• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

הטמנה מעל התבשיל - הטמנה במקצת?

בילקוט יוסף שבת א החדש, בהלכה למעלה (עמ' תרלה) כתב להתיר לטמון בבגדים אם טומן רק למעלה בלי שירד לדפנות.

ובהערה (עמ' תרמב ד"ה והנה) הביא שיש לחקור האם ההיתר (בסימן רנז ס"ח) לשים בגדים על הלוח, הוא משום שהלוח אין בו הבל כלל ולכן הוא חוצץ, ולפ"ז אם אין לוח - אסור אפילו שלא נוגע הבגד בדפנות הקדרה, או שמא ההיתר הוא מצד שהבגדים לא נוגעים בקדירה, לכן מותר, ולפ"ז גם אם הבגדים על הקדרה ממש מותר כל שלא יורד לדפנות.

ולמעשה הוא פושט ספיקו מדברי מרן בב"י שמשמע שההיתר הוא רק מצד שהלוח חוצץ, הא לאו הכי אסור לשים בגדים אפילו שלא יורדים לדפנות.

אבל על זה כותב "אלא שכבר נתבאר בשו"ת יבי"א ח"ו סי' לג בשם מהר"ם בן חביב ועוד אחרונים שהמנהג פשוט כדעת הרמב"ן וכו'. והביא שאע"פ שלדעת מרן אה"נ שאין להקל בזה, אבל המנהג הוא כנגד מרן וכנ"ל.

ובמחכ"ת לא זכיתי להבין, הרי אין שום קשר בין המנהג הזה לנידון דידן, כי המנהג הוא סה"כ בא לעשות את מה שלמרן נחשב כ'מוסיף הבל' (בגלל החום שעולה מלמטה) כאינו מוסיף הבל, ולכן זה מתיר לטמון בבגדים "מערב שבת" אפילו שלכאורה זה מוסיף הבל מלמטה, דמ"מ המנהג לא להתחשב בלמטה אלא רק בלמעלה ומכיון שלמעלה זה בגדים שאינם מוסיפים הבל שפיר דמי, וכדעת הרמב"ן. אבל בשבת שאסור גם דבר שאינו מוסיף הבל, לא נותן ולא מוסיף כלום המנהג הזה.

אחר כך כתב: אולם ההיתר שכתבנו בילקו"י הנ"ל הוא ע"פ מ"ש מרן אאמו"ר שליט"א במכתב בזה"ל: מותר לתת תבשיל תוך תנור חשמלי מערב שבת, וכו', שאיסור הטמנה אין כאן, "כיון שצידי הקדירה אינם נוגעים בדופני התנור". וכו' וכו'. ומבואר שכל שאין הקדרה נוגעת בצידי התנור לא חשיבא הטמנה. עכ"ל.

ואחר המחילה רבה אינו מובן, דמה עניין זה לזה? שם הקדירה לא נוגעת בדופני התנור כלל [גם לא מלמעלה כמובן], אבל כאן הבגדים נוגעים למעלה מעל הקדרה, ומהיכי תיתי להקל נגד מרן בסי' רנג ס"א שהטמנה ע"ג גחלים אסורה דהטמנה במקצת שמה הטמנה?

והוסיף "וזכורני שבזמנו [תשנ"א] בעת הגהת ילקוט יוסף עם מרן אאמו"ר שליט"א, הדבר היה פשוט בעיניו שכל שאין השמיכות נוגעות בדפנות הקדירה אין בזה הטמנה, והביאור בהיתר זה, כנזכר. עכ"ל.

מהו "כנזכר"? במכתב? חדא, כבר התבאר שאין ראיה מהמכתב לנידון דידן, שנית ערבך ערבא צריך... או שכוונתו למנהג? כבר התבאר שאין שום קשר למנהג הזה כלפי הטמנה בשבת.

הוסיף: ויש לצרף ולומר דמרן לא יחמיר ב' חומרות - דין הטמנה במקצת, ודין דרבינו יונה. עכ"ל.

ושוב פעם הנידון של רבינו יונה [אם הטמנה בדבר שאינו מוסיף הבל אסור מכיון שיש מקור אש למטה והוי כמוסיף הבל] אינו רלוונטי לגבי שבת עצמו, שגם אם לא תחמיר את רבינו יונה ותחשיבהו כאינו מוסיף הבל [וכדעת הרמב"ן] עדיין יהיה אסור.

