גלות מביתו או ממקום הרציחה
מתוך ה'מגדלות מרקחים': כי בעיר מקלטו ישב עד מות הכהן הגדול ואחרי מות הכהן הגדול ישוב הרוצח אל ארץ אחוזתו (לה כח) כתיב בספר יהושע (כ ו), וישב בעיר ההיא עד עמדו לפני העדה למשפט עד מות הכהן הגדול אשר יהיה בימים ההם, אז ישוב הרוצח ובא אל עירו ואל ביתו אל העיר אשר נס משם. וכפילות הלשון "אל עירו ואל...
forum.moreshet-maran.com
עוד יש לדקדק בקרא דיהושע הנ"ל "וישב בעיר ההיא עד עמדו לפני העדה למשפט, עד מות הכהן הגדול אשר יהיה בימים ההם, אז ישוב הרוצח", מהו דכתיב עד מות הכהן הגדול "אשר יהיה בימים ההם". ובקידושין סו: פרכינן כהאי גוונא על קרא דכתיב במקרא ביכורים "ובאת אל הכהן אשר יהיה בימים ההם", וכי תעלה על דעתך שאדם הולך אצל כהן שלא היה בימיו, ויליף מינה דמיירי בכהן שהיה בן גרושה וחלוצה ולא היה ידוע באותו זמן, ורק אח"כ נודע, דעבודתו כשירה. והנה במכות יא: נחלקו רבי אמי ור' יצחק נפחא בכהן גדול בן גרושה שלא נודע, האם מחזיר את הרוצח, ומעתה למ"ד שם דמתה כהונה והוא מחזיר את הרוצח, ניחא היטב דה"נ נדרש הכי אשר יהיה בימים ההם לרבות בן גרושה וחלוצה שלא נודע. אכן למ"ד שם שאינו מחזיר את הרוצח, דס"ל דהני מילי לגבי עבודה, אבל הכא אפילו רבי יהושע מודה, קשה.
ואפשר לומר דהכא אשר יהיה בימים ההם קאי על שעת גמר דין, דהא כהן גדול שנתמנה לאחר גמר דין אינו מחזיר את הרוצח כמבואר במכות שם, א"כ שפיר י"ל דאתא לאפוקי כהן גדול שלא היה בימים ההם, דהיינו שנתמנה לאחר גמר דין.
◆ ◆ ◆
ועל דרך הדרוש יש לומר, כי הנה טעמא דקרא שתלתה התורה חזרת הרוצח במיתת כהן גדול, אמרינן במכות שם דהוא משום שהיה לו לבקש רחמים, והנה היו יכולים לבוא ולומר שכל זה שייך בכהנים שבדורות הראשונים, כאהרן הכהן ובניו הצדיקים, שבכח תפילתם היו יכולים להגן על דורם, אבל בדורות מאוחרים שלא היו צדיקים כמותם, אם כן בלאו הכי וכי תפילתם יכולה להועיל עד כדי כך שנעניש אותם על מה שלא התפללו.
ועל זה קאמר קרא הכהן גדול אשר יהיה בימים ההם, והוא על דרך שדרשו חז"ל בראש השנה כה: לגבי דיינים, "ואל השופט אשר יהיה בימים ההם, וכי תעלה על דעתך שאדם הולך אצל הדיין שלא היה בימיו, הא אין לך לילך אלא אחר שופט שבימיך, ואל תאמר שהימים הראשונים היו טובים מאלה, שיפתח בדורו כשמואל בדורו", והשתא בא קרא ללמדינו שגם לענין תפילה הוא כן, כי בכל דור ודור, גדולי וחכמי אותו הדור ניתן להם הכח להתפלל על דורם, וכדאי הם להגן על דורם, וממילא הכהן גדול אשר יהיה בימים ההם, עליו מוטל וניתן בכוחו להגן על דורו בתפילתו, ושפיר תלוי חזרת הרוצח במיתתו.