• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

החזרת הנוסח המקורי של ברכת המינים.

לא אני חידשתי אלא בעל המאמר הנל. כדאי שתעיין באורך בדבריו.
צ״ע מנא ליה הא. (יש אותו בקובץ דיגטלי?)
ועוד על פי דרכו של מרן בתירוץ ראשון שמהירושלמי נלמד שלא בעינן פתיחה מעין החתימה, נלמד שה״ה סמוך לחתימה.
(ואין לומר שהירושלמי הצריך זדים מחמת נוסח הברכה, כמובן לכל המעיין כדבעי בירושלמי שפשוט אמר שצריך לחתום זדים)
 
היה צריך לחתום ומכניע 'זדים' דהוי מעין החתימה סמוך לחתימה, אבל בדורות האחרונים ששינו ואומרים ומלכות הרשעה, א"כ יש לחתום ומכניע מינים שהרי הברכה נקראת ברכת המינים.
אין דבר יותר תמוה מזה, שיש לנו הוכחות ברורות בכמה מקומות בחז"ל על נוסח הברכה ובכל זאת מקיימים מה שהאחרונים שינו
כל הלומד'ס הזה של נוסח בדורות הקדומים והנוסח עכשיו לא מצליח להתיישב עם המציאות שברור כשמש כיצד היה הנוסח שתקנו לנו אנשי כנסת הגדולה
ואם יעיינו בתשובה הראשונה שהעלו כאן יווכחו לראות, שבכל הדורות היה נוסח פשוט למשומדים וכו'. אך מחמת הצנזורה (גויים או יהודים משומדים) שינו כל מיני שינויים, וגם הנוסח המקובל כיום עבר הרבה תזוזות עד שהגיע למה שהגיע. ומה לנו להתאמץ לקיימו כאילו היה הלכה למשה מסיני

ומבלי לעיין באותה תשובה, נראה פשוט שמה שאפשר לקרב לאנשי כנסת הגדולה ולחז"ל נעשה. וכבר כתבו כמה אחרונים המובאים בתשובות מרן זצ"ל, שזדים בכלל מינים
 
צ״ע מנא ליה הא. (יש אותו בקובץ דיגטלי?)
כבר ציינתי לעיל כמה פעמים שישנו באוצר החכמה.
אין דבר יותר תמוה מזה, שיש לנו הוכחות ברורות בכמה מקומות בחז"ל על נוסח הברכה ובכל זאת מקיימים מה שהאחרונים שינו וכו'.
כבר כתבתי דאדרבה בא ונחזיר את הנוסח של חז"ל האמיתי למשומדים ומלכות זדון וזדים וכל הברכה כתיקנה. שהרי יש לנו הוכחות ברורות שכך חז"ל אמרו, שהרי כך גירסת כל הגאונים והראשונים שקבלו מחז"ל.

כל הלומד'ס הזה של נוסח בדורות הקדומים והנוסח עכשיו לא מצליח להתיישב עם המציאות שברור כשמש כיצד היה הנוסח שתקנו לנו אנשי כנסת הגדולה
אתן לך דוגמא ממקום אחר שגם עשו כן חלק מהאחרונים, והיא ברכת ההפטרה.
הנוסח לפני הצנזורה הוא ולעלובת נפש 'תנקום נקם' וכו' משמח ציון בבניה.
הצנזורה שינו ל'תושיע' במהרה בימינו וכו' 'משמח' ציון בבניה.
חלק מהאחרונים התקשו שחסר כאן מעין החתימה סמוך לחתימה, והוסיפו תושיע 'ותשמח' וכו' 'משמח' ציון בבניה.
הרי שלאחר השינוי של הצנזורה ניסו להתאים את הנוסח והוסיפו בו.

