מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ארבעים יכנו לא יוסיף פן יוסיף להכותו על אלה מכה רבה (כה ג)
הקשה החזקוני, למה צריך לאו למוסיף על המלקות, תיפוק ליה משום "בל תוסיף" שבכל המצוות, כמו נוטל ה' מינים בלולב וכדומה. [ואמנם נפק"מ לסתם אדם שאינו שליח בי"ד המכה את חבירו שאינו חייב כלל מלקות, אך הקושיא היא דהכתוב מדבר באופן של הוספה על המלקות, ובזה אין צריך לאסור].
ואפשר לומר, דהאיסור של בל תוסיף על המצוות הוא מצד בין אדם למקום, ואתי קרא הכא לאשמועינן דאיכא בזה גם לאו של בין אדם לחבירו, ונפקא מינה שאין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חבירו.
ואולי יש לומר עוד, דהמלקות שהוסיף ניתנו בלא פסק בית דין, א"כ אין זה נחשב הוספה על המצוה, דבתורת מלקות של מצוה אין זה מלקות כשרות, דחסר בתנאי המצוה. והוי כמו שכתב בביאור הלכה סי' קכ"ח סעיף כ"ז דאם הכהן הוסיף ברכה שלא בנשיאת כפים אין בזה משום בל תוסיף.
ארבעים יכנו לא יוסיף פן יוסיף להכותו על אלה מכה רבה (כה ג)
הקשה החזקוני, למה צריך לאו למוסיף על המלקות, תיפוק ליה משום "בל תוסיף" שבכל המצוות, כמו נוטל ה' מינים בלולב וכדומה. [ואמנם נפק"מ לסתם אדם שאינו שליח בי"ד המכה את חבירו שאינו חייב כלל מלקות, אך הקושיא היא דהכתוב מדבר באופן של הוספה על המלקות, ובזה אין צריך לאסור].
ואפשר לומר, דהאיסור של בל תוסיף על המצוות הוא מצד בין אדם למקום, ואתי קרא הכא לאשמועינן דאיכא בזה גם לאו של בין אדם לחבירו, ונפקא מינה שאין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חבירו.
ואולי יש לומר עוד, דהמלקות שהוסיף ניתנו בלא פסק בית דין, א"כ אין זה נחשב הוספה על המצוה, דבתורת מלקות של מצוה אין זה מלקות כשרות, דחסר בתנאי המצוה. והוי כמו שכתב בביאור הלכה סי' קכ"ח סעיף כ"ז דאם הכהן הוסיף ברכה שלא בנשיאת כפים אין בזה משום בל תוסיף.