• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

הולכי דרכים למצווה אם חייבים בסוכה

יהודה מ.

Well-known member
שאלה: אדם ההולך לכותל המערבי בימי חול המועד של סוכות, וכן אדם שהולך לראות פני גדול הדור, האם הוא מחוייב בסוכה או לא.
נ"מ שמותר לישון בדרך באוטובוס.
ועוד נ"מ חשובה שאסור לו לברך לישב בסוכה גם אם נזדמן לו סוכה.
וזה חשוב כי יש בירושלים הרבה סוכות שאנשים יושבים שם לאכול, והם באים מחוץ לעיר לכותל והם פטורים ואסור לברך.
אשמח לדעת אם יש לחברים מה לומר.
 
ועוד נ"מ חשובה שאסור לו לברך לישב בסוכה גם אם נזדמן לו סוכה.
וזה חשוב כי יש בירושלים הרבה סוכות שאנשים יושבים שם לאכול, והם באים מחוץ לעיר לכותל והם פטורים ואסור לברך.
אתה בטוח שפטור של הולכים דרכים אוסר עליהם מלברך?
לא עיינתי כעת במקורות, אבל מסברא אפש"ל שרק כשפטור לגמרי מצד הדין כמו אשה יהיה אסור לברך, אבל כשהוא בר חיובא רק שעכשיו הקלו לו מסיבה מסויימת לכאו' אולי כן יוכל לברך. (ואולי קצת דומה למי שהתחיל תפילת חול בשבת, שמסיים את הברכה, ואע"פ שיש סיבה לא לומר י"ט ברכות בשבת, מכיון שהיה ראוי כן לומר, לכן יסיים הברכה).
 
שאלה: אדם ההולך לכותל המערבי בימי חול המועד של סוכות, וכן אדם שהולך לראות פני גדול הדור, האם הוא מחוייב בסוכה או לא.
נ"מ שמותר לישון בדרך באוטובוס.
ועוד נ"מ חשובה שאסור לו לברך לישב בסוכה גם אם נזדמן לו סוכה.
וזה חשוב כי יש בירושלים הרבה סוכות שאנשים יושבים שם לאכול, והם באים מחוץ לעיר לכותל והם פטורים ואסור לברך.
אשמח לדעת אם יש לחברים מה לומר.
עיין במצורף מה שכתב בזה באריכות.
 

קבצים מצורפים

  • מסיני בא - גליון מס' 32.pdf
    2.7 MB · צפיות: 3
עי' במשנ"ב סימן תר"מ סק"מ ז"ל פטורים מן הסוכה ביום, היינו שא"צ להמתין מלאכל עד שיגיע לסוכה, אם לא שיזדמן לפניו סוכה בעת האוכל בלי טורח. עכ"ל. משמע שיכול לברך כדין העוסק במצוה דפטור מן המצוה שאם יכול לעשות שתיהן, צריך לעשות, וא"כ יכול ג"כ לברך. (ועי סוכה כה ע"א במח' רש"י ותוס' ואכמ"ל).
 
לא עיינתי כעת במקורות, אבל מסברא אפש"ל שרק כשפטור לגמרי מצד הדין כמו אשה יהיה אסור לברך, אבל כשהוא בר חיובא רק שעכשיו הקלו לו מסיבה מסויימת לכאו' אולי כן יוכל לברך.
עי' במשנ"ב סימן תר"מ סק"מ ז"ל פטורים מן הסוכה ביום, היינו שא"צ להמתין מלאכל עד שיגיע לסוכה, אם לא שיזדמן לפניו סוכה בעת האוכל בלי טורח. עכ"ל. משמע שיכול לברך כדין העוסק במצוה דפטור מן המצוה שאם יכול לעשות שתיהן, צריך לעשות, וא"כ יכול ג"כ לברך. (ועי סוכה כה ע"א במח' רש"י ותוס' ואכמ"ל).

מרן בחזו"ע (עמ' קסד) כותב שאפילו שיש להם סוכה ויכולים לישב בה הם פטורים מהסוכה. ההבנה שפטורים לגמרי שאסור לברך
 
מרן בחזו"ע (עמ' קסד) כותב שאפילו שיש להם סוכה ויכולים לישב בה הם פטורים מהסוכה. ההבנה שפטורים לגמרי שאסור לברך
ראיתי בשו"ע הגר"ז שכתב שאם א"א לו לעשות סוכה פטור מן סוכה, משמע שאם יש לו סוכה כגון בכותל או בחנות פלאפל או פיצה, אה"נ שחייב, ועתה לא ראיתי בחזו"ע, אבל שמא זה כוונתו שפטור לעשות סוכה.
 
חזור
חלק עליון