• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

ביאור חדש ונפלא ב"כוח טענה"

ידועים דבר' הגרא"ו שהכל תמהים עליו מה כוונתו בזה [ולנ"ל שיש ענין להאריך מה הקושיא].
ולי נראה לבאר כוונתו הכי דהא אם לאדם היה כוח לטעון שהפרצוף שלך הוא בכלל בצבע שחור.... ובי"ד היו מאמינים לו והיו בודקים זאת, מה משמע? - שהפרצוף שלך אינו ברור ויכול להיות שהוא בכלל בצבע שחור ולכך אם תטען שהפרצוף הוא בצבע שחור יאמינו לך כי לבי"ד אין הברר גמור שלא כך.
אף הכא נמי אם אני יכול לטעון שהשטר הוא מזויף לכאורה איך אני יכול לטעון את זה הרי יש כאן שטר שמחייב באופן ברור - אלא על כרחך שהשטר הוא לא ברור ואינו מחייב באופן גמור כי אחרת היאך שייך לטעון עליו שהוא מזוייף וא"כ שפיר קמיהמן גם בטענת פרוע.
וזה ההבדל בין "נאמנות" ל"כוח טענה".
ד"נאמנות" היא בעצם תוספת לכוח הנתבע ו"כוח טענה" זה בעצם להחליש את התובע.
והדברים נפלאים.
 
חזור
חלק עליון