• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

הוצאת שו"ת לאור

עצה טובה כבעינן: האם כדאי להוציא לאור שו"ת שלי (שכבר מוקלד והוגה על ידי).
שבהשקפה ראשונה (ואף שניה ושלישית) נראה שחבל על ההשקעה המרובה (שאין לי), שלכאורה מי ירצה ולמי יש זמן לקרוא שו"ת של מחבר שאינו ידוע.
ושמא טעות היא בידי. ועכ"פ אפשר להוציא רק לצורך אוצר החכמה. אשמח לתגובות מחכימות.
 
חלק מהתשובות מעניינים וחלקם דנו בהם באופן זה או אחר בשותי"ם.
ומה כוונתך ב"להצליח". ואם הכוונה לבחינה מסחרית האם כדאי להשתמש בהפצה מקצועית. תודה.
 
ומה כוונתך ב"להצליח". ואם הכוונה לבחינה מסחרית האם כדאי להשתמש בהפצה מקצועית. תודה.
היום ספר מצליח לא הכוונה למכירות, אלא שבלל מסתכלים עליו ודנים בדבריו.
ספר ריווחי זה רק ספרים מיוחדים מאד של אנשים מפורסמים.
וכבר האריכו בזה במקו"א בפורום.
 
ישר כח.
האם אפשרי הדבר לסדר את התשובות בלי להדפיסם אלא רק כדי לשלוח את הקובץ לאוצר החכמה.
ודאי.
אבל גם בשביל זה כדאי לך לדאוג לעימוד נורמלי ולא חובבני.
לעיקר שאלתך, לענ"ד כדאי שתעלה דוגמיות כאן בפורום ונוכל לראות את הכיוון.
 
עצה טובה כבעינן: האם כדאי להוציא לאור שו"ת שלי (שכבר מוקלד והוגה על ידי).
שבהשקפה ראשונה (ואף שניה ושלישית) נראה שחבל על ההשקעה המרובה (שאין לי), שלכאורה מי ירצה ולמי יש זמן לקרוא שו"ת של מחבר שאינו ידוע.
ושמא טעות היא בידי. ועכ"פ אפשר להוציא רק לצורך אוצר החכמה. אשמח לתגובות מחכימות.
לעניות דעתי אם כבודו מוסר שיעורים ומוכר בעירו, זה יצור עניין אעפ"י שזה דברים ידועים
 
לאוצר החכמה אתה יכול להכניס בפידיאף, וכמו שאמר ר' @ע"ה ס"ט תעשה לכה"פ עימוד בסיסי.
וכבר אמרו רז"ל אפי' ספר תורה שבהיכל תלוי במזל.

ואכתוב מרגלית יקרה אגב אורחא, שכבר ידוע מרבותינו ז"ל שמי שעושה לש"ש ובענוה, זוכה שספריו ופסקיו יפרסמו, וכמו שכתב מרן החיד"א בשם הגדולים ערך ב - בית יוסף. ויש הרבה מה להאריך בזה. רק אציין את ספריהם של מרן זיע"א ומרן שליט"א שזכו שדבריהם מתפרסמים בכל העולם ועוד בחיי חיותם!

וכבר שמעתי מאחד מבניו הגאונים של מרן שליט"א שאביו מרן שליט"א אילו היה מוכר את ספריו ומגביה את המחיר רק בכמה שקלים לכל ספר, היה יכול להיות מליארדר, שהרי כולם קונים את הספרים שלו, והוא לא עושה זאת כיון שמטרתו היא לש"ש לזכות את הרבים ולעשות מחיר נמוך כדי שכולם יוכלו לקנות! ובאמת אנו רואים איך שזכו שכל ספריהם נמצאים כמעט בכל בית יהודי בעולם, ולומדים ודנים ומתפלפלים בדברים. אשרי העם שככה לו. אשרי העם שה' אלוקיו, ואשרי העם שאלו רבניו.
ויש עוד אריכות בזה, אם ירצו הציבור אוכל להביא כאן.
 
