• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

הולכי דרכים למצווה אם חייבים בסוכה

יהודה מ.

Well-known member
שאלה: אדם ההולך לכותל המערבי בימי חול המועד של סוכות, וכן אדם שהולך לראות פני גדול הדור, האם הוא מחוייב בסוכה או לא.
נ"מ שמותר לישון בדרך באוטובוס.
ועוד נ"מ חשובה שאסור לו לברך לישב בסוכה גם אם נזדמן לו סוכה.
וזה חשוב כי יש בירושלים הרבה סוכות שאנשים יושבים שם לאכול, והם באים מחוץ לעיר לכותל והם פטורים ואסור לברך.
אשמח לדעת אם יש לחברים מה לומר.
 
ועוד נ"מ חשובה שאסור לו לברך לישב בסוכה גם אם נזדמן לו סוכה.
וזה חשוב כי יש בירושלים הרבה סוכות שאנשים יושבים שם לאכול, והם באים מחוץ לעיר לכותל והם פטורים ואסור לברך.
אתה בטוח שפטור של הולכים דרכים אוסר עליהם מלברך?
לא עיינתי כעת במקורות, אבל מסברא אפש"ל שרק כשפטור לגמרי מצד הדין כמו אשה יהיה אסור לברך, אבל כשהוא בר חיובא רק שעכשיו הקלו לו מסיבה מסויימת לכאו' אולי כן יוכל לברך. (ואולי קצת דומה למי שהתחיל תפילת חול בשבת, שמסיים את הברכה, ואע"פ שיש סיבה לא לומר י"ט ברכות בשבת, מכיון שהיה ראוי כן לומר, לכן יסיים הברכה).
 
שאלה: אדם ההולך לכותל המערבי בימי חול המועד של סוכות, וכן אדם שהולך לראות פני גדול הדור, האם הוא מחוייב בסוכה או לא.
נ"מ שמותר לישון בדרך באוטובוס.
ועוד נ"מ חשובה שאסור לו לברך לישב בסוכה גם אם נזדמן לו סוכה.
וזה חשוב כי יש בירושלים הרבה סוכות שאנשים יושבים שם לאכול, והם באים מחוץ לעיר לכותל והם פטורים ואסור לברך.
אשמח לדעת אם יש לחברים מה לומר.
עיין במצורף מה שכתב בזה באריכות.
 

קבצים מצורפים

  • מסיני בא - גליון מס' 32.pdf
    2.7 MB · צפיות: 3
עי' במשנ"ב סימן תר"מ סק"מ ז"ל פטורים מן הסוכה ביום, היינו שא"צ להמתין מלאכל עד שיגיע לסוכה, אם לא שיזדמן לפניו סוכה בעת האוכל בלי טורח. עכ"ל. משמע שיכול לברך כדין העוסק במצוה דפטור מן המצוה שאם יכול לעשות שתיהן, צריך לעשות, וא"כ יכול ג"כ לברך. (ועי סוכה כה ע"א במח' רש"י ותוס' ואכמ"ל).
 
לא עיינתי כעת במקורות, אבל מסברא אפש"ל שרק כשפטור לגמרי מצד הדין כמו אשה יהיה אסור לברך, אבל כשהוא בר חיובא רק שעכשיו הקלו לו מסיבה מסויימת לכאו' אולי כן יוכל לברך.
עי' במשנ"ב סימן תר"מ סק"מ ז"ל פטורים מן הסוכה ביום, היינו שא"צ להמתין מלאכל עד שיגיע לסוכה, אם לא שיזדמן לפניו סוכה בעת האוכל בלי טורח. עכ"ל. משמע שיכול לברך כדין העוסק במצוה דפטור מן המצוה שאם יכול לעשות שתיהן, צריך לעשות, וא"כ יכול ג"כ לברך. (ועי סוכה כה ע"א במח' רש"י ותוס' ואכמ"ל).

מרן בחזו"ע (עמ' קסד) כותב שאפילו שיש להם סוכה ויכולים לישב בה הם פטורים מהסוכה. ההבנה שפטורים לגמרי שאסור לברך
 
מרן בחזו"ע (עמ' קסד) כותב שאפילו שיש להם סוכה ויכולים לישב בה הם פטורים מהסוכה. ההבנה שפטורים לגמרי שאסור לברך
ראיתי בשו"ע הגר"ז שכתב שאם א"א לו לעשות סוכה פטור מן סוכה, משמע שאם יש לו סוכה כגון בכותל או בחנות פלאפל או פיצה, אה"נ שחייב, ועתה לא ראיתי בחזו"ע, אבל שמא זה כוונתו שפטור לעשות סוכה.
 
חזור
חלק עליון