מתוך ה'מגדלות מרקחים':
וה' פקד את שרה כאשר אמר (כא א)
איתא במדרש רבה פרשה נ"ג סי' ו', אמר רבי יצחק כתיב "ואם לא נטמאה האשה וטהורה היא ונקתה ונזרעה זרע", זו שנכנסה לביתו של פרעה ולביתו של אבימלך ויצאת טהורה אינו דין שתפקד. והקשה מהר"ש יפה זצ"ל ביפה תואר, א"כ למה לא נפקדה מיד כשיצאה מתחת יד פרעה, וכבר עברו מאז ימים רבים, ולמה לא נפקדה עד עתה שיצאה מתחת יד אבימלך. וכבר עמד בזה בפירוש הטור השלם עה"ת, ועי"ש מש"כ בזה.
ובספר לוית חן ובספר צמח דוד כתבו ליישב, דהנה בסוטה יז. איתא שבשכר שאמר אברהם אבינו "ואנכי עפר ואפר" זכו בניו למצות אפר פרה ועפר סוטה, שהם מצוות שיש בהם הנאה, ופירש רש"י דההנאה במצות סוטה היא מה שניתרת לבעלה, וגם מה שאם טהורה היא נקתה ונזרעה זרע. ומעתה אתי שפיר היטב, דמה שנלקחה שרה לבית פרעה זה היה עוד קודם שאמר אברהם אבינו "ואנכי עפר ואפר", ועדיין לא זכה במצות סוטה ובהא ד"ונקתה ונזרעה זרע", אבל מה שנלקחה שרה לבית אבימלך זה כבר היה לאחר שניתנה מצות סוטה לאברהם אבינו, ולכן נתקיים בה ונקתה וגו', עכ"ד הנפלאים.
וה' פקד את שרה כאשר אמר (כא א)
איתא במדרש רבה פרשה נ"ג סי' ו', אמר רבי יצחק כתיב "ואם לא נטמאה האשה וטהורה היא ונקתה ונזרעה זרע", זו שנכנסה לביתו של פרעה ולביתו של אבימלך ויצאת טהורה אינו דין שתפקד. והקשה מהר"ש יפה זצ"ל ביפה תואר, א"כ למה לא נפקדה מיד כשיצאה מתחת יד פרעה, וכבר עברו מאז ימים רבים, ולמה לא נפקדה עד עתה שיצאה מתחת יד אבימלך. וכבר עמד בזה בפירוש הטור השלם עה"ת, ועי"ש מש"כ בזה.
ובספר לוית חן ובספר צמח דוד כתבו ליישב, דהנה בסוטה יז. איתא שבשכר שאמר אברהם אבינו "ואנכי עפר ואפר" זכו בניו למצות אפר פרה ועפר סוטה, שהם מצוות שיש בהם הנאה, ופירש רש"י דההנאה במצות סוטה היא מה שניתרת לבעלה, וגם מה שאם טהורה היא נקתה ונזרעה זרע. ומעתה אתי שפיר היטב, דמה שנלקחה שרה לבית פרעה זה היה עוד קודם שאמר אברהם אבינו "ואנכי עפר ואפר", ועדיין לא זכה במצות סוטה ובהא ד"ונקתה ונזרעה זרע", אבל מה שנלקחה שרה לבית אבימלך זה כבר היה לאחר שניתנה מצות סוטה לאברהם אבינו, ולכן נתקיים בה ונקתה וגו', עכ"ד הנפלאים.
◆ ◆ ◆
עוד יש לומר, דהנה איכא למ"ד בסוטה כו. דאיילונית אינה שותה, משום דכתיב "ונקתה ונזרעה זרע", מי שדרכה להזריע, יצתה זו שאין דרכה להזריע. מבואר דגם למ"ד שאם היתה עקרה נפקדת, מ"מ באיילונית לא שייך להתקיים ונקתה ונזרעה זרע, דאין זה שייך אצלה במציאות, ואדרבה משום כן אינה שותה כלל [וגם למ"ד דפליג וס"ל דשותה, היינו רק משום דס"ל דזה שאין יכול להתקיים בה ונקתה ונזרעה זרע אינו מעכב את ההשקאה, אבל עכ"פ בזה כו"ע מודו דאינה בת הכי שיתקיים בה ונקתה ונזרעה, דרק עקרה יכולה להתרפא ולילד אבל איילונית אינה בת רפואה בדרך הטבע].
והנה שרה אמנו איילונית היתה כדאיתא ביבמות סד: וא"כ לא היתה בכלל פרשת סוטה, ועכ"פ אינה בת קיום ונקתה ונזרעה זרע וכנ"ל. אכן כל זה בזמן שבאה בית פרעה, אבל לבית אבימלך באה לאחר שכבר באו המלאכים לבשרה שיולד לה בן, ואז נתרפאה מאיילוניותה ונעשתה ראויה לילד כדאיתא בב"מ פז. שבאותו היום נתעדן הבשר ונתפשטו הקמטים ופירסה נדה וכו' עי"ש, וממילא שוב לא היתה איילונית, ושפיר מתקיים בה הכתוב "ונקתה ונזרעה זרע".
◆ ◆ ◆
עוד יש לומר, הרי לא היה חשד על שרה משום רצון, שהרי בעל כרחה נלקחה לבית פרעה ולבית אבימלך, אלא דכיון דאברהם אבינו היה כהן, אשת כהן אסורה לבעלה גם באונס, ולכן היה עליה חשש לעז, ומחשש זה היא ניקתה. ומבואר בנדרים לב: שאברהם אבינו נעשה כהן כאשר הקדים מלכי צדק את ברכת אברהם לברכת הקב"ה, ואז ניטלה כהונה משם וניתנה לו. והרי זה היה לאחר שנלחם אברהם עם המלכים, לאחר שעלה ממצרים, וקודם שנלקחה שרה לבית אבימלך. ונמצא, שבזמן שלקחה פרעה עדיין אברהם אבינו לא היה כהן, וא"כ לא היה עליה כל כך לעז, רק בלקיחתה לבית אבימלך, שאז כבר היה אברהם אבינו כהן.