מנסיון רב שנים, ראוי ומומלץ לכל אדם להכניס לאוצר החכמה
כיון שכאשר אני כותב על ענין מסויים אני מחפש מי דיבר על זה באוצה"ח
ואח"כ אני עובר על הדברים ואם יש הוספות אני מציין לאותו מחבר
משא"כ בספרים שאינם באוצה"ח כגון ספרי הרב אופיר וכדומה, שעם כל הדברים המעניינים שמסתמא יש בהם
אינני יכול לעיין בכל הספרים שבספריה בכל נושא, וק"ו בספרי שו"ת
וכך דרך רבים מהת"ח דהיום
בהצלחה רבה!
 
אני חושב שכדאי כי אין כמעט חבר בפורום שלא כתב ספר או שואף לכך ויהיה בדברים תועלת רבה
מצורף, מתוך מה שכתבתי בס"ד בא' מספריי.

עיקר הכתיבה הוא לחפש את האמת בענוה

ויש לדעת שהעיקר בכתיבת חידו"ת הוא לחפש את האמת באמת לאמיתה של תורה, ורק אדם שהוא מזוכך במידת האמת התורה תדבק בו, כי קב"ה ואוריתא וישראל חד הוא, והקב"ה שמו אמת וחותמו אמת, וברא את העולם במידת האמת כמ"ש אמת מארץ תצמח. והתורה אמת כתיב בה, ומידה זו נרמזה בפתיחת התורה בפסוק "בראשית ברא אלוקים" וסופי התיבות הוא אמת. וכן נרמז בסיום הבריאה בפסוק "ויברך אלוהים את יום השביעי" וכו' "ברא אלוקים לעשות" (ב, ג). סופי תיבות אמת. ללמדנו שכל הבריאה מתחילתה ועד סופה עומדת על
האמת.

ויעקב אבינו בחיר האבות שמסמל את עמוד התורה שמו אמת כמ"ש (מיכה ז, כ) תתן אמת ליעקב. וזו הסיבה שהקב"ה בכבודו ובעצמו קרא ליעקב את שמו, כמ"ש רש"י עה"פ 'ויקרא' שמו יעקב (בראשית כה, כו), שהקב"ה בעצמו קרא שמו יעקב. וצריך להבין למה הקב"ה בעצמו קרא שמו יעקב. והביאור הוא שיעקב מעמיד את העולם במידת האמת, ולכן רק הקב"ה שהוא ג"כ אמת יוכל לקרוא לו בשמו, ולכן כתוב "ויקרא שמו יעקב".

ויש כאלו שמחפשים 'לחדש', וזו טעות כי לא צריך לחפש לחדש, אלא צריך ללמוד באמת את הגפ"ת והראשונים והאחרונים, וכמובן שאם יש מה להוסיף צריך להוסיף ולחדש, אבל לא לחפש זאת כי מי שמחפש זאת עסוק בחיפוש ולא בחידוש האמת.

ובכדי לחפש את האמת באמת נצרכת מידת הענוה, כי אדם שיש בו גאוה הוא מחפש רק לחלוק ולהתגדל, ויכול לעשות את התורה כקרדום לחפור בה, אבל אדם שיש בו ענוה הוא יבקש את האמת באמת.

ונראה שזה נרמז במילים 'וקנה לך חבר', ופסוק זה מיירי על כתיבת חידו"ת, ונרמז בזה שאם אדם יש בו מידת הענוה עד כדי כך שהוא מתייחס ל'קנה' שהוא דבר דומם ואין בו דבר מיוחד, ובכ"ז הוא מתייחס אליו כמו 'חבר' רק בגלל שיש לו הכרת הטוב אליו שעל ידו כותב חידושי תורה, לאדם כזה שיש בו מידת הענוה הוא הראוי לזכות בכתרה של תורה ולחדש בתורה.