בכל אופן, להביא ראיה מהירושלמי והראשונים נגד נוסח 'מינים' כבר אי אפשר, מאחר ויש חילוק בין נוסחתם לנוסחתנו.
אפשר להתוכח בסברא האם לקבל חילוק זה או לא, ואני מסכים שאין חילוק זה מוכרח, ואפשר בהחלט לומר שזדים היינו מינים, אבל כבר א"א לומר שיש ראיה מהירושלמי וכל הראשונים נגד הנוסח מינים. וזה עיקר מה שבא לומר במאמר שם.
מבלי לעיין באותה תשובה
זה לא דרך של ת"ח, לומר מבלי לעיין וכו' אני כבר מחליט מה אני רוצה לשמוע ולדעת. אני כתבתי ממש בקצרה את דבריו. יש לו שם עוד כמה דרכים ליישב. מי שרוצה לדחות את דבריו שיעיין במאמרו היטב ולאחר מכן יאמר את דעתו ואת השגותיו. אבל 'מבלי לעיין' זה אומר שלא מעניין אותי מה יגיד, ודאי שמה שכתב בשו"ת יחו"ד נכון, ואין מה לדון בזה. אם זו הגישה אז הדיון כאן מיותר.

שזדים בכלל מינים
באותה מדה אפשר לומר שמינים בכלל זדים, וגם לירושלמי אם חותם 'מינים' שפיר דמי, דהיינו הך, אלא שהירושלמי חתם זדים משום שאמר 'זדון' וכיון שמינים וזדים שקולים העדיף לחתום בדומה לו ממש, אבל אנו שאין אומרים 'זדון' אה"נ שעדיף לומר 'מינים'. האם יש ראיה לא כך?
 
באותה מדה אפשר לומר שמינים בכלל זדים, וגם לירושלמי אם חותם 'מינים' שפיר דמי, דהיינו הך,
אפשר לומר שאם בדיעבד חתם מינים יצא יד"ח שלא שינה ממש
אלא שהירושלמי חתם זדים משום שאמר 'זדון' וכיון שמינים וזדים שקולים העדיף לחתום בדומה לו ממש, אבל אנו שאין אומרים 'זדון' אה"נ שעדיף לומר 'מינים'. האם יש ראיה לא כך?
בירושלמי לא כתוב כל הנוסח אלא הנוסח בראשונים הוא כך - למשומדים אל תהי תקוה, וכל המינים והכל המלשינים (ויש גרסאות הזדים) כרגע יאבדו. וכל אויבינו וכל שונאנו מהרה יכרתו, ומלכות זדון מהרה תעקר ותשבר ותכלה ותכניע במהרה בימינו. בא"י שובר אויבים ומכניע זדים.
לכן, אם נאמר חתימה מעין הפתיחה, א"כ זדים בכלל משומדים (ששניהם סוגי רשעים). אך לא בגלל שכתוב באמצע הברכה זדון חותמים זדים, אלא בגלל הפתיחה של הברכה.
וגם למנהגינו שאומרים למינים ולמלשינים, שפיר דמי לחתום לכתחילה זדים כפי הנוסח ב10 מקומות בחז"ל וכל הראשונים בלי יוצא מן הכלל, שגם בנוסח המקורי רואים שלא צריך שתהיה החתימה בדיוק כמו הפתיחה אלא רק 'מעין', א"כ גם כאן זדים בכלל מינים.
 
לכן, אם נאמר חתימה מעין הפתיחה, א"כ זדים בכלל משומדים (ששניהם סוגי רשעים). אך לא בגלל שכתוב באמצע הברכה זדון חותמים זדים, אלא בגלל הפתיחה של הברכה.
מנין לך? אולי זה משום החתימה? ולכן בזמננו שפיר דמי לשנות. כשרוצים להביא ראיה שזדים זה דוקא, מהירושלמי, צריך שהראיה תהיה חזקה, ואם אפשר לומר שזה משום החתימה - א"כ אין ראיה, והמוציא מחבירו [שגירסת מינים נסתרת מדברי הירושלמי] עליו הראיה [שגם לגירסתנו חובה לחתום זדים].
וגם למנהגינו שאומרים למינים ולמלשינים, שפיר דמי לחתום לכתחילה זדים כפי הנוסח ב10 מקומות בחז"ל וכל הראשונים בלי יוצא מן הכלל, שגם בנוסח המקורי רואים שלא צריך שתהיה החתימה בדיוק כמו הפתיחה אלא רק 'מעין', א"כ גם כאן זדים בכלל מינים.
אה"נ ד'שפיר דמי', דהיינו שלא צריך 'למחות' במי שאומר 'זדים' לנוסחתנו, אבל מאידך 'שפיר דמי' גם לחתום 'מינים' לנוסחתנו.

