• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

הוצאות בניו לתלמוד תורה

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
כתוב בגמ' ביצה טז ע"א: "כל מזונותיו של אדם קצובים לו מראש השנה ועד יום הכפורים חוץ מהוצאת שבתות והוצאת י"ט והוצאת בניו לתלמוד תורה שאם פחת פוחתין לו ואם הוסיף מוסיפין לו".
הוצאת בניו לתלמוד תורה בדווקא, או גם הוצאות שלו לתלמוד תורה שלו?
 
לכאורה לא!

כי רק בניו שאין להם חטא!
אז ההוצאות חוזרות,
וגם אין לבנים שלו שום דברים בראש חוץ מהתורה הקדושה
מאיפה אתה ממציא?
ראשית אין חילוק בין בניו הקטנים לבניו הגדולים, ובגמ' נאמר הוצאות בניו לתלמוד תורה, ומשמע אפילו גדולים
ועוד, הטעם העיקרי הוא משום מצות תלמוד תורה, ולא מטעם אחר.
 
כתוב בגמ' ביצה טז ע"א: "כל מזונותיו של אדם קצובים לו מראש השנה ועד יום הכפורים חוץ מהוצאת שבתות והוצאת י"ט והוצאת בניו לתלמוד תורה שאם פחת פוחתין לו ואם הוסיף מוסיפין לו".
הוצאת בניו לתלמוד תורה בדווקא, או גם הוצאות שלו לתלמוד תורה שלו?
שאלתי כיוב את הגאון הרב זמיר כהן שליטא אם הוצאות ת''ת חוזרות זה גם לגבי ספרים שאני קונה והשיב שאם זה כדי ללמוד ונעשה בו שימוש יום יומי אז כן חוזר אך לא אם זה לתצוגה בארון
 
כתוב בגמ' ביצה טז ע"א: "כל מזונותיו של אדם קצובים לו מראש השנה ועד יום הכפורים חוץ מהוצאת שבתות והוצאת י"ט והוצאת בניו לתלמוד תורה שאם פחת פוחתין לו ואם הוסיף מוסיפין לו".
הוצאת בניו לתלמוד תורה בדווקא, או גם הוצאות שלו לתלמוד תורה שלו?
ראה שיטה מקובצת שכל מצוה הכסף חוזר עליה ואם כן תלמוד תורה הכסף חוזר אך אתה גם יכול ללמוד בע''פ והספר הזה רק מכשיר מצוה אז אולי אין ראיה

דהיינו אם אתה הולך כמו הלל לשיעור תורה ומשלם כסף זה ודאי חוזר
 
כתוב בגמ' ביצה טז ע"א: "כל מזונותיו של אדם קצובים לו מראש השנה ועד יום הכפורים חוץ מהוצאת שבתות והוצאת י"ט והוצאת בניו לתלמוד תורה שאם פחת פוחתין לו ואם הוסיף מוסיפין לו".
הוצאת בניו לתלמוד תורה בדווקא, או גם הוצאות שלו לתלמוד תורה שלו?
לאו דוקא
 
אינני משוכנע כלל שהוא הדין להוצאות עצמו, כמובן שיש את דברי השיטמ"ק לגבי כל מצווה ולכן בכל אופן הרבנים שצןטטו פה צודקים, אך בודאי שבמימרא הנ"ל יש תוספת חידוש ויש לעיין מה היא, ומכל מקום היא נאמרה לכאו' רק על מצוות אלו שיש בהם חשיבות יתר (אי"ז רק מצוות תלמוד תורה אלא חינוך הבנים ולהכניס בהם מתיקות וידע בתורה שיגרום להם לדבוק בה כל חייהם), אך עיין בתוס' דמשמע שהכוונה למצוות תלמוד תורה ולכאו' יש להצדיק משם דבריכם.
 
חזור
חלק עליון