וראוי להדגיש ענין זה שכל מחבר ספר שלא תזוח דעתו עליו ח"ו ויחשוב עצמו כמאן דאמר לחלוק במהירות על דברי רבותיו וכן על רבותינו האחרונים. וכל מי שזיכהו השי"ת לחבר ספר, צריך לדעת שזהו הקב"ה שזיכהו לכך מאוצר מתנת חינם. הלכך ודאי שצריך לשמוע ולהבין דברי רבותיו ואף חבירו. ואל יתעקש אדם בדעתו ובסברתו, ביודעו שסברת רבו או חבירו היא הנכונה. ותמיד צריך לחפש אחר האמת [אבל אם יש לו ראיות טובות לדבריו, חובה עליו לעמוד על דבריו, שזהו מלחמתה של תורה. אך אם רואה שאין ראיותיו ראיות, ולחבירו יש ראיות חזקות שלא פרכם. בזה צריך להודות על האמת] ולשמוע דברי חבריו ואפי' תלמידיו וכמו שאמר דוד המלך ע"ה "מכל מלמדי השכלתי". ועל דרך זה אמרו שת"ח נקרא בשם זה, הוא מפני שחכם אמיתי חושב עצמו עדין בבחינת "תלמיד" שיש לו עוד הרבה לדעת וללמוד [ולא שח"ו יקטן ערכו בעיניו, אלא זה על הצד החיובי להוסיף ולהרבות חכמה].

וכמ"ש בילקוט מעם לועז (פר' תרומה עמ' תתקנו) שהתלמיד חכם אע"פ שלמד תורה הרבה, אין יאה לו להתגאות ולהתברך בלבו שמבין הכל, אדרבה, אע"פ שהוא תלמיד חכם גדול בעיני הבריות, הוא עצמו צריך להכיר בחסרונו, וידע הדברים שעדיין אינו יודע. וישוה עצמו לחכמים גדולים, לחכמים שבזמן קדמון, ואז יכיר חסרונו, וידע שכל מה שיודע, עדיין לא הגיע למחצית החכמה, ויקבל בזה שתי טובות, הטובה האחת שיתרחק מן הגאוה, וכל לא יהיה שנאוי בעיני השי"ת ובעיני הבריות. ועוד, שאם יכיר בחסרונו יוסיף ללמוד תורה בלי הפסק, ומיום ליום יתחדש חשקו, וגדולה תהיה חיבתו בתורה. וע"ש.

וכ"כ רבי צדוק הכהן מלובלין זצוק"ל בספרו צדקת הצדיק (אות קטו) וז"ל, כשמחדש דבר בתורה צריך שלא יהיה מצד שום נגיעה בלב שרוצה כך או להתפארות או לחלוק על דברי זולתו וכיוצא. רק מצד התשוקה לידע האמת ואז אפילו טועה נקרא דברי תורה ודברי אלהים חיים שהרי נזכר בתלמוד דברי הטועים ושנדחו מהלכה שגם ההוה אמינא הוא דברי תורה. שכך יסד השם יתברך מושכל ראשון ואחר כך הגעה לאמת וגם המושכל ראשון הוא מהשם יתברך ודברי אלהים חיים. אבל כשהוא מצד הנגיעה אז אינו נקרא דברי תורה כלל כמו שנאמר בירבעם (מלכים - א י"ב ל"ג) החודש אשר בדא מלבו ובודאי הוא דרש להם איזה דרש ולימוד שחג האסיף הוא בחשון. רק לפי שהיה מצד הנגיעה לעשות נגד בית דין שבירושלים נקרא אשר בדא מלבו ולא נאמר בזה אלו ואלו דברי אלהים חיים.

ובענין זה כתב רבינו החיד"א בספרו שם הגדולים (אות בית, בית יוסף), שהסיבה שניתנה משמים לחבר את החיבור הגדול "בית יוסף" רק ע"י מרן רבינו יוסף קארו זיע"א, הוא משום ענוותנותו היתרה. ע"ש. וכעי"ז כתב בספר עשות פרי (עמ' ערב) ששמע מהגאון הגדול הגר"ד פוברסקי זצוק"ל בשיחת מוסר שמסר בפני בני הישיבה אודות חידושי תורה, שאמר שאי אפשר שיהיו החידושים מזוככים ומכוונים לאמיתה של תורה, כי אם ע"י שהאדם מזוכך במידותיו מכל פניה של גאוה ושקר וכיו"ב, דאם לא כן מוכרח הוא להטות האמת מחמת פניותיו, וכמידת זיכוך נפשו משקר ומדות רעות כך הוא ערך מעלת חידושי תורתו. עוד הוסיף ואמר שתורתינו תורת אמת היא. וכדי להתקרב אליה ולדעת סודה צריך להתדבק במדת האמת. ע"ש.

