• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

הטמנה מצד אחד בשבת

מרן בשו"ע רנ"ג כתב שאסור לשים קדירה על גבי גחלים, אם היא נוגעת בהם, משום הטמנה, ופסק מרן כמו דעת רוב הראשונים שהטמנה מצד אחד גם היא חשובה הטמנה, וכל מה שהתירו לשהות על גבי כירה זה רק על גבי כסא של ברזל, שאינו נוגע בגחלים.

והשאלה אם כן איך אפשר להשתמש בפלטה חשמלית בשבת, הרי היא חמה מאד, וחשובה מוסיף הבל בדיוק כמו גחלים.

ובשלמא לדעת האשכנזים מותר אם הסיר לא מכוסה מכל צדדיו, אבל לספרדים מה ההיתר?

הראוני דברי הבית מאיר שם שכתב שאף כל האוסרים לא אסרו אא"כ מצד א' הקדירה משוקעת בגחלים, שהוא כעין הטמנה, ולפי"ז הסביר הב"מ שמותר לשהות קדירה על גבי מיחם חם משום שזה לא הטמנה בכלל, ולפי זה שפיר, אבל השאלה שלי האם זה ההיתר היחיד, והאם דבריו מוסכמים?
 
מרן בשו"ע רנ"ג כתב שאסור לשים קדירה על גבי גחלים, אם היא נוגעת בהם, משום הטמנה, ופסק מרן כמו דעת רוב הראשונים שהטמנה מצד אחד גם היא חשובה הטמנה, וכל מה שהתירו לשהות על גבי כירה זה רק על גבי כסא של ברזל, שאינו נוגע בגחלים.

והשאלה אם כן איך אפשר להשתמש בפלטה חשמלית בשבת, הרי היא חמה מאד, וחשובה מוסיף הבל בדיוק כמו גחלים.

ובשלמא לדעת האשכנזים מותר אם הסיר לא מכוסה מכל צדדיו, אבל לספרדים מה ההיתר?

הראוני דברי הבית מאיר שם שכתב שאף כל האוסרים לא אסרו אא"כ מצד א' הקדירה משוקעת בגחלים, שהוא כעין הטמנה, ולפי"ז הסביר הב"מ שמותר לשהות קדירה על גבי מיחם חם משום שזה לא הטמנה בכלל, ולפי זה שפיר, אבל השאלה שלי האם זה ההיתר היחיד, והאם דבריו מוסכמים?
כ”כ הרבה מפוסקי זמננו.
 
חזור
חלק עליון