לא באנו לומר שהנוסח העיקרי אמור להיות 'מינים' וא"א לומר בזמננו 'זדים', אלא שאין להרעיש על הנוסח 'מינים' מדברי הירושלמי והראשונים וכנ"ל.

ובכל אופן כבר כתבתי כמה פעמים שאם נאמר את הנוסח המקורי ודאי שיש לומר זדים ואף אחד לא פליג על זה.
 
מנין לך? אולי זה משום החתימה?
לא הבנתי דבריך. גם בנוסח של כל הראשונים אין החתימה 'בדיוק' כמו הפתיחה אלא 'מעין'. וישנם עוד ברכות כאלו שלא הקפידו על חתימה כמו הפתיחה ממש (מגן אברהם. מחיה המתים. הרוצה בתשובה. המחזיר. הטוב שמך). אלא החתימה היא כעין הנושא הכללי של הברכה. וה"ה כאן. אך אין ראיה שמשום שכתוב בברכה מלכות זדון צריך לחתום זדים, ולמנהגינו יש לחתום מינים. אלא זדים בכלל משומדים
אה"נ ד'שפיר דמי', דהיינו שלא צריך 'למחות' במי שאומר 'זדים' לנוסחתנו, אבל מאידך 'שפיר דמי' גם לחתום 'מינים' לנוסחתנו.
כבר כתבתי שאין שום ראיה מטענתך במחילה וחייב לעשות מה שחז"ל כתבו בכמה מקומות שאין עליהם סתירה ממקום אחר
 
בכל אופן, להביא ראיה מהירושלמי והראשונים נגד נוסח 'מינים' כבר אי אפשר, מאחר ויש חילוק בין נוסחתם לנוסחתנו.
אפשר ועוד איך, כ״ש לתרוץ הראשון של מרן שמהירושלמי תלמד שלא תלוי הדבר בנוסחאות של מעין הפתיחה או סמוך לחתימה מעין החתימה וכו׳.
ותמה אני אם באמת ראה כבודו את לשון הירושלמי, שכלל לא תולה את החתימה בנוסח הברכה עצמה, אלא רק אומר שצריך לחתום זדים, ומנא לן הא לחדש ולחלק שהירושלמי תלה הדבר בעצם נוסח הברכה.
אלא שהירושלמי חתם זדים משום שאמר 'זדון'
וליתא כאמור.
מנין לך? אולי זה משום החתימה?
אותה שאלה כבר החזרתי אליך, מנין לך שהא תליא בהא? ולחיד״א כל הקפידא הוא משום הפתיחה.
אלא שאין להרעיש על הנוסח 'מינים' מדברי הירושלמי והראשונים וכנ"ל.
האם אני צריך לומר לכבודו ללמוד את התשובה ביחו״ד הנ״ל שוב פעם? הרי כל התשובה מוקדשת רק לומר שאין לומר למינים, וודאי שאם החיד״א היה רואה את הירושלמי היה חוזר בו וכו׳.

באמת שכל הדיון מצדך כאן חסר במקורות מלבד החיבור שרצית להביא לעיל.
 
אגב, כל הנידון של מעין הפתיחה צ"ע, דבגמ' (פסחים קד) כתוב או שיהיה מעין פתיחתן 'סמוך' לחתימתן. או מעין חתימתן 'סמוך' לחתימתן. אך לא שצריך בחתימת הברכה מעין המילה הראשונה של הברכה.
 