ובספר ארחות רבינו הקה"י (ח"א עמוד ג) כתבו וז"ל, אני זוכר עוד כמה פעמים שגנז קונטרסים של חידושי תורה לאחר שכתבם שבע או שמונה פעמים, ושאלתי אותו מדוע הוא גונזם, וענה לי, שיש לו הרגשה שיש שם סברא שאינה כ"כ אמת... עכ"ל. וכמ"ש הרמב"ם בהקדמתו, שאין אדם ניצול משגיאה. והוא עצמו חזר בו בכמה מקומות אחרי שהספרים שלו התפרסמו, וכתב כמה פעמים לחכמי לוניל: "צר לי שספרי כבר התפשטו בכל ארצות תבל ויש דברים שאני חוזר בי, בבקשה מכם תתקנו במקום פלוני שטעיתי, כדי שלא יהיה שום מכשול" (עי' שו"ת פאר הדור סי' מא ועוד).

וכן אנו רואים דבר זה לשאר גדולי וחכמי ישראל לדורותיהם. וכמו שראינו למרן שה"ת פוסה"ד רבן של בני הגולה הגר"ע יוסף זיע"א שחזר בו בכמה מההלכות [וכמו לענין הוצאת ס"ת קודם עמוה"ש, וכן לענין שיעור כזית שחזר בו להורות שהשיעור הוא כ-27 גרם, וכן לענין קריאה לאור נר של שעוה בשבת, וכן לענין ברכת הריח בהדס של ערלה, וכן בעבר ובירר בשבת, וכן לענין ברירה בעצמות של דגים וכן לענין מי שלא הבדיל במוצ"ש עד מתי יכול להבדיל, ועוד. עי' בקיצור ש"ע ילקו"י ח"ב בהקדמה ובילקו"י הל' השכמת הבוקר מהדורת תשס"ד בהקדמה] – ועל כן לא פלא שספריהם וחידושיהם נתקבלו בכל תפוצות ישראל, משום שהדברים היו מזוככים ומצורפים לאמתה של תורה.

וכן על דרך זה מיושב הדבר שלכאורה אינו מובן, דאמרו רבותינו ז"ל "דמודים דרבנן היינו שבחייהו" וביאור הדבר הוא שכשרוצים לשבח ת"ח, משבחים אותו שבזמן שראה שטעה הוא הודה ולא בוש. ולכאורה הדבר תמוה אמאי משבחים ת"ח בדבר זה. הלא מן הראוי שישבחוהו בכח חריפותו או בזיכרונו המופלא וכישרונו הנדיר ובכח שקידתו והתמדתו בתורה וכדו'. ולכאורה הדבר הזה שמודה על האמת הוא נראה ענין שולי. ומרגלא בפומיה דמרן פוסק הדור רבינו יצחק יוסף שליט"א לבאר ענין זה בטוב טעם ודעת. דאדרבה הדבר הזה שמודה על האמת, שהוא נראה כפרט שולי במעלותיו של הת"ח. הוא המעלה הכי גדולה שיש לו. משום שע"י שאומרים שהת"ח כשרואה בדבר מה שהבין לא נכון, וחוזר בו – בזה מתברר ומתגלה למפרע שכל שאר דבריו הם אמת, וזהו בגדר "סימן" על הגברא שהוא מחפש תמיד אחר הסברא האמיתית והפלפול הנכון וכדו'. וזה מגלה על כל מהלך חייו של הת"ח שנעשה באמת וישר, וא"כ נמצא שאדרבה ענין זה שמודה על האמת הוא מגלה על הת"ח בכל הענינים, ואינו בגדר "סיבה" שהת"ח אחד ממעלותיו שמודה על האמת אלא זה סימן על הת"ח כמבואר, משום שהתורה אמת כתיב בה, ומי שמתנהג בענוה זוכה לכתרה של תורה. וכמו שאמרו במשנה באבות (א, א) "משה קיבל תורה מסיני", לרמוז שמשה רבינו זכה לקבל את התורה משום שהיה כמו הר סיני, וכמו שהר סיני התנהג בענוה וזכה שתינתן עליו התורה "הָהָר חָמַד אֱלֹהִים לשבתו" (תהלים סח, יז), כך משה רבינו שהתנהג בענוה – "והאיש משה עניו מאד מכל האדם אשר על פני האדמה" (במדבר יב, ג) – זכה לקבל את התורה. עוד הוסיף מרן שליט"א וז"ל, וזה בדוק ומנוסה, יש אברכים שיש להם ידיעות והם בקיאים בדברי האחרונים, ולעומתם חבריהם יודעים רק את הסוגיא עם ד' הראשונים על הדף, ואותם הבקיאים באים לידי יוהרא, וזה סכנה, צריך כל אחד לחשוב לעצמו איפה אני ואיפה רבותינו, ואז יגיע לענוה, ויזכה שדבריו וספריו ופסקיו יתפרסמו כי "לענוים יתן חן" (משלי ג, לד).
 
