• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

הנחת תפילין של רבינו תם

אושרי רביב

Well-known member
יש התייחסות בפוסקים בספריו של מרן זיע"א או בניו שיבדלו לחיים לגבי זמן הנחת תפילין ר"ת? לגבי חליצתם בחזרת הש"ץ, האם מותר, או לגבי הנחתם בזמן חזרת הש"ץ?...
תודה מראש!
 
בילקו"י כותב שאין להניח בזמן ר"ת כדי לא להיתקע בענין אם לענות אמן של הברכות בזמן ההנחת תפילין
וביב"א (איני זוכר איזה חלק) כותב מתי הזמן הנכון להניחם
 
בילקו"י כותב שאין להניח בזמן ר"ת כדי לא להיתקע בענין אם לענות אמן של הברכות בזמן ההנחת תפילין
וביב"א (איני זוכר איזה חלק) כותב מתי הזמן הנכון להניחם
על זה בדיוק שאלתי... לגבי יביע אומר, ולגבי ילקוט יוסף לא כתב כת"ר מקור... ומה יועיל לי?... חיפשתי ונברתי ולא מצאתי מאומה...
 
מישהו יודע דעת מרן הראש"ל בענין הנחת תפילין ר"ת לאחר ערבית מוקדמת. האם כל מה שעושים נגד מרן זה דווקא בתפילין של רש"י, אך לא בתפילין של ר"ת שהם רק בגדר חומרא. פעם אברך מאצלנו שאל את מרן שליט"א ואינני זוכר את תשובתו
 
מישהו יודע דעת מרן הראש"ל בענין הנחת תפילין ר"ת לאחר ערבית מוקדמת. האם כל מה שעושים נגד מרן זה דווקא בתפילין של רש"י, אך לא בתפילין של ר"ת שהם רק בגדר חומרא. פעם אברך מאצלנו שאל את מרן שליט"א ואינני זוכר את תשובתו
בילקו"י ח"א במהדו' החדשה עמ' תרעא כותב שגם בתפילין רש"י יניח אחר ערבית אך בלא ברכה. ע"ש.
 
תודה
האמת ששאלתי על תפילין ר"ת ולא רש"י. בהל' תפילין כתב זאת בילקו"י לגבי תפילין רש"י. ודרך אגב לא מצאתי בעמ' תרעא בילקו"י שבת ח"א מהד' חדשה. יש לי את מהד' תשע"א. במהד' תשעג העמודים שונים. אולי אפשר לציין לסימן והלכה.

וכן מי שעדיין יודע לגבי ר"ת אשמח!
 
תודה
האמת ששאלתי על תפילין ר"ת ולא רש"י. בהל' תפילין כתב זאת בילקו"י לגבי תפילין רש"י. ודרך אגב לא מצאתי בעמ' תרעא בילקו"י שבת ח"א מהד' חדשה. יש לי את מהד' תשע"א. במהד' תשעג העמודים שונים. אולי אפשר לציין לסימן והלכה.

וכן מי שעדיין יודע לגבי ר"ת אשמח!
לא כתבתי ילקו"י שבת, אלא ילקו"י ח"א, בהל' תפילין.
מאי שנא דר"ת?
 
טעות שלי.
ההבדל שכל הסברא לעשות נגד מרן היא כיון שהאדם לא הניח כלל תפילין באותו יום. אך אם הניח רשי ורק ר"ת לא הניח, יותר מסתבר שלא להניח לאחר ערבית נגד מרן, משום חסידות של תפילין ר"ת
 
טעות שלי.
ההבדל שכל הסברא לעשות נגד מרן היא כיון שהאדם לא הניח כלל תפילין באותו יום. אך אם הניח רשי ורק ר"ת לא הניח, יותר מסתבר שלא להניח לאחר ערבית נגד מרן, משום חסידות של תפילין ר"ת
זה לא נגד מרן, כי מרן סובר כר"ת.
 
מרן סובר כר"ת לגבי צאת הכוכבים, אך לא לענין תפילין, שהרי כתב בסי' לד שמנהג העולם כרש"י. ולכן כיון שיצא י"ח מעיקר הדין של הנחת תפילין, ורק מצד חסידות מניחים ר"ת, אם כן לכאורה לא יניח תפילין שהן חסידות, לאחר ערבית שזה נגד דעת מרן הש"ע, שאע"פ שלא הגיע זמן צאה"כ לפי ר"ת, אך כיון שהתפלל ערבית נחשב כלילה
 
לא הבנתי, במקורות הללו הרב כותב בענין תפילין ר"ת, אך לא שתפילין ר"ת הן חובה כמו רש"י. ואף שדעת הרב זצ"ל שתפילין ר"ת הן חומרא חשובה מאוד, אך אינן חובה כדי שנעבור על דברי הש"ע ונאמר לאדם ששכח להניחן, שיניחן לאחר ערבית
 
לא הבנתי, במקורות הללו הרב כותב בענין תפילין ר"ת, אך לא שתפילין ר"ת הן חובה כמו רש"י. ואף שדעת הרב זצ"ל שתפילין ר"ת הן חומרא חשובה מאוד, אך אינן חובה כדי שנעבור על דברי הש"ע ונאמר לאדם ששכח להניחן, שיניחן לאחר ערבית
אני לא כתבתי מקורות לשאלה אם להניח אחרי ערבית אלא לשאלה הראשונה שנשאלה
 
מרן סובר כר"ת לגבי צאת הכוכבים, אך לא לענין תפילין, שהרי כתב בסי' לד שמנהג העולם כרש"י. ולכן כיון שיצא י"ח מעיקר הדין של הנחת תפילין, ורק מצד חסידות מניחים ר"ת, אם כן לכאורה לא יניח תפילין שהן חסידות, לאחר ערבית שזה נגד דעת מרן הש"ע, שאע"פ שלא הגיע זמן צאה"כ לפי ר"ת, אך כיון שהתפלל ערבית נחשב כלילה
כיון שלדעת השו"ע עדיין לא הגיע צאה"כ, מה הבעיה להניח תפילין דר"ת לשיטתו?
 
חזור
חלק עליון