• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

המוסיף על מלקות תיפו"ל משום בל תוסיף

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ארבעים יכנו לא יוסיף פן יוסיף להכותו על אלה מכה רבה (כה ג)

הקשה החזקוני, למה צריך לאו למוסיף על המלקות, תיפוק ליה משום "בל תוסיף" שבכל המצוות, כמו נוטל ה' מינים בלולב וכדומה. [ואמנם נפק"מ לסתם אדם שאינו שליח בי"ד המכה את חבירו שאינו חייב כלל מלקות, אך הקושיא היא דהכתוב מדבר באופן של הוספה על המלקות, ובזה אין צריך לאסור].

ואפשר לומר, דהאיסור של בל תוסיף על המצוות הוא מצד בין אדם למקום, ואתי קרא הכא לאשמועינן דאיכא בזה גם לאו של בין אדם לחבירו, ונפקא מינה שאין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חבירו.

ואולי יש לומר עוד, דהמלקות שהוסיף ניתנו בלא פסק בית דין, א"כ אין זה נחשב הוספה על המצוה, דבתורת מלקות של מצוה אין זה מלקות כשרות, דחסר בתנאי המצוה. והוי כמו שכתב בביאור הלכה סי' קכ"ח סעיף כ"ז דאם הכהן הוסיף ברכה שלא בנשיאת כפים אין בזה משום בל תוסיף.​
 
ואולי יש לומר עוד, דהמלקות שהוסיף ניתנו בלא פסק בית דין, א"כ אין זה נחשב הוספה על המצוה, דבתורת מלקות של מצוה אין זה מלקות כשרות, דחסר בתנאי המצוה. והוי כמו שכתב בביאור הלכה סי' קכ"ח סעיף כ"ז דאם הכהן הוסיף ברכה שלא בנשיאת כפים אין בזה משום בל תוסיף.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
והרב ראובן מילצקי שליט"א העיר די"ל לשיטת התוס' שבקיום המצוה ב' פעמים ליכא בל תוסיף, א"כ ה"נ ל"ש בל תוסיף במוסיף עוד מלקות. אמנם נראה דכל דברי התוס' הוא רק כשהקיום השני הוא ג"כ ראוי לקיום המצוה אלא שכבר נפטר ממנה בקיום הראשון, אבל הכא דהמלקות השניות הם בלא חיוב, ובלא פסק בי"ד וכנ"ל, א"כ אין זה נחשב קיום המצוה ב' פעמים.​
 
חזור
חלק עליון