נערך לאחרונה:
תעשה באוצר החכמה, הכי טוב, חבל על הכסף.
אנשים צריכים לדעת: אברכים לומדים הסוגיא עם הראשונים, טור ב"י, שו"ע, נו"כ, ולמי שמהדר גם אחד או שתים מגדולי אחרוני זמנינו [או ליקוט שמביא אותם].
ואחרי זה צריך גם לחזור על זה. וזה חוץ מהלימודים אחרים, כגון תנ"ך, משניות או גמרא, מוסר וכו'

ואחרי כל זה למי יש כח לפתוח ספר אחר שהוא לא נמנה על הספרים הנ"ל??????
 
ואחרי כל זה למי יש כח לפתוח ספר אחר שהוא לא נמנה על הספרים הנ"ל??????
למי שאוהב את התורה ומחפש עוד [כמובן שגם מי שלא עושה כך, הוא אוהב את התורה], או למי שרוצה לחבר ספר, או למי שרוצה להרחיב אפיקים או סתם לסקרנות, לא חסר סיבות.
 
עצה טובה כבעינן: האם כדאי להוציא לאור שו"ת שלי (שכבר מוקלד והוגה על ידי).
שבהשקפה ראשונה (ואף שניה ושלישית) נראה שחבל על ההשקעה המרובה (שאין לי), שלכאורה מי ירצה ולמי יש זמן לקרוא שו"ת של מחבר שאינו ידוע.
ושמא טעות היא בידי. ועכ"פ אפשר להוציא רק לצורך אוצר החכמה. אשמח לתגובות מחכימות.
לכבוד כת"ר,
גם אני אישית הוצאתי כמה קונטרסים. ויש לי כמה עצות מהנסיון. יש להקפיד שהתשובות יהיו אקטואליות, ולא ארוכות מאוד, כמובן שצריך לפלפל ולהאריך, אבל בטוב טעם. למשל שבוע שעבר רציתי לעיי' שנושא שכתב חבר שלי בספרו, וראיתי שהאריך בזה בעשרות עמודים וזה הוריד לי את החשק לקרוא.
וגם חשוב להקפיד על גרפיקה ועימוד טוב, שראיתי הרבה ספרים שנופלים בזה, כגון אחד אצלנו שהוציא ספר שחור, בלי עיצוב כלל, וכמובן שזה עולה כסף, אבל זה שווה הרבה, שאדם שעובר ליד הספר ורואה את העיצוב זה נותן לו חשק לפתוח אותו. ואגב אני מאוד ממליץ על הגרפיקאי שלמה נזרית (ראיתי שהוזכר כבר בפורום) פלא' שלו -0504158840.
ובדר"כ אנשים מסתכלים במפתחות ורואים את הנושאים, אז כדאי לכתוב בצורה מעניינת, כגון "ברכת השניצל" ולא "בדין מין דגן", "ברכת המסטיק" ולא "בדין מטעמת", וכן על זה הדרך.
ואגב כתב השבט מוסר (כמדומני) שיש ספרים שמתקבלים ויש פחות, וזה בגלל שאם הקוראים קרובים לשורש נשמה של המחבר או לא, ולכן לפעמים אדם מוצא ספר מלפני מאות שנה, ומתחבר אליו, ומוציא אותו במהדורות חדשות, וזה הוא בגלל שהוא שורש נשמה של המחבר או גלגול של המחבר עצמו. ולכן זה מוריד את החשש שאולי לא יקראו.
ולסיום ישנה מעלה גדולה להוציא ספר (או קונטרסים) שכאשר אדם מוציא את דבריו לאור עולם, הוא מדקדק בדברים ומעיין בהם, ומחפש ספרים שדיברו בנושא, ומרחיב את הידיעות שלו, וכן שלומד נושאים שונים הוא מוצא ראיות לדברים שכתב בעבר, וזה גורם לו ללמוד יותר בעיון, וכן לזכור את הלימוד, וכן כתב בהקדמה לספר 'מנחת כהן' שבגלל הטרדות והפרנסה הוא רצה לזכור את הלימוד ולכן הוא כתב את זה בצורה של ספר, שלימוד שאדם כותב הוא זוכר, וזה רווח נקי של המחבר, שאפי' אם אף א' לא יקרא בו, עצם זה שהמחבר זוכר את לימודו, ונהיה ת"ח, זה שווה כל הון שבעולם. ובקיצור בהצלחה.
 
