• ניתן לשלוח מערכות ויישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

מבקש ביאור התוס'

NKC

Active member
במסכת סוטה דף טו. (בבלי)
סבר לה כרבי אלעזר הקפר. תימה לי אמאי תלי מילתיה בר' אלעזר הקפר והא איהו גופיה אומר נמי בפ''ק דנדרים (דף י.) אבל בנזירות לא התנדבו שלא יקראו חוטאין שנאמר וכפר עליו מאשר חטא וי''ל אגב שיטפיה דנקט בכל דוכתא הכי נקט נמי הכא כי האי לישנא:
מה הפירוש אגב שיטפיה?
 
רבי שמעון.
וכבודו מתכוון מנדרים ולא מנזיר?
באמת עוד לא הבנתי איך תורצה הקושיא בי"ל שהביאו התוס'
לכן שאלתי פה, וכנראה שלכבודו יש ביאור
 
רבי שמעון.
וכבודו מתכוון מנדרים ולא מנזיר?
באמת עוד לא הבנתי איך תורצה הקושיא בי"ל שהביאו התוס'
לכן שאלתי פה, וכנראה שלכבודו יש ביאור
כוונת תוס' בתירוצם, דאה"נ יכול היה בעל הגמ' לומר רבי שמעון לשיטתו דנזיר חוטא הוא, כמבואר דעתו בנדרים, רק אגב שבכל דוכתא בש"ס נזכר שהסובר שנזיר חוטא הוא, הוא רבי אלעזר הקפר, אגב מרוצתו, לא נכנס להוכיח משיטת רבי שמעון מיניה וביה, והזכיר שזו כשיטת רבי אלעזר הקפר. ופשוט.
 
לסיכום:
קושית תוס', למה בדעת רבי שמעון שאיהו גופיה סובר שנזיר חוטא הוא, הוצרך בעל הגמרא להביא ממרחק לחמו ולומר שרבי שמעון סבר לה כשיטת רבי אלעזר הקפר, והלא זו היא שיטתו שלו עצמו כמבואר בנדרים.

ותירוצם, דאה"נ יכול היה בעל הגמ' לומר רבי שמעון לשיטתו דנזיר חוטא הוא, כמבואר דעתו בנדרים, רק אגב שבכל דוכתא בש"ס נזכר שהסובר שנזיר חוטא הוא, הוא רבי אלעזר הקפר, אגב מרוצתו, לא נכנס להוכיח משיטת רבי שמעון מיניה וביה, והזכיר שזו כשיטת רבי אלעזר הקפר.
 
חזור
חלק עליון