• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

היתר לשמוע מוזיקה בעומר

זה בדוק ? [נ''מ לציין לדבריו] [כי באוצר החכמה ליתא ח''ב והמעיין בתשובה מתחליתה ועד סופה יראה בסוף ערבוב דברים וקשה לומר שיצא מתחת ידו או דהוי תיוטא לכן אני שואל]
אכן. אצלי יש שו"ת ווי העמודים ח"ב ושם מופיעה תשו' זו.
אולי בשינוי לשון וכד', אבל תשו' זו.
 
ושם הביא דבר פלא לענין קול באישה ערוה

מה הפלא? זה מפורש בראשונים שקול באשה ערוה שרגיל בו אינו ערוה. וכן כתב בהגהות מיימוניות: "בתולה הרגילה בגלוי שער לא חיישינן, דליכא הרהור, וכן בקול הרגיל בו". ונפסק להלכה ברמ"א: "אבל קול הרגיל בו, אינו ערוה".

וכתב הגאון רבי ישראל יעקב פישר, ראב"ד העדה החרדית, בשו"ת אבן ישראל (חלק ט' סי' ס"ג עמ' נ"ח): "נראה דאין הביאור של קול הרגיל היינו דוקא קול הרגיל, אלא אפי' קול של זמר, אם הוא רגיל בו שרי, וכן משמע לשון הגהות מיימוניות, שכתב "וקול הרגיל בו", ע"ש, וכן משמע בבית יוסף, ולפ"ז שפיר מותר בשבת בשעת זמירות שגם הבתולות משתתפות באמירת הזמירות, כיוון שהם מזמרים מקטנותן והוה קול הרגיל בו".

וכן בספר "נחלת צבי" (לתלמיד הב"ח) כתב להדיא, "אפילו קול זמר הואיל דרגיל בה אינו בה לידי תאווה". וכן הגאון רבי דוד משרקי (מזרחי) זצ"ל, מגדולי פוסקי תימן, בספרו "שתילי זיתים" (על השו"ע או"ח סי' ע"ה) כתב דאיירי בקול זמר.

וכן נראה מדברי הראשונים הנ"ל, שחילקו בין רגיל ללא רגיל, גם בשיער וגם בקול ובשוק. אבל לא חילקו בין שיער נאה לשיער מכוער, דיבור או שירה, ובשוק כלל אין מה לחלק.

ובביאור הגר"א (סי' ע"ה) כתב "אבל קול הרגיל בו, כנזכר לעיל". ופירש ה"דמשק אליעזר" שכוונתו לסעיף הקודם, שבתולות שדרכן לילך פרועות הראש, ושערות הנשואות היוצאות חוץ לצמתן, מותר לקרות כנגדן, כי רגיל בהם. וכך הוא גם לשון הבית יוסף שם, "ומה שכתב רבינו אבל בתולות שדרכן לילך פרועות הראש מותר. כן כתבו הרא"ש והמרדכי והגהות מיימון (שם), וכתבו עוד הגהות דהוא הדין לכל קול הרגיל בה לא חיישינן".

וראה בדברי חמודות מסכת ברכות (פרק ג'): "ודוקא קול זמר, אבל קול דיבורה שאינו זמר שמדברת כדרכה מותר כמו שכתבו תהר"י, וכתבו הגהות מיימון דהוא הדין לכל קול הרגיל בו, לא חיישינן". היינו שדימה קול זמר שרגיל בו, לקול דיבורה שרגיל בו. וכן בפרישה (או"ח סי' ע"ה) הביא בס"ק אחד להתיר קול דיבורה, ובס"ק שני כתב להתיר קול שרגיל בו.

ואגב אכתוב שיש מהאחרונים שכתבו להקל בשמיעת קול פנויה, וכן כתב הבית שמואל (אבן העזר סי' כ"א ס"ק ד'): "אבל קול פנויה או קול אשתו מותר", והפמ"ג (או"ח סי' ע"ה משבצות זהב אות ב'): "וזמר, בפנויה שלא בשעת קריאת שמע שרי... פנויה נדה מכלל ערוה הוה", וראה גם במשנה ברורה (שם ס"ק י"ז), ובשו"ת אגרות משה (או"ח א, כ"ו) כתב: "בדבר שמיעת קול זמר פנויה טהורה יש להתיר כשיהיו המזמרות קטנות לא יותר מבנות י"א שנה. וגדולות מבנות י"א אף כשידוע שעדיין לא ראו דם אף שמדינא הוכחתי שיש להקל מכל מקום יש להחמיר כי מאחר שכבר יש בשנים אלו עתה שרואות דם, אין לחלק ביניהם".