לכבוד כת"ר,
גם אני אישית הוצאתי כמה קונטרסים. ויש לי כמה עצות מהנסיון. יש להקפיד שהתשובות יהיו אקטואליות, ולא ארוכות מאוד, כמובן שצריך לפלפל ולהאריך, אבל בטוב טעם. למשל שבוע שעבר רציתי לעיי' שנושא שכתב חבר שלי בספרו, וראיתי שהאריך בזה בעשרות עמודים וזה הוריד לי את החשק לקרוא.
וגם חשוב להקפיד על גרפיקה ועימוד טוב, שראיתי הרבה ספרים שנופלים בזה, כגון אחד אצלנו שהוציא ספר שחור, בלי עיצוב כלל, וכמובן שזה עולה כסף, אבל זה שווה הרבה, שאדם שעובר ליד הספר ורואה את העיצוב זה נותן לו חשק לפתוח אותו. ואגב אני מאוד ממליץ על הגרפיקאי שלמה נזרית (ראיתי שהוזכר כבר בפורום) פלא' שלו -0504158840.
ובדר"כ אנשים מסתכלים במפתחות ורואים את הנושאים, אז כדאי לכתוב בצורה מעניינת, כגון "ברכת השניצל" ולא "בדין מין דגן", "ברכת המסטיק" ולא "בדין מטעמת", וכן על זה הדרך.
ואגב כתב השבט מוסר (כמדומני) שיש ספרים שמתקבלים ויש פחות, וזה בגלל שאם הקוראים קרובים לשורש נשמה של המחבר או לא, ולכן לפעמים אדם מוצא ספר מלפני מאות שנה, ומתחבר אליו, ומוציא אותו במהדורות חדשות, וזה הוא בגלל שהוא שורש נשמה של המחבר או גלגול של המחבר עצמו. ולכן זה מוריד את החשש שאולי לא יקראו.
ולסיום ישנה מעלה גדולה להוציא ספר (או קונטרסים) שכאשר אדם מוציא את דבריו לאור עולם, הוא מדקדק בדברים ומעיין בהם, ומחפש ספרים שדיברו בנושא, ומרחיב את הידיעות שלו, וכן שלומד נושאים שונים הוא מוצא ראיות לדברים שכתב בעבר, וזה גורם לו ללמוד יותר בעיון, וכן לזכור את הלימוד, וכן כתב בהקדמה לספר 'מנחת כהן' שבגלל הטרדות והפרנסה הוא רצה לזכור את הלימוד ולכן הוא כתב את זה בצורה של ספר, שלימוד שאדם כותב הוא זוכר, וזה רווח נקי של המחבר, שאפי' אם אף א' לא יקרא בו, עצם זה שהמחבר זוכר את לימודו, ונהיה ת"ח, זה שווה כל הון שבעולם. ובקיצור בהצלחה.
ישר כח גדול
 