בקובץ 'ויברך דוד' קובץ ז' [תש"פ] ישנו מאמר של הרב משה חדד בענין זה, ושם כתב ליישב דאדרבה, בדורות הקודמים שהיו אומרים למשומדים וכו' ומלכות 'זדון' מהרה תעקר וכו', היה צריך לחתום ומכניע 'זדים' דהוי מעין החתימה סמוך לחתימה, אבל בדורות האחרונים ששינו ואומרים ומלכות הרשעה, א"כ יש לחתום ומכניע מינים שהרי הברכה נקראת ברכת המינים. והאריך בזה
הדברים אינם נכונים.
נוסח ארץ ישראל הקדום כפי שמופיע בגניזות וכפי שהדפיסו בכמה ספרים בדורנו היה כך:
לַמְשֻׁמָּדִים אַל תְּהִי תִקְוָה, אִם לֹא יָשׁוּבוּ לְתוֹרָתֶךָ, הַנָּצְרִים וְהַמִּינִים כְּרֶגַע יֹאבֵדוּ, יִמָּחוּ מִסֵּפֶר חַיִּים, וְעִם צַדִּיקִים אַל יִכָּתֵבוּ. בָּרוּךְ אַתָּה יי מַכְנִיעַ זֵדִים ע"כ.
לא מוזכר בנוסח זה 'ומלכות זדון', ולכן א"א לתלות את החתימה מכניע 'זדים' בסמוך לחתימה ומלכות 'זדון'.
 
הדברים אינם נכונים.
נוסח ארץ ישראל הקדום כפי שמופיע בגניזות וכפי שהדפיסו בכמה ספרים בדורנו היה כך:
לַמְשֻׁמָּדִים אַל תְּהִי תִקְוָה, אִם לֹא יָשׁוּבוּ לְתוֹרָתֶךָ, הַנָּצְרִים וְהַמִּינִים כְּרֶגַע יֹאבֵדוּ, יִמָּחוּ מִסֵּפֶר חַיִּים, וְעִם צַדִּיקִים אַל יִכָּתֵבוּ. בָּרוּךְ אַתָּה יי מַכְנִיעַ זֵדִים ע"כ.
לא מוזכר בנוסח זה 'ומלכות זדון', ולכן א"א לתלות את החתימה מכניע 'זדים' בסמוך לחתימה ומלכות 'זדון'.
שיכנעת אותי, אני עובר לנוסח הזה...
רק לפנ"ז אשמח לבירור למה עדיף מנוסח הרמב"ם (נראה לי שגם הוא היה קדום):
1648052961407.png
 
כבר כתבתי לעיל את קיצור דבריו, והוא שודאי בזמן חז"ל היה הנוסח 'זדים' כמו שהוא בירושלמי ובכל הראשונים, ואין חולק בזה.
אולם בזמנם הנוסח גם היה ומלכות 'זדון' מהרה תעקר, וכיון שכן חתמו מכניע 'זדים' והוא מעין החתימה סמוך לחתימה.
אבל לאחר הצנזורה ששינו למלכות 'הרשעה' כיון דאשתני אשתני ועדיף טפי לחתום מכניע 'מינים' שהוא עיקר הברכה הנקראת ברכת המינים.
אז הטענה שלו היא בכלל לא מצד המנהג והנוסח הקדום, אלא שטוען שצריך לשנות. ולא כמו שמובן מהודעת הפתיחה.
אלא הטענה שלו שאם שינו משהו צריך לשנות עוד.
וע"ז יש להשיב א'. זה מנין לו? ב'. שעכ"פ נמצא שדברי מרן הראש"ל שליט"א נכונים שלא שינה נוסחאות אלא החזיר את הנוסחאות הקדומים, (ואין הכוונה דוקא לנוסח הקדום יותר, אלא דלא בדה נוסח מליבו).
 
אז הטענה שלו היא בכלל לא מצד המנהג והנוסח הקדום, אלא שטוען שצריך לשנות. ולא כמו שמובן מהודעת הפתיחה.
אלא הטענה שלו שאם שינו משהו צריך לשנות עוד.
זו הטענה של יושב אוהלים.
הודעת הפתיחה היא של כהן בעניין הנ"ל, ובתוך הדברים הסתעף יושב אוהלים וכתב דבריו.
 
חזור
חלק עליון