צאלח מנצור
Well-known member
פירוש אור יעקב זה הפלא ופלא.איני זוכר של מי, יתכן. בהזדמנות אשאל את אבי.
פירוש אור יעקב זה הפלא ופלא.איני זוכר של מי, יתכן. בהזדמנות אשאל את אבי.
כמדומני שלומדים רבים שזכו לעיין ולחשבן סוגיות לומדים על הסדר בביאורם, הטענה אינה נכונה!שהלומדים המעיינים שנוהגים לחשבן סוגיות זו בזו אינם מעיינים (עכ"פ כסדר) בביאורם.
ברור! עורכי שוטנשטיין אע"פ שהם ת"ח עצומים אינם ח"ו בדרגת רש"י ושאר רבותינו הראשונים, ואם בדברי הראשונים כמלאכים ישנם מקרים רבים הנדמים לנו כסתירות, אנו כחמורים בוודאי שיש בדברינו סתירות.כי ודאי שאינם עדיפים על כל רבותינו שבדבריהם מצינו סתירות.
(לא באמת......)(ואם תעיר להם, במהדורה הבאה זה יתוקן)
אשרי המאמין, (או שבעצם לא...)כמדומני שלומדים רבים שזכו לעיין ולחשבן סוגיות לומדים על הסדר בביאורם, הטענה אינה נכונה!
ברור! עורכי שוטנשטיין אע"פ שהם ת"ח עצומים אינם ח"ו בדרגת רש"י ושאר רבותינו הראשונים, ואם בדברי הראשונים כמלאכים ישנם מקרים רבים הנדמים לנו כסתירות, אנו כחמורים בוודאי שיש בדברינו סתירות.
אך יש הבדל בין מפרש שהולך במהלך אחד לאורך כל הש"ס, וכאשר לעיתים ישנם סתירות הרי זה קושיא חריפה,
לבין 'ילקוט ביאורים' בו כל פסקה הולכת בשיטה ובמהלך אחר, ולא די בכך שמלא בסתירות, אלא הסתירות בו אינם קושיה כלל! אין מהלך אחיד!
שוטנשטיין כדרך הולכים במהלך אחד לאורך כל הש"ס, יתכנו סתירות, אך זו קושיא (ואם תעיר להם, במהדורה הבאה זה יתוקן).
לעומת פירושים אחרים בהם מראש כל פסקה הולכת במהלך שונה, ואין שום קשר בין ביאור פסקה זו לחברתה!
באופן כללי אני חושב שקצת איבדנו את הצפון עם כל הביאורים האלו, ממתי משתמשים בביאור בשביל לא להעמיק יתר על המידה, מה עם קצת עמל התורה ? ככלל נראה לי ששוטנשטיין ומתיבתא וכל כיוצא באלו הם יוזמות פסולות שהפכו אותנו לעצלנים נוסח נירות חנוכה מזן שבור והדלק ופסח במלון ודרומה משם, וחבל!!! חבל!!! חבל!!! אף אחד לא גדל ר' עקיבא איגר או הרב אלישיב מכל השטויות האלו, לעיין בהם כשנתקעים מילא אבל ללמוד כסדר מתוכם ?! אחד ההסברים בדברי הגמרא שירושלים נחרבה על שלא בירכו בתורה תחילה, הוא שד''ת לא היו חשובים בעיניהם מספיק, אני חושב שגם לדלג על מאמץ בסיסי בלימוד מראה על זילות מסוימת וחוסר הערכה לתורה ולנותן התורה ח''ויש כמובן את פירושו של הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל על המחצית הראשונה של ש"ס ירושלמי, פירוש מתומצת שמלקט בכל מקום את המהלך שהכי מסתדר על דרך הפשט, זה מתאים בעיקר למי שרוצה ללמוד במהירות ולא להעמיק יתר על המידה, אני אישית לומד בו רבות וממש התמכרתי אליו.
אולי כבודו מתכוין לידיד נפש?ישנו פירוש נוסף שלא זכיתי ללמוד בו, אך אבי שליט"א סיפר לי שהוא למד בו והוא נהנה, והסביר לי כי הוא הפירוש העמוק והיסודי ביותר שיצא מעולם על הירושלמי. (אבי שליט"א מסר שיעורים בירושלמי שנים רבות). איני זוכר את שמו נדמה לי שהוא בהוצאת חסידות גור או משהו.
הוא מאד יפה וקל אבל לפעמים הוא מאד מילולי והתוכן הכללי נשאר בלתי מובןאולי כבודו מתכוין לידיד נפש?
הוא פירוש יסודי להפליא
חיברו רב גרוסליק חסיד גור.פירוש אור יעקב זה הפלא ופלא.
כמובן,למה לא ? יש בו הרבה מעבר למה שנראה בהשקפה ראשונה
הם ניצמדו כל מסכת למפרש אחראמנם הם לא נצמדו למפרש אחד (פני משה/ קרבן העדה/ הגרח"ק וכו') אך ביאורם הולך במהלך אחיד לאורך כל הדרך. (בשווה לפירושם על הבבלי).
בשביל זה יש כבר את הגרח"ק, הם נתנו מהלך אחד מסודר, בעיני זה קריטי יותר.וזה הבעיה שלהם, הם היו צריכים לבחור כל סוגייא את הפירוש הפשוט יותר