של הרב וואזנר?
רק תלמידי חכמים לומדים!
והנה ככה גם נראה לקוצר דעתי כלפי:
גאון הגאונים רבי יעקב חיים סופר שליט"א [בספריו רואים בכל תג וזוית את החריפות, הלמדנות, הבקיאות, הגאונות שמבצבצת בכל פינה...]
אכן לפי דברי מרן זצ"ל- ניכר מדברי הגאון המופלא בעל @הלכה צרופה שהנו ת"ח...

ומקוה שיש לו עוד הרבה במה להשתבח ושלא עברתי ח"ו על דברי חז"ל במאי ד"אומרין מקצת שבחו של אדם בפניו וכולו שלא בפניו"
 
נערך לאחרונה:
גם הגר"מ מאזוז אמר באחד מהשיעורים השבועיים, שהרב סופר עבר בבקיאותו את הרב חיד"א​
מש''כ בשם הרב מאזוז, לענ"ד הם דברי תימה​
לא אמר כן, רק אמר (נדפס בעלון 'בית נאמן' פרשת בהעלותך תשפ"ד - 413): שפעם אחת אמר לתלמידים לחפש איזה דבר, ובסוף הם מצאו ש"הרב יעקב חיים סופר שיהיה בריא (הוא בעל זכרון אדיר, אולי עבר את הרב חיד“א... מי יודע?!)", הוא כתב בזה. [וגם זה כתבו עם שלוש נקודות בסוף].

IMG_20241220_130925_853.jpg
 
זוכרים מה אמר מרן זצ"ל?
והנה ככה גם נראה לקוצר דעתי כלפי:
אכן לפי דברי מרן זצ"ל- ניכר מדברי הגאון המופלא בעל @הלכה צרופה שהנו ת"ח...

ומקוה שיש לו עוד הרבה במה להשתבח ושלא עברתי ח"ו על דברי חז"ל במאי ד"אומרין מקצת שבחו של אדם בפניו וכולו שלא בפניו"

ולפי כל דא, אז אבוא להסביר בסברא על הנאמר לעיל:
הרב יצחק לא כתב שר התורה.
כולם צודקים. ופשוט שמה שפשוט אמר זה פשוט.
כוונתי הייתה שהכותרת שר התורה שליט"א לא ברור במי מדובר, ולכן אם מכנים את הרב יעקב חיים סופר כשר התורה, וזה נכון, בכול זאות עדיין לא ברור שמדובר בו. וחוץ מזה יש הרבה תוארים.
שאכן אין זה אומר ולו במקצת.
מדוע?
כי "אומרין מקצת שבחו של אדם בפניו וכולו שלא בפניו"

ולכן לא רק הרב יצחק לא כתב כל שבחו,

אלא גם זקן ראשי הישיבות מרן הגר"י צדקה בדברים הידועים שכתב לו וכפי שהביא הגאון הגדול בעל @הלכה צרופה:
תראו מה כתבו לו גדולי ישראל בהסכמה לספריו הרבים לפני 30 שנה ויותר [תארים שלא מצינו בשום אדם]
"מגדולי הדור והיחס,
מהיושבים ראשונה בממלכת התורה וההוראה,
חריף ובקי נורא,
סיני בכל חדרי תורתנו הקדושה
ועוקר הרים בסברא ישרה עד לאחת,
קולע אל המטרה ולא יחטיא,
אשר עמלו הרב בתורה הוא שזיכהו להגיע לכל זאת וכמובטח לעמלים בה באמת "נפש עמל - עמלה לו"
ולפום עמלו הרב זיכוהו באותה מתנת שמיים ממעל,

לחדש חידושים רבים ואמתיים בכל מקצועות תורה"ק..."
לחץ כדי להרחיב...
ועוד כהנה וכו' וכו'

אז לפי האמור גם הוא לא כתב כל שבחו.

שוב, שהרי "אומרין מקצת שבחו של אדם בפניו וכולו שלא בפניו"

אומנם התואר "שר התורה" ודאי רמוז גם בדבריו הקולעים של רבנו הגדול שליט"א.
 
לא אמר כן, רק אמר (נדפס בעלון 'בית נאמן' פרשת בהעלותך תשפ"ד - 413): שפעם אחת אמר לתלמידים לחפש איזה דבר, ובסוף הם מצאו ש"הרב יעקב חיים סופר שיהיה בריא (הוא בעל זכרון אדיר, אולי עבר את הרב חיד“א... מי יודע?!)", הוא כתב בזה. [וגם זה כתבו עם שלוש נקודות בסוף].

הצג קובץ מצורף 29334
מענין מה הגיח"ס שליט"א הגיב/יגיב ע"ז.
 

נושאים דומים בפורום

חזור
חלק עליון