ונראה שהאחרונים הנ"ל למדו זאת מדברי ראבי"ה והמרדכי שהבאנו לעיל: "וכל הדברים שהזכרנו למעלה לערוה דווקא בדבר שאין רגילות להגלות, אבל בתולה הרגילה בגילוי שער לא חיישינן, דליכא הרהור, וכן בקולה לרגיל בו". והמתירים בפנויה הבינו ש"בקולה" איירי על בתולה שהזכיר מקודם, אבל זה אינו. וזיל בתר טעמא, דברגיל בו אין הרהור.
 
נערך לאחרונה:
בדקתי בספר של הרב צוריאל [שו''ת שואל ומשיב עמ' תע] ולא כתב כלשון שהבאת והוא מדנפשיה ולא משמיה דהגר''י קאפח והלום ראיתי בספר אחד באוצר החכמה הנקרא בשם דרכי נועם עמ' 339 שהביא כדאמרת אם לקחת דברך ממנו כדאי שתציין

משעשע לראות כיצד אתה קופץ למסקנות שגויות. הנה לך השו"ת של הרב צוריאל, ושם מופיעה השאלה והתשובה.
 

קבצים מצורפים

  • פסקי הרב יוסף קאפח.pdf
    649.4 KB · צפיות: 4
מה הפלא? זה מפורש בראשונים שקול באשה ערוה שרגיל בו אינו ערוה.
הפליאה היא על ההכללה שכיום אין מושג של קול באישה כי לא מהרהרים
אם תוכל להשיג לי גם את השלמי חובה [כמדומה שיש באוצר רק יו''ד] יעזרני מאוד

אגב זאת העיר כי מדברי כת''ר נראה דגברא רבה הוא כך שלשונו הבוטא נראת חריגה ולא מתאימה [עד שמתחילה חשבתי כי מדובר על איזה בחור צעיר שמחפש התיחסות ותשומת לב {מה שהיה מקבל בלאו הכי}] ואשרי מדבר על אוזן שומעת
 
נערך לאחרונה:
דרך אגב מישהו יודע על מה סומכים ערוץ הרדיו קול פליי שאמור לשדר מוסיקה בלבד שמשמיע בימים אלו שירים שקטים אבל עם מנגינה,
מאיפה ההיתר הזה? לחזק את הרחוקים? ומה עם השאר....
 
דרך אגב מישהו יודע על מה סומכים ערוץ הרדיו קול פליי שאמור לשדר מוסיקה בלבד שמשמיע בימים אלו שירים שקטים אבל עם מנגינה,
מאיפה ההיתר הזה? לחזק את הרחוקים? ומה עם השאר....
שירים שקטים דעת כמה פוסקים שהם של רגש ולא מביאים לריקוד שמותר כמובא באבות ישראל ח''ב אם לא תמצא באוצר החכמה אולי אחפש

ואם תאמר שזה לפרטי ולא לציבור אז מנהלי הרדיו לא ירדו לחילוק זה
 
דרך אגב מישהו יודע על מה סומכים ערוץ הרדיו קול פליי שאמור לשדר מוסיקה בלבד שמשמיע בימים אלו שירים שקטים אבל עם מנגינה,
מאיפה ההיתר הזה? לחזק את הרחוקים? ומה עם השאר....

לעיל יש מקורות לרוב, כדאי לעבור על האשכול לפני שמגיבים.
 
לעיל יש מקורות לרוב, כדאי לעבור על האשכול לפני שמגיבים.
התכוונתי לומר האם זה על דעת הראשל"צ? וודאי שיש מתירים אבל האם זה מוסכם גם על דעת הרב,
הרי לא התיר רק במקרים מיוחדים ולא לכלל הציבור, זה נראה שהתירו את זה לגמרי.
דרך אגב בקול חי מיוזיק משמיעים רק מוסיקה וואקלית לגמרי.
 
חזור
חלק עליון