לכבוד כת"ר,
גם אני אישית הוצאתי כמה קונטרסים. ויש לי כמה עצות מהנסיון. יש להקפיד שהתשובות יהיו אקטואליות, ולא ארוכות מאוד, כמובן שצריך לפלפל ולהאריך, אבל בטוב טעם. למשל שבוע שעבר רציתי לעיי' שנושא שכתב חבר שלי בספרו, וראיתי שהאריך בזה בעשרות עמודים וזה הוריד לי את החשק לקרוא.
וגם חשוב להקפיד על גרפיקה ועימוד טוב, שראיתי הרבה ספרים שנופלים בזה, כגון אחד אצלנו שהוציא ספר שחור, בלי עיצוב כלל, וכמובן שזה עולה כסף, אבל זה שווה הרבה, שאדם שעובר ליד הספר ורואה את העיצוב זה נותן לו חשק לפתוח אותו. ואגב אני מאוד ממליץ על הגרפיקאי שלמה נזרית (ראיתי שהוזכר כבר בפורום) פלא' שלו -0504158840.
ובדר"כ אנשים מסתכלים במפתחות ורואים את הנושאים, אז כדאי לכתוב בצורה מעניינת, כגון "ברכת השניצל" ולא "בדין מין דגן", "ברכת המסטיק" ולא "בדין מטעמת", וכן על זה הדרך.
ואגב כתב השבט מוסר (כמדומני) שיש ספרים שמתקבלים ויש פחות, וזה בגלל שאם הקוראים קרובים לשורש נשמה של המחבר או לא, ולכן לפעמים אדם מוצא ספר מלפני מאות שנה, ומתחבר אליו, ומוציא אותו במהדורות חדשות, וזה הוא בגלל שהוא שורש נשמה של המחבר או גלגול של המחבר עצמו. ולכן זה מוריד את החשש שאולי לא יקראו.
ולסיום ישנה מעלה גדולה להוציא ספר (או קונטרסים) שכאשר אדם מוציא את דבריו לאור עולם, הוא מדקדק בדברים ומעיין בהם, ומחפש ספרים שדיברו בנושא, ומרחיב את הידיעות שלו, וכן שלומד נושאים שונים הוא מוצא ראיות לדברים שכתב בעבר, וזה גורם לו ללמוד יותר בעיון, וכן לזכור את הלימוד, וכן כתב בהקדמה לספר 'מנחת כהן' שבגלל הטרדות והפרנסה הוא רצה לזכור את הלימוד ולכן הוא כתב את זה בצורה של ספר, שלימוד שאדם כותב הוא זוכר, וזה רווח נקי של המחבר, שאפי' אם אף א' לא יקרא בו, עצם זה שהמחבר זוכר את לימודו, ונהיה ת"ח, זה שווה כל הון שבעולם. ובקיצור בהצלחה.
מצטרף לדבריו, אני מכיר מחברים שכתבו שו"תים גדושים ועמוסים בעיון ובפלפול ישר אך הם שוכבים במדף וכמעט ולא פותחים אותם אפילו.
ומאידך השו"תים שנכתבו בהם תשובות קצרות עם מסקנת ההלכה למעשה בנידונים אקטואלים שימושיים מאוד, ופעמים שגם בעלי בתים
שאין להם כל כך פנאי זוכים ללמוד בהם ולהרחיב ידיעות.
ושמעתי מהרבה אברכים שהסיבה העיקרית לכך הוא משום קוצר הזמן והטרדות הרבות בדורנו.
 
הרב @ראובן בכורי שליט"א, קיי"ל דאין ביהמ"ד בלא חידוש.
כך שהחברים דכאן תוכל ל"שפץ" את הספר. אבל חס ושלום אם לא תוציא את הספר!
מקסימום תעלהו לאוצה"ח, כך יהיה לך זיכוי הרבים לאלפים ורבבות, מבלי שתדע בכלל... ובשמים יראו לך את כל מה שעמלת וטרחת.
ולגבי הטענה שלא כולם לומדים שותי"ם וכד', אין זה טענה נכונה.
וראה מה שכתב בהקדמת המלאכת שלמה (קמחי) על המשניות דברים נוראים.
וה' יהא בעזרך לגייס כל מה שתצטרך ביד רחבה בע"ה.
ויש כמה נדיבי עם שמוכנים לסייע לשו"ת של מחברי הזמן.
ומן הסתם הספר שלך ברמה ואיכותי, ויגילו וישמחו בך ויעטרוך בזהובים.
אם תרצה, אוכל בל"נ לקשר אותך עמהם בפרטי.
 
חזור
חלק עליון