וצע"ג.​
 
הטמנה במקצת שמיה הטמנה רק בדבר שהוא מוסיף הבל מצד עצמו כמו גחלים או גפת וכדו אבל בגדים שהם מוסעפים הבל מחמת דבר אחר אין בזה הטמנה במקצת כלל וכלל ואם תקשה עלי מהבי בסימן רנז שם מרן כתב על הלוח שאינו מעלה הבל כלל כלומר הוא אינו מעלה הבל מחמת עצמו ואף שייתכן והוא כן מוסיף הבל מחמת החום שמתחת כמו שההגיון מחייב
 
הטמנה במקצת שמיה הטמנה רק בדבר שהוא מוסיף הבל מצד עצמו כמו גחלים או גפת וכדו אבל בגדים שהם מוסעפים הבל מחמת דבר אחר אין בזה הטמנה במקצת כלל וכלל ואם תקשה עלי מהבי בסימן רנז שם מרן כתב על הלוח שאינו מעלה הבל כלל כלומר הוא אינו מעלה הבל מחמת עצמו ואף שייתכן והוא כן מוסיף הבל מחמת החום שמתחת כמו שההגיון מחייב
 
הטמנה במקצת שמיה הטמנה רק בדבר שהוא מוסיף הבל מצד עצמו כמו גחלים או גפת וכדו אבל בגדים שהם מוסעפים הבל מחמת דבר אחר אין בזה הטמנה במקצת כלל וכלל ואם תקשה עלי מהבי בסימן רנז שם מרן כתב על הלוח שאינו מעלה הבל כלל כלומר הוא אינו מעלה הבל מחמת עצמו ואף שייתכן והוא כן מוסיף הבל מחמת החום שמתחת כמו שההגיון מחייב

עשית סלט בין שני הנידונים הנ"ל, יש נידון של 'הטמנה במקצת', ויש נידון של 'מוסיף הבל מחמת דבר אחר'.

אתה טוען שאם מוסיף הבל מחמת דבר אחר - לא נחשב כמוסיף הבל (וזה דלא כהשו"ע, אלא שנהגינן דלא כמרן וכנ"ל).

אבל זה לא מעלה ומוריד, כי כאן מדובר על שבת, והרי בשבת עצמה אסור להטמין אפילו בדבר שאינו מוסיף הבל. [אא"כ תאמר שהטמנה במקצת לא שמה הטמנה, אך לעניין זה כבר פסק מרן בסי' רנג ס"א שהטמנה במקצת שמה הטמנה, והדק"ל].
 
ברור שזה שני נידונים ובכל אחד מהם השוע החמיר הטמנה עי דבר אחר כמו כרים וכסתות ויש גחלים למטה זה דינא דגמ שאסור אלא אכ ישמהפסק אויר וזה מחלוקת הרמבן והרשבא השוע פסק להחמיר כהרשבא ויש דין של הטמנה במקצת שהשוע החמיר והרמא הקל אני דיברתי על משהו אחר שכניראה לא כל כך הבנת השוע שאסר הטמנה במקצת כגון להניח קדירה על גבי גחלים
זה דווקא גחלים וכיוצב שהם מוסיפים הבל מחמת עצמם אבל אם הם לא מוסיפים הבל מחמת עצמם אלא מחמת דבר אחר ואני ייתן דוגמא כדי שתבין יש גחלים למטה והקדירה לא נוגעת בגחלים ולמעלה הקדירה טמונה בבגדים במקצת
זה מותר אף למרן אמנם יש לזה לכאורא סתירה מהבי סימן רנז לגבי הלוח ויישבתי את בצורה ניפלאה יישר כח על התגובה
 
ולכן אף בשבת מותר להטמין במקצת בכרים וכסתות היות ואחנחנו דנים את הכרים כדבר שאינו מוסיף וזה גם במקצת ונכון שהכרים מוסיפים הבל מחמת הפלטה שמתחת מכל מקום היות ויש הפסק אויר בין הקדרה לגופי החימום זה נחשב כאינו מוסיף אליבא דהרמבן וכך המנהג כמו שהביא המהרם בן חביב ולכן אף בשבת מותר ובסד מצאתי שכך כתבו השוע הרב שהטמנה במיקצת בדבר שאינו מוסיף הבל מחמת עצמו מותר לכוע ואף לשוע וככ האור לציון אך לא נחת לכל מה שכתבתי
 
חזור
חלק עליון